Mapa lekcí a aktivit

K mediálnímu vzdělávání nabízíme nyní víc než 40 audiovizuálních lekcí, k většině z nich jsou připravené aktivity do výuky, informační text Otázky a odpvoědi a další doporučené materiály.  

Chcete se podívat na všechny lekce na jednom místě? Právě pro tyto účely vznikla Mapa lekcí a aktivit. Lekce jsou řazeny podle témat a u aktivit je uvedena jejich délka a krátký popis, který vám pomůže vybrat pro Vás tu nejvhodnější.

Připadáte si množstvím lekcí zahlceni? Přemýšlíte, jaké vybrat? Čím začít?  Vyzkoušejte výukový plán Krok za krokem, v němž najdete výběr doporučených lekcí včetně aktivit, rozdělených do 3. úrovní podle obtížnosti. 

Pro zobrazení aktivit a doprovodných materiálů se prosím přihlaste ke svém účtu na JSNS.CZ.

KOVYHO MEDIÁLNÍ RING

Pětidílný pořad Kovyho mediální ring přináší praktické tipy, jak se zorientovat v komplikovaném světě médií. Průvodce pořadem, youtuber Kovy, si pokládá 5 klíčových otázek – KDO?, CO?, KOMU?, JAK? a PROČ?, kterými posuzuje důvěryhodnost a účel jednotlivých mediálních sdělení.

Přejít do okruhu

Kovyho mediální ring - 1. díl: KDO?

Jeden svět na školách / Česká republika /...
Rozbalit

Kovyho mediální ring - 1. díl: KDO?

Jeden svět na školách / Česká republika / 2019 / 6 min.

 

TÉMA:

Kovyho mediální ring

 

CÍLE LEKCE:
  1. umět dohledat informace o tvůrci mediálního sdělení
  2. umět dohledat více informací o médiu, které sdělení publikovalo
  3. znát rozdíly mezi veřejnoprávními a soukromými médii
AKTIVITY:

Kdo je tajemný vedoucí kolotoče? - 45 min. (včetně projekce videa a související reportáže), 12+

V krátké aktivitě žáci analyzují článek, který je podepsán pseudonymem. Žáci přemýšlejí nad tím, jaké záměry mohou tvůrci mediálních sdělení sledovat a proč je pro příjemce důležité autory mediálních sdělení znát.

INFORMAČNÍ TEXTY:

Jak se ptát - 5 klíčových otázek (jednoduchý nástroj pro analýzu textových i audiovizuálních mediálních sdělení)

Tipy, jak na internetu nenaletět (osm tipů, jak odhalit neseriózní informaci a nesdílet ji dál)

Zavřít

×

Kovyho mediální ring - 2. díl: CO?

Jeden svět na školách / Česká republika /...
Rozbalit

Kovyho mediální ring - 2. díl: CO?

Jeden svět na školách / Česká republika / 2019 / 7 min.

 

TÉMA:

Kovyho mediální ring

 

CÍLE LEKCE:
  1. zamýšlet se nad obsahem mediálních sdělení
  2. umět posuzovat důvěryhodnost uvedených informací a zdrojů
  3. rozpoznat, jaké názory či hodnoty sdělení obsahuje a jaké naopak chybějí
AKTIVITY:

V jakém státu žijeme? - 45 min. (včetně projekce videa), 12+

Žáci v aktivitě analyzují velmi často sdílenou nepravdivou zprávu o tom, že rozdělení Československa je neplatné. Zamýšlejí se nad tím, co všechno tvoří obsah sdělení, jak důvěryhodné jsou citované zdroje informací, jaké názory a hodnoty sdělení propaguje a jaké úhly pohledu v něm naopak chybějí.

INFORMAČNÍ TEXTY:

Jak se ptát - 5 klíčových otázek (jednoduchý nástroj pro analýzu textových i audiovizuálních mediálních sdělení)

Tipy, jak na internetu nenaletět (osm tipů, jak odhalit neseriózní informaci a nesdílet ji dál)

Zavřít

×

Kovyho mediální ring - 3. díl: KOMU?

Jeden svět na školách / Česká republika /...
Rozbalit

Kovyho mediální ring - 3. díl: KOMU?

