Moderní československé dějiny pro 1. stupeň 

Promítání filmů k důležitým historickým výročím může být výborným způsobem, jak na prvním stupni rozvíjet mezipředmětové vztahy a zájem o dějiny. Připravili jsme pro vás sadu nových metodických materiálů, které pokrývají klíčová období moderních československých dějin od Masaryka až po sametovou revoluci. 

Pro snadnější orientaci jsme pro vás připravili přehled významných výročí, k nimž můžete využít zcela nové či upravené aktivity. Nově taky nabízíme projektové dny, které jsou skvělou příležitostí k tomu, jak učit dějiny napříč předměty. Aktivity i projektové dny pro vás v praxi odzkoušeli vyučující ve 4. a 5. třídách. 

Přehled významných výročí:

27. leden – Mezinárodní den památky obětí holocaustu

K Mezinárodnímu dni památky obětí holocaustu nabízíme vyučujícím možnost využít náš film Pradědečkovo číslo k připomenutí citlivého, ale zásadního tématu holocaustu. Prostřednictvím vzpomínek devadesátiletého Jacka se žáci a žákyně seznamují s realitou pracovních a koncentračních táborů během druhé světové války. Aktivita Když zmizí jméno vede k pochopení jména jako klíčové součástí identity jednotlivce a projektový den Ptáme se, abychom nezapomněli otevírá cesty k přemýšlení nad důležitostí rodinné paměti a nutností znát historii, abychom se z ní mohli poučit. Materiály podporují mezipředmětové propojení a nabízejí prostor pro historickou, osobnostní i kreativní práci.

Rozklikněte lekci pro nabídku aktivit a projektových dnů. 

Pradědečkovo číslo

Amy Schatz / Spojené státy / 2018 / 19 min. 

Pradědečkovo číslo

Amy Schatz / Spojené státy / 2018 / 19 min. 


„Historii musíme znát, abychom ji pochopili a aby se v budoucnu už neopakovala,“ líčí desetiletý Elliott. Naslouchá 90letému Jackovi, který vzpomíná na poslední setkání se svými rodiči v židovském ghettu, odkud ve svých 14 letech putoval do pracovních a vyhlazovacích táborů. Z poslední zastávky této strastiplné pouti, koncentračního tábora v Osvětimi, si odnesl doživotní památku v podobě čísla vytetovaného na předloktí. Elliott cítí, že pamětníků holokaustu každým dnem ubývá a že je potřeba naslouchat jejich velkým příběhům, aby neodešly s nimi. 

Aktivita: Když zmizí jméno

Žáci a žákyně se seznámí s historickými událostmi holocaustu, uvědomují si nebezpečí totalitních režimů a chápou význam jména jako součásti identity každého jedince. 

Projektový den:  Zveřejníme 1.11.2025 

Žáci a žákyně porozumí historickým souvislostem holocaustu a uvědomí si význam osobních příběhů v pochopení dějin. Rozvinou empatii, kritické myšlení i schopnost vyjádřit své poznatky prostřednictvím výtvarného a jazykového projevu.

Informační text: Otázky a odpovědi

 

Otevřít lekci 

 


Zavřít

1. květen – Svátek práce

Při příležitosti Svátku práce jsme pro vyučující připravili materiály, které pomohou žákům a žákyním porozumět proměnám tohoto svátku v československých dějinách. Lekce Propaganda a rituál ukazuje, jak se z původně spontánních oslav stal po roce 1948 nástroj propagandy, zatímco lekce Vzpomínáme: Svět dětí II. umožňuje nahlédnout do každodenního života dětí v období normalizace. Aktivita 1. máj v proměnách času vede k zamyšlení nad svobodou, povinnou účastí a manipulací, a projektový den Dětství na povel ukazuje, v jakých mantinelech se musely tehdejší děti pohybovat.  

Rozklikněte lekci pro nabídku aktivit a projektových dnů. 

2. Propaganda a rituál

Archiv České televize / Česká republika / 1987 / 5 min.

