
JEDEN SVĚT NA ŠKOLÁCH  
BULLETIN / MEDIÁLNÍ LAHŮDKA / TITULNÍ STRANY NOVIN 
LIST PRO PEDAGOGY 
 
CO JE OLAF? PROČ SE VYJADŘOVAL KE KAUZE ČAPÍ HNÍZDO? 
  
OLAF je zkratka pro Evropský úřad pro boj proti podvodům. Ten vyšetřoval udělení evropských dotací, na 

zprovoznění rekreačního areálu s názvem Čapí hnízdo. Dotaci získala firma, která dříve patřila do koncernu 

Agrofert, pak se stala na několik let anonymní akciovou společností, aby se poté vrátila k Agrofertu. Tato 

skutečnost vzbudila podezření, že změny ve vlastnické struktuře firmy proběhly cíleně za účelem získání 

dotací určených pro malé a střední podniky (tuto podmínku Agrofert nesplňoval). Agrofert vybudoval 

Andrej Babiš, dlouhá léta byl jeho ředitelem, v únoru 2017 ale předal řízení firmy svěřenskému fondu, aby 

splnil podmínky zákona o střetu zájmů (pozn. do koncernu Agrofert patří i mediální skupina Mafra). Vysoce 

postavený politik se ocitl v podezření, že se přímo podílel na dotačním podvodu. 

OLAF ukončil vyšetřování před Vánocemi a své závěry shrnul v téměř padesátistránkové zprávě. 

Ministerstvo financí tuto zprávu odmítlo zveřejnit se zdůvodněním, že by to mohlo ohrozit té době 

probíhající trestní řízení. Ke zprávě se však dostali novináři, kteří informace z ní poslali do mediálního 

prostoru. Jejich způsob informování se lišil.  

 

JAK CELOSTÁTNÍ DENÍKY INFORMOVALY O ZPRÁVĚ OLAF  

pátek 5. ledna 2018 

První o závěrech zprávy OLAF psaly Lidové noviny. V pátek se na jejich titulní straně objevil titulek „Zpráva 

OLAF kolem Babiše jen našlapuje“. Podobná zpráva vyšla i na webu lidovky.cz. Redaktoři uvádějí, že měli 

možnost do zprávy OLAF nahlédnout. Jejich závěr je, že OLAF sice poukazuje na nesrovnalosti týkající se 

čerpání dotací, „slova o podvodu ani Babišovo jméno v závěrech zprávy (ale) nejsou“.    

 

sobota 6. ledna 2018 

Mladá fronta DNES publikovala na titulní straně krátký článek s titulkem „Poslanci: OLAF píše o podvodu“, 

téma je dále rozpracováno na straně, kde je titulek „Zpráva, která trápí Babiše“. Zpráva sděluje, že se tři 

poslanci seznámili se zprávou OLAF a dva z nich ostře odmítli páteční informace z médií, „že v závěrech 

slova o podvodu vůbec nejsou“ a tvrdili, že zpráva přímo zmiňuje trestné činy, které by české úřady měly 

vyšetřovat.  

 

úterý 9. ledna 2018 

Zpráva OLAF se dostala na titulní stranu Hospodářských novin, deníku Právo a znovu i Lidových novin. 

● Hospodářské noviny tématu věnovaly celou titulní stranu, nahoru umístily výraznou infografiku, 

uprostřed které je Andrej Babiš a okolo něj slova „odtajněno“, „porušení zákonů“ nebo „dotační 

podvod“, v dolní části strany je doplňující text.  

● Právo věnovalo tématu o závěrech zprávy OLAF zhruba čtvrtinu titulní strany, hlavní fotografie 

zachycuje předávání amerických televizních a filmových cen Zlaté glóby, čtenáři Práva dále získali 

informaci o vraždě v chatové osadě a robotickém vysavači s wifi.   

● Lidové noviny věnovaly tématu zhruba třetinu titulní stránky, na rozdíl od páteční verze už uvedly, 

že se ve zprávě OLAF o podezření ze spáchání dotačního podvodu hovoří.  