Jeden svět na školách / Česká republika / 2019 / 5 min.

 

TÉMA:

Kovyho mediální ring

 

CÍLE LEKCE:
  1. umět rozpoznat, komu jsou jednotlivá mediální sdělení určena
  2. vědět, jakým způsobem se mediální sdělení k příjemcům dostává a jak se dále šíří
  3. zamýšlet se nad tím, jak mohou jednotlivá mediální sdělení ovlivnit názory, postoje a chování příjemců
AKTIVITY:

Komu je to ušito na míru? - 45 min. (včetně projekce videa), 12+

Žáci v průběhu aktivity analyzují autentickou poplašnou zprávu, která se na internetu šířila. Zamýšlejí se nad tím, komu bylo toto nepravdivé sdělení určeno (kdo byl hlavní cílovou skupinou). Zjišťují, jak se sdělení k příjemcům dostávalo a jak mohlo ovlivnit jejich názory, postoje a chování.

INFORMAČNÍ TEXTY:

Jak se ptát - 5 klíčových otázek (jednoduchý nástroj pro analýzu textových i audiovizuálních mediálních sdělení)

Tipy, jak na internetu nenaletět (osm tipů, jak odhalit neseriózní informaci a nesdílet ji dál)

Zavřít

×

Kovyho mediální ring - 4. díl: JAK?

Jeden svět na školách / Česká republika /...
Rozbalit

Kovyho mediální ring - 4. díl: JAK?

Jeden svět na školách / Česká republika / 2019 / 5 min.

 

TÉMA:

Kovyho mediální ring

 

CÍLE LEKCE:
  1. umět rozpoznat, jak se jednotlivá mediální sdělení snaží upoutat pozornost příjemců
  2. dokázat zanalyzovat mediální sdělení z hlediska použité formy
  3. zamýšlet se nad tím, jaké pocity mohou jednotlivá mediální sdělení v příjemcích vyvolávat
AKTIVITY:

Láska a sex místo volebního programu? - 45 min. (včetně projekce videa), 12+

Žáci se v aktivitě zamýšlejí nad tím, jaké prostředky a techniky využívá politický marketing. Východiskem pro následnou debatu je analýza vybraného předvolebního billboardu z voleb do Senátu, a to jak z hlediska použitého jazyka, tak i vizuálních prvků. 

INFORMAČNÍ TEXTY:

Jak se ptát - 5 klíčových otázek (jednoduchý nástroj pro analýzu textových i audiovizuálních mediálních sdělení)

Tipy, jak na internetu nenaletět (osm tipů, jak odhalit neseriózní informaci a nesdílet ji dál)

Zavřít

×

Kovyho mediální ring - 5. díl: PROČ?

Jeden svět na školách / Česká republika /...
Rozbalit

Kovyho mediální ring - 5. díl: PROČ?

Jeden svět na školách / Česká republika / 2019 / 7 min.

 

TÉMA:

Kovyho mediální ring

 

CÍLE LEKCE:
  1. znát různé motivace, které vedou ke vzniku mediálních sdělení
  2. zamýšlet se nad tím, kdo má z konkrétních mediálních sdělení prospěch
  3. znát vlastníky českých soukromých médií
AKTIVITY:

Různé motivace v pozadí- 45 min. (včetně projekce videa), 12+

Žáci v aktivitě analyzují vybraný facebookový příspěvek. Hledají odpověď na následující otázky: Proč bylo sdělení vytvořeno? Kdo má ze sdělení prospěch či užitek? Při jejich zodpovídání zjišťují, že se jedná o placenou reklamu.

INFORMAČNÍ TEXTY:

Jak se ptát - 5 klíčových otázek (jednoduchý nástroj pro analýzu textových i audiovizuálních mediálních sdělení)

Tipy, jak na internetu nenaletět (osm tipů, jak odhalit neseriózní informaci a nesdílet ji dál)

Zavřít

×

ZPRAVODAJSTVÍ

Jak poznat, že je daná informace objektivní a interpretace nezávislá? Co může způsobit jedna neověřená zpráva? Nahlédněte pod pokličku toho, jak funguje zpravodajství a jaké se v něm uplatňují kontrolní mechanismy.