2. Propaganda a rituál

Archiv České televize / Česká republika / 1987 / 5 min.


Původně pestrá podoba oslav Svátku práce se po únoru 1948 zásadním způsobem proměnila. Prvomájové průvody získaly v letech 1948–1989 podobu zvláštního pseudonáboženského rituálu, během něhož představitelé moci blahosklonně kynuli z tribun svým poddaným, kteří jim kolektivně provolávali slávu. Oficiálním cílem byla demonstrace síly vládnoucího režimu a jeho údajné jednoty s lidem. Ve skutečnosti se až na jedinou výjimku – v květnu 1968 – nikdy nejednalo o spontánní masové akce. Průvody byly centrálně organizované a účast pro žáky, studenty i pracující byla povinná.

Aktivita: 1. máj v proměnách času

Žáci a žákyne se seznamují s tradicí oslav 1. máje jako svátku práce i jako svátku lásky. Uvědomují si, že svátky mohou být zneužity k politické propagandě a vyjadřují vlastní názor na historické i současné podoby svátku.

Projektový den: Zveřejníme 1.11.2025. 

Žáci a žákyně porovnávají dětský svět v době normalizace se svým vlastním dětstvím. Přiměřeně svému věku pochopí, jak komunistický režim omezoval dětský svět a diskutují o svobodě volby volnočasových aktivit.

Informační text: Propaganda a rituál

 

Otevřít lekci 

 


Zavřít

Vzpomínáme: Svět dětí II.

Martin Mareček / Česká republika / 1999 / 19 min.

Vzpomínáme: Svět dětí II.

Martin Mareček / Česká republika / 1999 / 19 min.


Dokument mapuje dětství v komunistickém Československu v období 70. a 80. let 20. století. Pamětníci vzpomínají na vytahané béžové punčocháče, na stavebnici Merkur, těžko dostupnou Rubikovu kostku nebo na celonoční stání ve frontě před obchodem s jízdními koly. Ukázky z instruktážních filmů a záznamy povinného nácviku chemických poplachů v plynových maskách a pláštěnkách připomínají všudypřítomnou obavu z jaderného útoku „imperialistických mocností“.

Aktivita: Pojďte, pane, budeme si hrát!

Žáci a žákyně znají příklady hraček a her, s nimiž si hráli jejich vrstevníci za socialismu. Zároveň dokážou vysvětlit, jak komunismus dětem určoval mantinely, v nichž se smějí pohybovat.

Projektový den: Zveřejníme 1.11.2025. 

Žáci a žákyně porovnávají dětský svět v době normalizace se svým vlastním dětstvím. Přiměřeně svému věku pochopí, jak komunistický režim omezoval dětský svět a diskutují o svobodě volby volnočasových aktivit.

Informační text: Ostalgie ve výuce

 

Otevřít lekci 


Zavřít

27. červen 1950 – Den památky obětí komunistického režimu

Ve dne 27. června 1950 byla popravena právnička a politička Milada Horáková. Její smrt byla součástí širších tzv. mosterprocesů, zinscenovaných soudních procesů zaměřených proti politickým odpůrcům a odpůrkyním. K připomenutí této události nabízíme lekci Hvězdičky: Milada, která přibližuje její odvahu a neústupnost v boji za lidská práva. Aktivita Život Milady Horákové vede žáky a žákyně k pochopení dopadů nacistické i komunistické diktatury na životy lidí, a prostřednictvím projektového dne Portrét Milady se blíže seznamují s osobností, životními rolemi a hodnotami, které Milada Horáková zastávala. 

Rozklikněte lekci pro nabídku aktivit a projektových dnů. 

Hvězdičky: Milada

Lucie Štamfestová / Česká republika / 2018 / 5 min.

Hvězdičky: Milada

Lucie Štamfestová / Česká republika / 2018 / 5 min.


