Zatajené dopisy

  • Zatajené dopisy
  • Tomáš Kudrna
  • Česká republika
  • 2005
  • 52 min.
  • 13—21 let
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. uvědomit si rizika sociálních experimentů
  2. seznámit se s vnímáním romské menšiny v 50. letech
  3. přemýšlet nad důležitostí rodiny a vzdělání

V obci Květušín nedaleko Českého Krumlova vzniklo v 50. letech unikátní výchovné zařízení: pedagog Miroslav Dědič tu vytvořil školu pro děti z romských rodin. Díky jeho snaze motivované osobním zájmem pomoci chudým rodinám s péčí o děti se ke škole přidružil časem internát. Žáci zde zůstávali zprvu převážně dobrovolně, později ale nastoupilo násilné odtrhávání dětí od jejich rodin. Součástí „převýchovy“ bylo někdy i zatajování dopisů, které rodiče dětem posílali. Někdejší studenti tak vzpomínají na svůj pobyt s láskou i hořkostí. Dokument s respektem k citlivosti tématu přináší výpovědi absolventů školy i samotného autora kontroverzní výchovné metody. 

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Co je domov

Aktivita / 90 min. / doporučený věk: 13+

Žáci:

  • reflektují zhlédnutý film
  • rozvíjejí vlastní kreativitu a představivost

Na koho myslíš

Aktivita / 90 min. / doporučený věk: 13+

Žáci:

  • reflektují svůj prožitek z filmu
  • umějí jasně formulovat své názory a postoje
  • rozvíjejí svou empatii

Měli bychom o tom mluvit

Aktivita / 90. min. / doporučený věk: 13+

Žáci:

  • si uvědomují specifika vztahů mezi majoritou a romskou menšinou
  • umějí diskutovat na téma asimilace a integrace
  • rozvinou své komunikační dovednosti a schopnost argumentace

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • skupiny Romů na území Československa
  • osud Romů během 20. století
  • květušínský experiment
  • odebírání dětí rodičům bez jejich souhlasu
  • fungování a režim květušínské školy
  • osud dětí po opuštění květušínské školy

AKTUALIZOVÁNO: Jak na reflexi emocí po filmové projekci

Informační texty

  • proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
  • základní metody reflexe
  • od reflexe k diskuzi

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Doprovodné a doporučené materiály

Rozhovor s režisérem Tomášem Kudrnou

Film Zatajené dopisy se ptá, zda bylo odebírání dětí romským rodinám správné

Muzeum romské kultury

Muzeum a prostor pro setkávání kultur sídlící v Brně

Nejsou jako my

Kniha historika Matěje Spurného Nejsou jako my: Česká společnost a menšiny v pohraničí (1945–1960)

Ukradené životy: Státy odebíraly rodičům děti na 'civilizační' převýchovu

Příklady odebírání dětí a snahy o převýchovu v jiných zemích Evropy

Romové v Československu před německou okupací

Portál holocaust.cz představuje obsáhlý a unikátní zdroj informací k tématu holocaustu, rasismu a antisemitismu

Zobrazit více Zobrazit méně

Partneři lekce

Výuka s umělou inteligencí

Objevujte se svými žáky svět umělé inteligence


Vyzkoušejte naše nové aktivity do hodin využívající AI chatboty. A pokud je pro vás AI nové téma, nachystali jsme pro vás také manuál Krok za krokem k výuce s umělou inteligencí, díky kterému můžete začít zapojovat AI do výuky vlastním tempem.