Přejít do okruhu 

Co dokáže lež

Tomáš Kudrna / Česká republika, Francie / 2016 / 27...
Rozbalit

Co dokáže lež

Tomáš Kudrna / Česká republika, Francie / 2016 / 27 min.

 

TÉMA:

Zpravodajství

 

CÍLE LEKCE:
  1. mít povědomí o dezinformačních webech působících v ČR
  2. posílit svou schopnost kriticky vyhodnocovat informace a být citlivý/á k projevům manipulace
  3. seznámit se s trollingem coby nástrojem propagandy
AKTIVITY:

Fakta, nebo názory? - 45 min. (včetně projekce filmu), 15+

Aktivita vede žáky k tomu, aby porovnali základní zásady novinářské práce s fungováním takzvaných dezinformačních webů. Žáci se ve skupinách zamýšlejí nad tím, jaké informace by zpravodajské weby měly přinášet, jak posuzovat jejich důvěryhodnost a zda je důležité znát autory mediálních sdělení.

INFORMAČNÍ TEXTY:

Otázky a odpovědi (pojmy dezinformace, misinformace, hoax, fake news, šíření a dopad dezinformací, informační válka a jak se proti dezinformacím bránit)

Zavřít

×

Mimořádná zpráva

Tomáš Bojar / Česká republika / 2018 / 32...
Rozbalit

Mimořádná zpráva

Tomáš Bojar / Česká republika / 2018 / 32 min.

 

TÉMA:

Zpravodajství

 

CÍLE LEKCE:
  1. poznat základní kroky vzniku zpráv: od porady až po výchozí mediální produkt
  2. mít povědomí o fungování redakcí v televizním a tištěným médiu
  3. uvědomit si rozdíly při tvorbě sdělení u veřejnoprávního a soukromého média, u televize a tištěných novin
AKTIVITY:

Výroba zpráv - 45 min. (včetně projekce filmu), 13+

Žáci procházejí jednotlivé kroky, které se ve zpravodajské televizní redakci odehrávají, a snaží se je uspořádat do správného pořadí. Uvědomují si, v čem se televizní zpravodajství odlišuje od zpráv v tištěných médiích a na internetu.

INFORMAČNÍ TEXTY:

Otázky a odpovědi (rozdíly mezi veřejnoprávními a komerčními médii, jak vzniká zpravodajské sdělení, jaké jsou postupy a zásady novinářské práce)

Zavřít

×

Nic než lži

  Tim White / Velká Británie / 2017 / 26...
Rozbalit

Nic než lži

 
Tim White / Velká Británie / 2017 / 26 min.

 

TÉMA: 

Zpravodajství, Fake news, Rusko-ukrajinský konflikt

 

CÍLE LEKCE:
  1. ukázat na konkrétních příkladech vznik a šíření falešných zpráv 
  2. naučit, jak informace na internetu ověřovat 
  3. posílit kritické myšlení při posuzování mediálních obsahů
AKTIVITY:

Pravda, nebo lež? - 45 min (aktivita bez filmu), 13+

Část žáků píše pravdivé zprávy, druhá falešné. Poté čtou zprávy spolužáků a zdůvodňují, proč je považují za pravdivé, nebo nepravdivé.  Přitom se učí posuzovat důvěryhodnost mediálních sdělení.

INFORMAČNÍ TEXTY:

Otázky a odpovědi (co jsou fake news, jak je rozpoznat, kdo je vytváří, proč jim lidé věří)

Nic než lži z pohledu filmové výchovy (čeho si u filmu všimnout)

Zavřít

×

Nic se neodpouští

Vincent Coen, Guillaume Vandenberghe / Belgie,...
Rozbalit

Nic se neodpouští

Vincent Coen, Guillaume Vandenberghe / Belgie, Francie, Maroko / 2017 / 62 min.

 

TÉMA:

Zpravodajství

 

CÍLE LEKCE:
  1. uvědomovat si význam svobody slova
  2. zamýšlet se nad hranicemi svobody slova
  3. vědět, co je to satira a jakou plní roli ve společnosti
AKTIVITY:

Karikatury - 90 min. (včetně projekce filmu) nebo 45 min. (včetně projekce ukázky), 16+

Žáci během aktivity formulují a obhajují své názory na (ne)přijatelnost karikatur publikovaných týdeníkem Charlie Hebdo. Zamýšlejí se nad rolí satiry ve společnosti a nad hranicemi svobody slova.

