Až vyrostu

  • When I Grow Up
  • Olivier Jobard, Claire Billet
  • Belgie
  • 2023
  • 12 min.
  • titulky
  • 13—21 let
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. uvědomit si, že vzdělání není pro všechny stejně dostupné 
  2. vcítit se do situace ukrajinských spolužáků, kteří museli opustit své domovy, ale také žáků, kteří na Ukrajině zůstali
  3. seznámit se s rozdíly mezi českým a ukrajinským systémem vzdělávání 

Mykyta, Daryna a Sonia jsou 14letí žáci z ukrajinského města Irpiň, které bylo zasaženo ruskou invazí. Deset měsíců poté leží město v troskách a jejich oblíbená místa, kam dříve chodili s kamarády, už neexistují. Schází se ve třídě v omezeném počtu, aby se v případě náletu vešli do školního krytu, nebo se učí online, což jde ale jen tehdy, když zrovna funguje elektřina. Je to právě studium a čas trávený zábavou s přáteli, které jim pomáhají se se situací vyrovnat. Válka je naučila užívat si přítomného okamžiku a nevzdávat se vlastních cílů ani představ o vysněném povolání.

Doporučený věk

13—21 let

Tematický okruh

Globální vzdělávání

Téma

Krizové oblasti, Migrace

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Moje a jejich životní hodnoty

Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 13+

Žáci:

  • si ujasní význam pojmu životní hodnoty a vazbu životních hodnot na prostředí/situaci, ve které se nacházejí
  • si uvědomují, že přístup ke vzdělání nemají všichni lidé stejný

Naše škola

Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 13+

Žáci:

  • si uvědomují rozdílnost mezi českým a ukrajinským systémem vzdělávání
  • dokáží pracovat ve skupinách, pracovat s textem a následně ho prezentovat

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • počátek ruské invaze na Ukrajinu
  • migrace ukrajinského obyvatelstva
  • ukrajinský systém vzdělávání
  • jak probíhá výuka ukrajinských žáků v současnosti

Zkušenosti vyučujících se začleněním ukrajinských žáků

Video / 29 min. / doporučený věk: pro vyučující

  • dokumentární film Cesta: ukrajinské děti v české škole (Národní pedagogický institut a MŠMT)

Stejné příběhy, jiná jména - kampaň za lidská práva

Projekt / 7 - 14 dní / doporučený věk: 13+, 14+ nebo 16+

Žáci:

  • se zamýšlí nad porušováním lidských práv
  • realizují vlastní projekt a prohlubují týmovou spolupráci
  • zkoumají své kořeny a objevují významné lokální osobnosti

Projekty, které můžete s žáky realizovat:

AKTUALIZOVÁNO: Jak na reflexi emocí po filmové projekci

Informační texty

  • proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
  • základní metody reflexe
  • od reflexe k diskuzi

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Doprovodné a doporučené materiály

Doporučené lekce: Válka na Ukrajině

Materiály a aktivity JSNS k válce na Ukrajině

Rozcestník na materiály o Ukrajině pro vyučující

Na webových stránkách Člověka v tísni

Maraton psaní dopisů Amnesty International

V prosinci posílají lidé na celém světě ručně psané dopisy s výzvami k osvobození konkrétních lidí, kteří se stali obětmi bezpráví.

Základní informace k vzdělávacímu systému na Ukrajině

Na webových stránkách Národního pedagogického institutu

Vzdělávání v mimořádných situacích - na webových stránkách Evropské komise

Více o filmu a projektu vzdělávání v mimořádných situacích

Zobrazit více Zobrazit méně

Partneři lekce

Výuka s umělou inteligencí

Objevujte se svými žáky svět umělé inteligence


Vyzkoušejte naše nové aktivity do hodin využívající AI chatboty. A pokud je pro vás AI nové téma, nachystali jsme pro vás také manuál Krok za krokem k výuce s umělou inteligencí, díky kterému můžete začít zapojovat AI do výuky vlastním tempem.