Jako právnička stála Milada Horáková vždy na straně pravdy a spravedlnosti. Dobro druhých pro ni vždy bylo na prvním místě a její odvaha zastávat se pravdy a lásky se jí nakonec stala osudnou. Česká politička a bojovnice za práva žen se stala symbolem odporu proti totalitě. Film líčí dramatický závěr života Horákové, v němž ji komunisté během vykonstruovaných politických procesů odsoudili k trestu smrti.

Aktivita: Život Milady Horákové

Žáci a žákyně se seznamují s vykonstruovaným politickým procesem a justiční vraždou Milady Horákové. Uvědomují dopady nacistické a komunistické diktatury na životy lidí a přemýšlejí o odkazu Milady Horákové pro současnou generaci.

Projektový den: Portrét Milady

Žáci a žákyně vlastními slovy vysvětlují, co znamenají pojmy nespravedlnost a bezpráví. Seznamují se s životními událostmi, které formovaly osobnost Milady Horákové a pojmenovávají životní role a hodnoty, které Milada Horáková zastávala. 

Informační text: Otázky a odpovědi

 

Otevřít lekci 


Zavřít

21. srpen 1968 – Invaze vojsk Varšavské smlouvy

V srpnu 1968 vtrhla do Československa vojska Varšavské smlouvy, aby zabránila tehdejšímu politickému rozvolňování známému jako Pražské jaro. Invaze a následná okupace, která znamenala ztrátu naděje na svobodnější společnost, zasáhla životy spousty lidí včetně gymnastky Věry Čáslavské. Využijte naši zcela novou lekci Hvězdičky: Věra k  připomenutí tohoto výročí. Aktivita Odvaha jednat správně i projektový den Když je pravda více než zlato pomohou žákům a žákyním pochopit souvislosti okupace a její důsledky. Materiály také otevírají diskusi o odvaze, morálce a fair play. 

Rozklikněte lekci pro nabídku aktivit a projektových dnů. 

Hvězdičky: Věra

Lucie Štamfestová / Česká republika / 2019 / 6 min.

Hvězdičky: Věra

Lucie Štamfestová / Česká republika / 2019 / 6 min.


Věra Čáslavská byla ztělesněním houževnatosti, elegance a odvahy. Její cesta vedla z tělocvičny až na olympijské stupně vítězů, kde se stala legendou světové gymnastiky. Věra však nevynikala jen ve sportu – ctila pravdu, spravedlnost a svobodu. Když v roce 1968 na olympiádě v Mexiku sklonila hlavu při sovětské hymně, vyjádřila tichý, ale silný nesouhlas s okupací Československa. Film z cyklu Hvězdičky přibližuje příběh dívky, která se stala symbolem vnitřní síly a odvahy stát si za svými hodnotami. 

Aktivita: Odvaha jednat správně

Žáci a žákyně znají základní fakta o Věře Čáslavské, o jejích sportovních úspěších a jejím odkazu. Seznámí se s historickými souvislostmi ruské okupace v roce 1968 a s jejím dopadem na život Věry Čáslavské . Dokáží formulovat otázky k filmu a aktivně se zapojí do diskuse o odvaze, morálce a fair play. 

Projektový den: Zveřejníme 1.11.2025 

Projektový den rozvíjí činnosti z aktivity Odvaha jednat správně a zaměřuje hlouběji na osobnost Věry Čáslavské. Žáci a žákyně si vyzkouší jednoduché gymnastické prvky v hodině tělocviku či vytvoří portrét Věry dle svých představ. Projekt obohacuje nejen o nové znalosti, ale i o porozumění tomu, co znamená být silnou a čestnou.

Informační text: Otázky a odpovědi

 

Otevřít lekci 


Zavřít

28. říjen 1918 – Den vzniku samostatného československého státu 

Ke dni vzniku samostatné Československé republiky nabízíme vyučujícím materiály, které žákům a žákyním přiblíží osobnost prvního českého prezidenta Tomáše G. Masaryka. Lekci Hvězdičky: Tomáš obsahuje již vyzkoušenou aktivitu Poznej blíž našeho prvního prezidenta, která ukazuje, jaký význam měl Masaryk pro československé dějiny. Nově nabízený projektový den Víc než pan prezident umožňuje žákům a žákyním prohlubovat své znalosti o Masarykově životě a odkazu prostřednictvím různorodých činností od kreslení a poslechu písní až po diskusi o jeho přínosu. 