Svoboda projevu v České republice - 90 min. (včetně projekce filmu) nebo 45 min. (bez projekce filmu), 16+

Žáci se zamýšlejí nad významem svobody projevu a jejích hranic. Seznamují se se zákony, které vymezují, jaké typy projevů mohou být klasifikovány jako trestný čin. Poté přiřazují k definicím těchto zákonů příklady jednání, které podle policie mohly podstatu těchto trestných činů naplňovat.

INFORMAČNÍ TEXTY:

Otázky a odpovědi (Charlie Hebdo a útok na redakci satirického časopisu v roce 2015, zobrazování postav v islámu a význam proroka Mohameda pro muslimy, problematika svobody slova z pohledu islámu a z pohledu západního demokratického liberálního myšlení)

Nic se neodpouští z pohledu filmové výchovy (čeho si u filmu všimnout)

Zavřít

×

Plážová bouře jako žádná jiná 

  Diana Andringa / Portugalsko / 2005 / 25...
Rozbalit

Plážová bouře jako žádná jiná 

 
Diana Andringa / Portugalsko / 2005 / 25 min.

 

TÉMA: 

MigraceRasismusZpravodajství

 
CÍLE LEKCE:
  1. uvědomit si důležitost kritického postoje k mediálnímu sdělení
  2. chápat, že televizní zpravodajství poskytuje pouze určitý výběr faktů a informací a pohledy jen některých účastníků události
  3. uvědomit si, že k získání objektivní informace je zapotřebí více zdrojů
AKTIVITY:

Co se stalo na pláží Carcavelos? – 90 minut (včetně projekce), 13+

Žáci se zamýšlejí nad otázkou důvěryhodnosti médií a uvědomují si rizika zkreslování informací. Diskutují také o problémy stereotypního uvažování o menšinách nejen v médiích.

Svět ve 22 minutách – 90 minut (včetně projekce), 13+

Žáci si vyzkoušejí práci redaktorů televize - v časovém stresu vybírají zprávy do večerního vysílání. Uvědomí si tak selektivitu TV zpravodajství a faktory ovlivňující výběr zpráv.

INFORMAČNÍ TEXTY:

Otázky a odpovědi (pojmy mediální zpráva a migrace, fungování médií, příčiny migrace, uprchlíci v ČR)

Doprovodné materiály o migraci

Zavřít

×

Rádio Kobání

Reber Dosky / Nizozemsko / 2016 / 69...
Rozbalit

Rádio Kobání

Reber Dosky / Nizozemsko / 2016 / 69 min.

 

TÉMA:

Krizové oblasti, Nedemokratické režimy, Zpravodajství

 

CÍLE LEKCE:
  1. dozvědět se o občanské válce v Sýrii a o postavení Kurdů
  2. uvědomit si, jak může válka změnit hodnoty a zasáhnout do lidských životů
  3. uvědomit si, jakou roli hrají média ve válečných konfliktech
AKTIVITY:

Zpravodajství v ozvěně bomb - 90 min. (včetně projekce filmu) nebo 45 min. (včetně projekce ukázky), 16+

Žáci se v aktivitě zamýšlejí nad tím, jaké role mohou masová média zastávat ve válečných konfliktech. Hledají odpovědi na otázky: V čem může být zpravodajství z válečných oblastí přínosné? V čem mohou být úskalí zpravodajství z válečných oblastí?

INFORMAČNÍ TEXTY:

Otázky a odpovědi (historie Sýrie, současná válečná situace v Sýrii, práce novináře ve válečné zóně)

Rádio Kobání z pohledu filmové výchovy (čeho si u filmu všimnout)

Zavřít

×

REKLAMA A ZÁBAVA

Showbyznys často cílí na teenagery. Jak ovlivňuje jejich názory? Je snadné žít jinak, než je právě IN? Následující AV lekce vás zavedou do zákulisí mediálního světa, jehož cílovou skupinou jsou děti a mladí lidé. 

