Vznik OSN - 24. října 1945
Organizace spojených národů (OSN) vznikla 24. října 1945 jako reakce na hrůzy druhé světové války. Jejím hlavním cílem bylo zabránit dalším velkým konfliktům a podpořit mezinárodní spolupráci, mír a bezpečnost. Navázala na Společnost národů, která vznikla po první světové válce, ale nedisponovala nástroji k předcházení válečných konfliktů. Zakládající Chartu OSN podepsalo 51 států, včetně tehdejšího Československa. Dnes má OSN 193 členů a řeší nejen otázky míru, ale i ochranu lidských práv, rozvoj chudších zemí nebo boj s klimatickou krizí. Výročí založení OSN nám každoročně připomíná společnou snahu států budovat lepší a spravedlivější svět.
STÁHNĚTE SI AKTIVITU K VÝROČÍ I S MATERIÁLY A PRACOVNÍMI LISTY
Anotace:
Aktivita je zaměřena na vznik Organizace spojených národů. Jejím cílem je podnítit žáky k zamyšlení se nad tím, s jakými zájmy a očekáváními vstupovaly jednotlivé státy do poválečného uspořádání světa. Zároveň je interaktivní formou seznamuje s fungováním, rolí a pravomocemi Rady bezpečnosti OSN. Žáci pracují ve skupinách s pracovními listy, využívají nástroje umělé inteligence a prostřednictvím diskuse společně hledají odpovědi. Na vlastní kůži si přitom vyzkoušejí, jaké je to být u jednacího stolu světové diplomacie.
Doporučený věk: 14+
Pomůcky:
- PRACOVNÍ LISTY 1 a 2
- AI chatbot a počítač, tablet nebo mobil do každé skupiny
- psací potřeby
Postup:
- Žáky v krátkosti seznámíme s tématem hodiny: vznik OSN.
- Žákům položíme otázku ke společné evokaci: Proč OSN vznikla právě v roce 1945? Co bylo jejím cílem? K lepšímu pochopení můžeme na tabuli napsat citát Daga Hammarskjölda: „OSN nebyla založena proto, aby dovedla lidstvo do nebe, ale aby ho zachránila před peklem.“
- Žáky rozdělíme do šesti skupin. Vysvětlíme jim, že pět skupin bude představovat jeden ze zakládajících států OSN (USA, SSSR, Spojené království, Indie, Jugoslávie). Každé z těchto pěti skupin dáme jeden PRACOVNÍ LIST 1, do kterého budou zaznamenávat své postřehy a odpovědi. Na první dvě otázky žáci odpovídají s pomocí AI chatbota, následující dvě otázky zodpoví na základě společné úvahy. Šesté skupině dáme PRACOVNÍ LIST 2. Vysvětlíme jim, že mají s pomocí AI chatbota zaznamenat, co je to Rada bezpečnosti OSN, jaké má pravomoci a jak funguje.
- Poté, co žáci dokončí svou práci s PRACOVNÍMI LISTY, vyzveme skupiny představující jednotlivé státy, aby si každá z nich zvolila svého mluvčího. Jednotliví mluvčí pak prezentují své poznatky a zjištění, ke kterým společně dospěli. Vzniklou debatu moderujeme se záměrem porovnat válečné zkušenosti, cíle a očekávání jednotlivých států
- Sdělíme žákům, že jedním z nejdůležitějších orgánů OSN je Rada bezpečnosti. Požádáme zástupce šesté skupiny, aby za asistence svých spolužáků názorně představil, jak RB funguje (organizátoři delegují 5 stálých a 10 nestálých členů RB; vysvětlení práva veta atd.).
Reflexe:
Při závěrečné prezentaci moderujeme a komentujeme jednotlivá vystoupení mluvčích, zasazujeme je do kontextu tak, aby v závěru hodiny všichni pochopili celý příběh. V závěru debaty se ptáme: Naplnila se očekávání zakládajících členů? Co se OSN povedlo? Za co je dnes OSN kritizována? Jaké jsou její slabiny?