Rozklikněte lekci pro nabídku aktivit a projektových dnů. 

Hvězdičky: Tomáš

Lucie Štamfestová / Česká republika / 2018 / 5 min.

Hvězdičky: Tomáš

Lucie Štamfestová / Česká republika / 2018 / 5 min.


„Člověk hodně vydrží, když má cíl,“ říkával Tomáš Garrigue Masaryk. Jeho první cíl mu určili rodiče, když ho ve 14 letech poslali studovat, aby rodinu zachránili před bídou. Nadaný a sebevědomý student, pro nějž pravda byla nejvyšší hodnotou, se ve Vídni dostal do vybrané společnosti a poznal svou budoucí manželku Charlottu. Společně odcestovali do USA a následně se usadili v Praze, odkud během první světové války pomáhali připravit vznik samostatného Československa v roce 1918.

Aktivita: Poznej blíž našeho prvního prezidenta 

Žáci a žákyně dokáží poskládat životní příběh prezidenta T. G. Masaryka a prezentovat základní události jeho života. Během diskuze si uvědomí jeho význam pro československé dějiny a zamyslí se nad tím, jak může být jeho osobnost inspirativní i pro člověka dnešní doby

Projektový den: Více než pan prezident

Žáci a žákyně se seznamují s životním příběhem a odkazem prvního československého prezidenta T. G. Masaryka. Rozumí okolnostem vzniku samostatného Československa a rozvíjejí své kritické myšlení.

Informační text: Otázky a odpovědi

 

Otevřít lekci 


Zavřít

17. listopad 1989 – Sametová revoluce

Studentské protesty 17. listopadu 1989 odstartovaly pád komunistického režimu a nastolily cestu k otevřené a demokratické společnosti. K tomu výročí jsme vybrali lekci Hvězdičky: Václav, zaměřující se na osobnost prvního českého prezidenta Václava Havla, který se stal jednou z hlavních tváří sametové revoluce. Prostřednictvím aktivity Čím chci být se žáci a žákyně seznámí s Václavem Havlem jakožto disidentem a příkladem perzekuované osoby během komunistického režimu. Projektový den Cesta svobody představuje život a vliv V. Havla a rozvíjí téma lidských práv. Žáci a žákyně si prožijí si frustraci z omezování svých práv při vykonávání práce. 

Rozklikněte lekci pro nabídku aktivit a projektových dnů. 

Hvězdičky: Václav Havel

Lucie Štamfestová / Česká republika / 2019 / 5 min.

Hvězdičky: Václav Havel

Lucie Štamfestová / Česká republika / 2019 / 5 min.


Krátký film líčí idylické dospívání prvního českého prezidenta Václava Havla v láskyplné a osvícené rodině, kterému udělal přítrž komunistický převrat. Nemožnost studovat svedla Havla k divadlu a kavárenskému životu, kde se rodil tehdejší disent a kde potkal svou ženu Olgu. Po angažmá v iniciativě Charta 77 byl několikrát vězněn a jeho boj za spravedlnost a svobodu vyvrcholil v revolučním roce 1989, když se podílel na petici Několik vět a stal se jednou z předních tváří sametové revoluce.

Aktivita: Čím chci být

Žáci a žákyně si vyberou své vysněné zaměstnání a prožijí si simulaci vlivu komunistického režimu na jejich výběr. Seznámí se s osobností Václava Havla jakožto příkladu perzekuované osoby. 

Projektový den: Cesta svobody

Žáci a žákyně se seznámí s životem a vlivem prezidenta Václava Havla. Prožijí si frustraci z omezování svých práv při vykonávání práce. Pojmenují důležitost dodržování lidských práv a porovnají jejich dodržování před a po sametové revoluci.

Informační text: Otázky a odpovědi

 

Otevřít lekci 


Zavřít