Přejít do okruhu 

Po čem holky touží 

Elizabeth Massie / Spojené státy / 2001 / 33...
Rozbalit

Po čem holky touží 

Elizabeth Massie / Spojené státy / 2001 / 33 min.

 

TÉMA: 

Reklama a zábava, Ideál krásy

 

CÍLE LEKCE:
  1. uvědomit si, jaký vliv mají média na formování životních cílů a priorit mladého člověka
  2. vědět, že časopisy a další média (nejen) pro mladé lidi jsou nástrojem reklamy
  3. naučit se vnímat mediální obsah kriticky
AKTIVITY:

Po čem touží moderní slečna (a nejen ona) – 45 minut (včetně projekce ukázky), 13+

Aktivita vede žáky k přemýšlení o vlivu médií na formování jejich priorit a životních cílů. Na konkrétních citacích z webů pro mladé porovnávají přání skutečná a ta předkládaná médii.

Čas na sex – 45 minut (včetně projekce ukázky), 15+

Žáci se zamýšlejí nad tím, proč sexu věnují média zaměřená na mládež tolik pozornosti. Úkolem je ve skupinách vyhodnotit test o sexu a erotice z dívčího časopisu.

Ideál krásy – 35 minut (aktivita bez filmu), 12+

Žáci ve skupinách pomocí časopisů zkoumají medializovaný ideál krásy, jak je předkládán médii, a posléze ho porovnávají se svými představami o životním partnerovi/partnerce.

Chci být slyšet! Chci být vidět! – 60 minut (včetně projekce), 13+

Prostřednictvím videoklipu a textu písně jsou žáci uvedeni do problematiky hudebního průmyslu, kde jsou emoce a potřeby často prezentovány prostřednictvím otevřené sexuality.

INFORMAČNÍ TEXTY:

Úvod do problematiky (jak se orientovat ve světě médií a mediální výchovy, jak správně porozumět mediálnímu sdělení, na co se ptát)

Otázky a odpovědi (fungování médií, mediální typy, sexuální témata)

Doprovodné materiály o reklamě, o sexismu, o dětské plastické chirurgii

Zavřít

×

Show! 

Bohdan Bláhovec / Česká republika / 2013 / 68...
Rozbalit

Show! 

Bohdan Bláhovec / Česká republika / 2013 / 68 min.

 

TÉMA:

Showbyznys, Hudební průmysl, Reklama a média, Rodina

 

CÍLE LEKCE:
  1. uvědomit si vliv komerce v showbyznysu
  2. kriticky přistupovat k mediálnímu obsahu i produktům
  3. uvědomit si, jak hudební průmysl vytváří idoly
AKTIVITY:

Kvalita se prodává sama? – 90 minut (včetně projekce), 12+

Žáci na příkladu několika písní porovnají kvalitu textů „klasických“ interpretů a těch interpretů, jejichž kariéra byla od počátku marketingovou strategií.

Jak se rodí idol? – 90 minut (včetně projekce), 12+

Žáci nejprve definují pojem „idol“ a následně se prostřednictvím pracovních listů učí rozpoznat standardní redakční článek od PR článku.

Porovnejte citáty – 90 minut (včetně projekce), 12+

Žáci v pracovním listu vyberou a okomentují výroky, které se jim zdají nejvýstižnější pro působení skupiny 5Angels. K citátům žáci zaujmou stanovisko a popíšou, proč je zaujaly.

Úspěšný člověk – 90 minut (včetně projekce), 12+

Aktivita slouží jako motivační před zhlédnutím snímku. Žáci si uvědomí, co považují za úspěch a co všechno je k dosažení úspěchu potřeba, zamyslí se nad klady a zápory úspěchu.

INFORMAČNÍ TEXTY:

Otázky a odpovědi (protagonisté filmu, producent Michal Mertl a skupina 5Agels, "výchova hvězd", reklama a showbyznys)

Zavřít

×

SOCIÁLNÍ SÍTĚ

Žáci využívají sociální sítě ke komunikaci, získávání i sdílení informací nebo prostě jen k zábavě. Uvědomují si ale i rizika, která s sebou online svět přináší? Co je kyberšikana? Může se prolnout i do běžného života? 