● V Mladé Frontě DNES nebyla o zprávě OLAF žádná zmínka. Titulní straně dominuje fotografie a text 

pod titulkem Horor v chatové osadě. 

 

Na následující straně  najdete náhledy jednotlivých titulních stran  (ve větším velikosti jsou v PRACOVNÍM 

LISTU 1).  

 

 

http://www.ceskatelevize.cz/ct24/ekonomika/2028378-babis-prevedl-agrofert-do-sverenskeho-fondu-dohlizet-na-nej-bude-i-jeho-partnerka
https://www.mfcr.cz/cs/aktualne/tiskove-zpravy/2018/zprava-olaf-a-jeji-zverejneni-v-otazkach-30691
https://www.lidovky.cz/ln-nahledly-do-zpravy-olaf-o-capim-hnizde-kolem-babise-jen-naslapuje-1p0-/noviny.aspx?c=A180104_152513_ln_domov_pev


 

 

Deníky z 5. ledna (Lidové noviny) a 6. ledna (MF DNES)  

 

 
 

Deníky z 9. ledna  

 

Jak se stalo, že Lidové noviny vydaly nejprve text, který obsahoval zavádějící informace?  

Šéfredaktor Lidových novin Ištván Léko pro web Neovlivní.cz uvedl: „My nedezinformujeme. Byla to spíš 

chyba. Autoři to psali narychlo. Dáme to do pořádku. Chystáme na úterý nový text.“  

Média z vydavatelství Economia (kam spadají Hospodářské noviny) 11. ledna zveřejnila překlad celé 

zprávy OLAF. Proč?  

Ředitel redakcí mediálního domu Economia, Vladimír Piskáček, to zdůvodnil slovy: „Já osobně jsem hluboce 

přesvědčen, že jedno z nejdůležitějších práv, která česká ústava občanům dává, je právo na informace. 

Proto my všichni máme právo vědět, k jakým závěrům došel jeden z nejdůležitějších úřadů Evropské 

komise, když vyšetřoval současného českého premiéra Andreje Babiše a jeho blízké.“  

 

SPRÁVNÉ PŘIŘAZENÍ TITULŮ, MEDIÁLNÍCH DOMŮ, VLASTNÍKŮ (viz aktivita žáků v PRACOVNÍM LISTU) 

Název titulu   Prům. počet čtenářů denně Mediální dům Hlavní vlastník  

Hospodářské noviny   157 000  Economia Zdeněk Bakala 
Právo     240 000  Borgis  Zdeněk Porybný  
Mladá Fronta DNES  557 000  Mafra   svěřenské fondy, do nichž Andrej  
         Babiš převedl firmu Agrofert   
Lidové noviny   195 000  Mafra  svěřenské fondy, do nichž Andrej  

Babiš převedl firmu Agrofert   
Zdroje o čtenosti deníků za 3. a 4. čtvrtletí roku 2017   

http://www.unievydavatelu.cz/cs/home/aktuality/3240-

prezentace_vysledku_media_projektu_a_starchmetrixu_8_2_2018  

 

http://neovlivni.cz/vedlejsi-efekty-zpravy-olaf-dezinformace-k-zachrane-premiera/
https://zpravy.aktualne.cz/domaci/zprava-olaf-capi-hnizdo-kompletni-andrej-babis/r~e4e4d5c8f62111e7984d0cc47ab5f122/
https://zpravy.aktualne.cz/domaci/zprava-olaf-capi-hnizdo-kompletni-andrej-babis/r~e4e4d5c8f62111e7984d0cc47ab5f122/
http://www.unievydavatelu.cz/cs/home/aktuality/3240-prezentace_vysledku_media_projektu_a_starchmetrixu_8_2_2018
http://www.unievydavatelu.cz/cs/home/aktuality/3240-prezentace_vysledku_media_projektu_a_starchmetrixu_8_2_2018

