Audiovizuální lekce

Deset bodů

Cíle lekce

1. seznámit se s reakcí studentů na události po srpnu roku 1968
2. získat informace o manifestu „Deset bodů“
3. zaujmout vlastní postoj vůči manifestu a situaci v roce 1968

Deset bodů / Milan Maryška / Česká republika / 1969 / 22 min.

V listopadu 1968 vyhlásili vysokoškolští studenti na protest proti posrpnovému vývoji třídenní okupační stávku. Podpořili tak „studentské desatero", které zaslali politickému vedení. V něm mimo jiné požadovali zrušení cenzury, svobodu slova, shromažďování, dodržování osobních svobod občanů, svobodu výjezdu za hranice či svobodu bádání. „Není v tom radikalismus, chceme jen o málo víc než minimum samozřejmosti," říkali studenti, jejichž protest podporovali středoškoláci, dělníci, široká veřejnost i někteří profesoři. Jakkoli je ze studentů vystupujících v dokumentu cítit naděje a víra v to, že dělají správnou věc, myšlenka na dvacet let následné normalizace diváka mrazí. Cenné autentické záběry zaznamenali tehdejší posluchači FAMU.

Výukové materiály

AktivitaPDF Jak to viděli studenti v roce 1968?
90 min.

Žáci:
- seznámí se s textem manifestu Deset bodů a analizují jej
- dokážou vytvořit manifest pro současný stav naší společnosti

AktivitaPDF Je třeba ukazovat odvahu
55 min.

Žáci:
- získají informace o studentské stávce v roce 1968
- na základě archivních materiálů a výpovědí svědků dovedou kriticky posoudit požadavky vysokoškoláků

Informační textyPDF Otázky a odpovědi

- politická situace v Evropě v roce 1968
- Varšavská smlouva
- Pražská jaro
- společenská situace po srpnu 1968
- třídenní studentská stávka v listopadu 1968
- Manifest Deset bodů

Úvod do problematikyPDF Slovo historika

- situace vysokoškolských studentů v 60. letech

- Svaz vysokoškolského studentstva Čech a Moravy

- situace studentů na Západě

- radikalizace studentů po srpnu 1968

- studentské desatero a stávka

Tipy | PDF Jak na reflexi emocí po filmové projekci
  • – proč je důležité pracovat s emocemi, které film v žácích vyvolal
  • – základní metody reflexe: Jedno slovo, I.N.S.E.R.T., Pětilístek
Tipy Jak pracovat s audiovizuálními materiály
  • – instruktážní film
  • – rady a doporučení
  • – manuály
  • – obecné aktivity
materiály označené zámkem vyžadují přihlášení
 

Doprovodné a doporučené materiály

zobrazit další

S tématem souvisí

Nominujte svého kandidáta na Cenu Příběhů bezpráví 2016. Nominován může být každý, kdo odolal tlaku komunistického režimu a za své aktivní postoje a činy si zaslouží úctu a uznání.

 

 

 

 

 

PARTNEŘI LEKCE:

Tato lekce vznikla v rámci projektu: Příběhy bezpráví – podpora výuky moderních československých dějin s využitím audiovizuálních prostředků a moderních médií. Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.00/26.0103

 

Chci se přihlásit
Již jsem se v minulosti registroval a znám své
přihlašovací údaje.

Chci se zaregistrovat
Jsem tu poprvé

Chci nápovědu
nerozumím rozdílu mezi přihlášením a registrací

Chci se přihlásit
Již jsem se v minulosti registroval a znám své
přihlašovací údaje.

Chci se zaregistrovat
Jsem tu poprvé

Chci nápovědu
nerozumím rozdílu mezi přihlášením a registrací
Jsem tu poprvé