Přejít do okruhu 

Asociální síť 

Asif Hasan / Velká Británie / 2012 / 58...
Rozbalit

Asociální síť 

Asif Hasan / Velká Británie / 2012 / 58 min.

 

TÉMA: 

ŠikanaSociální sítě

 

CÍLE LEKCE:
  1. identifikovat projevy šikany na internetu
  2. uvědomit si rizika chování v kyberprostoru a důležitost ochrany soukromí
  3. mít k dispozici základní pravidla pro bezpečné užívání kyberprostoru
AKTIVITY:

Kyberprostor jako náměstí – 90 minut (včetně projekce), 13+

V první části sestaví žáci seznam informací, které o sobě uvádějí na sociálních sítích. V druhé pak vyberou z uvedených informací ty, které by zveřejnili kdekoliv, například na školní nástěnce.

Kyberšikana ve statistických datech – 45 minut (včetně projekce ukázky, nebo aktivita bez filmu) 14+

Úkoly v pracovním listu se týkají různých forem kyberšikany. Jsou zaměřeny na rozvoj funkční gramotnosti a porozumění grafům.

Prevence šikany na internetu – 135 minut + samostatná práce žáků (projektová aktivita), 14+

Prostřednictvím projektu žáci hledají způsob, jak prevenci v oblasti šikany na internetu uchopit a jak informovat mladší spolužáky o rizicích, která kyberprostor vytváří.

Projekt proti kyberšikaně – 90 minut – Pomocí projektu se žáci seznamují s jedním z virtuálních fenoménů dneška, jakým je kyberšikana. Učí žáky tento jev včas rozpoznat a umět mu čelit.

INFORMAČNÍ TEXTY:

Otázky a odpovědi (formy kyberšikany, trolling a jeho projevy, krádež identity, obrana proti kyberšikaně)

Příklady dobré praxe (Popisy situací šikany na školách a jejich řešení)

Doprovodné materiály o kyberšikaně a trollingu na sociálních sítích

Zavřít

×

Děti online (Zachy)

Kateřina Hager / Česká republika / 2017 / 17...
Rozbalit

Děti online (Zachy)

Kateřina Hager / Česká republika / 2017 / 17 min.

 

TÉMA:

Sociální sítě

 

CÍLE LEKCE:
  1. znát pozitiva i negativa fungování sociální sítě YouTube
  2. uvědomit si specifika sebeprezentace online
  3. reflektovat vlastní vztah k YouTube
AKTIVITY:

Já a YouTube - 45 min. (včetně projekce filmu), 10+

Žáci přemýšlejí a diskutují o výhodách a nevýhodách YouTube a trávení času na této sociální síti. Zamýšlejí se také nad obsahem videí a nad tím, jaká specifika má sebeprezentace a komunikace v tomto online prostředí. Uvědomují si, že sociální sítě jako YouTube mohou přinášet do jejich života jak pozitiva, tak negativa.

INFORMAČNÍ TEXTY:

Otázky a odpovědi (jak funguje YouTube, charakteristika, motivace, cílové skupiny youtuberů, fenomén youtuberů a starší generace)

Zavřít

×

Holka z Instagramu 

Marks Mirjam / Nizozemsko / 2016 / 18...
Rozbalit

Holka z Instagramu 

Marks Mirjam / Nizozemsko / 2016 / 18 min.

 

TÉMA: 

Sociální sítě

 

CÍLE LEKCE:
  1. znát pozitiva i negativa sociálních sítí 
  2. uvědomovat si specifika sebeprezentace online
  3. reflektovat vlastní vztah k sociálním sítím
AKTIVITY:

Já a sociální sítě 45 minut (včetně projekce), 12+

Žáci v aktivitě vyplňují dotazník, v němž poodhalují, jak vnímají sociální sítě a jak reflektují svůj vztah k nim. Zamýšlejí se také nad tím, jaká specifika má komunikace a sebeprezentace v tomto online prostředí. 

 Posedlost lajky – 45 minut (včetně projekce) 12+

Žáci se ve skupinách zamýšlejí nad tím, jaká pozitiva a negativa Instagram přináší protagonistce filmu. Pokládají si také otázku, kde leží hranice mezi obohacujícím využitím sociálních sítí a závislostí.

