Odkazy a zvýraznění na JSNS.CZ

Všechny interní odkazy (tj. v rámci domény jsns.cz) směřují do stejného okna/panelu. Zabráníme tak tomu, aby měl uživatel otevřeno třeba 10 panelů se stejným webem. Pokud si chce uživatel otevřít cokoli do nového panelu, může tak učinit sám.

Všechny interní odkazy na soubory (PDF, ZIP aj.) směřují do nového okna/panelu. Vyhneme se tak např. situaci, kdy se méně zkušenému uživateli zobrazí PDF přímo v prohlížeči a najednou neví, jak se má vrátit na náš web.

Všechny externí odkazy (mimo doménu jsns.cz, ale naopak včetně clovekvtisni.cz, gratiastibi.cz atd.) vedou do nového okna/panelu. Docílíme tak větší šance toho, aby uživatel zůstal na našem webu co nejdéle. 

 

Jak vložit odkazy

  • interní odkaz - označíte text a přetáhnete (drag and drop) podstránku ze sekce Dokumenty nebo soubor ze sekce Soubory na označený text
    • Teoreticky je možné vložit interní odkaz stejně jako externí odkaz, ale pokud tak učiníte, přijdete o výhodu toho, že když se dokument/soubor přejmenuje či přesune, Pimkáč automaticky opraví "správně" vložené interní odkazy.
  • externí odkaz - označíte text, použijete tlačítko odkaz, vložíte adresu odkazu a nastavíte otevírání v novém okně na tabu Cíl (poslední krok platí i pro interní odkazy na soubory):

 

Jak (ne)mají vypadat odkazy?

  • Určitě nepoužívejte adresu odkazu zároveň jako text odkazu. Myslím tím toto: https://www.youtube.com/embed/rpWrtXyEAN0. Namísto toho můžete napsat, že video si můžete prohlédnout na YouTube.
  • Také by tu například nemělo být napsáno, že přehled projekcí naleznete zde.
  • O něco méně ošklivý odkaz by byl, kdybych napsal, že přehled projekcí je na této stránce.
  • Lepší případ je, když napíšu, ať se podíváte na přehled projekcí. Každý odkaz je totiž i součástí optimalizace pro vyhledávače (SEO) a je proto lepší použít jiná slova než pouhá příslovce či zájmena.
  • Proto je nejideálnější možností použít v odkazu klíčová slova. Např. napsat, že máme přehled školních projekcí festivalu Jeden svět.

 

Kontextová navigace

Co to je? Jsou to interní odkazy na další podstránky/projekty/cokoli co máme na webu, co zmiňujete v textu. Nejenom že každý interní odkaz zvyšuje pro vyhledávače důležitost dané podstránky, ale usnadníte tím uživateli pohyb na webu. Stejný princip můžete používat ale i v e-mailech. Mimochodem, horní i levé menu je de facto formou kontextové navigace.

  • Text bez kontextové navigace: Zajímavé informace k tomuto tématu naleznete v lekci Darované housle a také na stránce projektu Příběhy bezpráví. A teď si, uživateli, hledej!
  • Text s kontextovou navigací: Zajímavé informace k tomuto tématu naleznete v lekci Darované housle a také na stránce projektu Příběhy bezpráví.

 

Zvýrazňování na webu

Tučný text a kurzívu samozřejmě znáte. Na webu má ale zvýrazněný text ještě jinou funkci než třeba ve Wordu. Každý zvýrazněný text je totiž pro vyhledávače hned po nadpisech nejdůležitějším textem na podstránce. Proto je vhodné zvýrazňovat nejenom důležité informace, které byste ve Wordu zvýraznili tak jako tak, ale i klíčová slova, na která chceme, aby nás uživatelé ve vyhledávačích našli. Pochopitelně je vhodné udržet při zvýrazňování rozumnou míru, aby zvýrazněného textu nebylo přespříliš.

 

Ideální podstránka z hlediska SEO

Vypadá tak, že jsou na ní nadpisy, zvýraznění, kontextová navigace, popřípadě externí odkazy. Dlouhé texty na webu jsou pro uživatele také příjemnější, když obsahují další vizuální prvky než jen prostý text. I jedna fotka udělá velký rozdíl. Ještě atraktivnější jsou naše vizuální moduly.