INFORMAČNÍ TEXTY:

Otázky a odpovědi (rizika a příležitosti sociálních sítí, specifika sebeprezentace online, nebezpečí závislosti)

Holka z Instagramu z pohledu filmové výchovy (čeho si u filmu všimnout)

Zavřít

×

Kdo trolí Ameriku

Ahmed Shihab-Eldin / Spojené státy / 2018 / 12...
Rozbalit

Kdo trolí Ameriku

Ahmed Shihab-Eldin / Spojené státy / 2018 / 12 min.

 

TÉMA:

Sociální sítě, Studentské volby

 

CÍLE LEKCE:
  1. uvědomovat si vliv médií na naše rozhodování
  2. znát charakteristiky různých mediálních sdělení 
  3. nenechat sebou manipulovat 
AKTIVITY:

Předvolební mediální masáž - 45 min. (včetně projekce), 14+

Žáci se v aktivitě zamýšlejí nad tím, jak na lidi působí v období před volbami různá mediální sdělení. Pracují ve skupinách, každá přitom rozebírá mediální sdělení v jednom typu média (např. billboard, příspěvky na sociálních sítích, noviny apod.).

Zavřít

×

Nenávist na internetu 

DR2 / Dánsko / 2013 / 1...
Rozbalit

Nenávist na internetu 

DR2 / Dánsko / 2013 / 1 min.

 

TÉMA: 

ŠikanaSociální sítě

 

CÍLE LEKCE:
  1. přemýšlet o příčinách a důsledcích nenávistné komunikace v prostředí internetu
  2. uvědomit si nebezpečí nenávistné rétoriky
  3. chápat význam vlastního chování pro vytváření kultury diskuze
AKTIVITY:

Nenech se strhnout – 30 minut (včetně projekce), 12+

Aktivita vede žáky k přemýšlení o příčinách nenávistné komunikace na internetu a možnostech, jak se jí bránit.

Nenávist škodí zdraví – 45 minut, (včetně projekce), 14 +

Aktivita vede žáky k zamyšlení nad negativními důsledky hate speech, a to z pohledů oběti, agresora i celé společnosti. Při diskutování ve skupině si uvědomují závažnost tohoto fenoménu.

INFORMAČNÍ TEXTY:

Otázky a odpovědi  (co je to hate speech a jak se proti němu bránit, jak vzniká hoax, jací jsou lidé šířící nenávistné názory, ve skutečnosti, pravidla pro používání internetu)

Doprovodné materiály o hoaxech, mýtech, hejtech

Zavřít

×

Proč a jak klikáme

Martijn Kieft / Nizozemsko / 2016 / 47...
Rozbalit

Proč a jak klikáme

Martijn Kieft / Nizozemsko / 2016 / 47 min.

 

TÉMA:

Sociální sítě

 

CÍLE LEKCE:
  1. uvědomit si, že shromažďování dat se dá využít pro efektivní cílení reklamy
  2. uvědomit si nebezpečí uveřejňování osobních údajů na internetu
  3. vědět, jak chránit své osobní údaje
AKTIVITY:

Naše digitální stopy - 90 min. (včetně projekce filmu) nebo 45 min. (včetně projekce ukázek), 13+

Žáci si prostřednictvím aktivity uvědomí citlivost osobních údajů, které sdílejí na internetu. Zjistí, že sesbíraná data o nich samých slouží internetovým společnostem k vytváření přesně cílené reklamy a k vydělávání peněz. V první části aktivity se žáci zamyslí nad tím, jaké informace jsou o nich na internetu dohledatelné. Díky dokumentu a druhé části aktivity si uvědomí, že webové služby o nich mnohdy vědí více než oni sami. Následně se zamýšlejí nad tím, jak svoje data chránit.

INFORMAČNÍ TEXTY:

Otázky a odpovědi (personalizace obsahu na internetu, její benefity a rizika pro uživatele, monitorování a analýza dat o uživatelích internetu, možnosti omezení personalizace služeb online, osobní údaje a práva uživatelů internetu)

Zavřít

×

Ve skutečném životě

Spojené státy / 2017 / 2 min.       ...
Rozbalit

Ve skutečném životě

Spojené státy / 2017 / 2 min.              

 

TÉMA:

Sociální sítě, Šikana

 

CÍLE LEKCE:
  1. přemýšlet o příčinách a důsledcích nenávistné komunikace v prostředí internetu
  2. uvědomit si nebezpečí nenávistné rétoriky
  3. chápat dopad vlastního chování na diskuzi
AKTIVITY:

Nenech se strhnout – 30 minut (včetně projekce), 12+

Aktivita vede žáky k přemýšlení o příčinách nenávistné komunikace na internetu a možnostech, jak se jí bránit.

INFORMAČNÍ TEXTY:

Otázky a odpovědi (co je to hate speech a jak se proti němu bránit, jak vzniká hoax, jací jsou lidé šířící nenávistné názory, ve skutečnosti, pravidla pro používání internetu)

Doprovodné materiály o hoaxech, mýtech, hejtech

Zavřít

×

MEDIÁLNÍ AKTIVISMUS 

Moderní technologie poskytly lidem, kterým není lhostejné, co se kolem nich děje, snadno dostupný a zároveň velmi účinný nástroj, jak upozornit na věci, které jim vadí. Kde všude a jak mohou média měnit věci k lepšímu? 

Přejít do okruhu 

Barmský VJ 

Anders Østergaard / Norsko, Švédsko, Dánsko, Velká...
Rozbalit

Barmský VJ 

Anders Østergaard / Norsko, Švédsko, Dánsko, Velká Británie/ 2008 / 55 minut

 

TÉMA: 

Nedemokratické režimyAktivní občanstvíMediální aktivismus

 

CÍLE LEKCE:
  1. získat povědomí o Barmě, její historii i současnosti
  2. vědět, co byla tzv. šafránová revoluce, a vnímat ji v souvislostech
  3. uvědomit si možnosti moderních AV technologií
AKTIVITY:

Videožurnalismus – 30 minut (včetně projekce ukázky), 16+  

Vybrané ukázky a řízená diskuse přibližují úlohu nezávislých reportérů v zemích s nedemokratickým režimem a rizika, která tito novináři podstupují.

Moje kampaň – 90 minut (včetně projekce ukázky) 16+

Žáci si vyzkouší přípravu různých typů propagačních kampaní a zamyslí se, jaké nástroje a postupy lze využít v různých podmínkách (demokracie x nedemokratická země).

Dovolená v Barmě – 90 minut (včetně projekce), 16+

Žáci se rozdělí do čtyř skupin (turisté, cestovatelé, novináři, skupina se zamítnutou žádostí), poté písemně zpracovávají informace o Barmě, které odpovídají jejich roli (dopis, deník, reportáž).

INFORMAČNÍ TEXTY:

Otázky a odpovědi (historie a současná situace v Barmě, „šafránová revoluce”, osobnost Aun Schan Su Ťij, Democratic Voice of Burma a videožurnalismus)

Doprovodné materiály o Barmě a činnosti Člověka v tísni v Barmě

Zavřít

×

Gabrielova reportáž z mistrovství světa ve fotbale

Els van Driel / Nizozemsko / 2014 / 17 min.

 

TÉMA:

Aktivní občanství, Mediální aktivismus

 

CÍLE LEKCE:
  1. vnímat pozitiva i negativa spojená s pořádáním velkých sportovních akcí a uvědomit si jejich vliv na místní komunitu
  2. inspirace k řešení lokálních problémů pomocí komunitních akcí nebo formou reportáže
  3. uvědomit si, že i děti mají svůj hlas a mohou v případě problému zasáhnout
AKTIVITY:

Oslov veřejnost - 45 min (včetně projekce filmu), 12+

Žáci diskutují nad konkrétními problémy ze svého okolí, na které by rádi upozornili. Poté ve skupinách přemýšlejí, jakými způsoby je nejlépe medializovat tak, aby se o nich dozvědělo více lidí.

Scénář - 90 min. + samostatná práce žáků, 12+

Žáci se zamýšlejí nad možnostmi řešení problémů v jejich komunitě a okolí. Na základě příkladu hlavního hrdiny filmu vytvoří scénář své vlastní reportáže. Pokusí se tak nahlédnout na konkrétní problém z různých stran a zohlednit všechny zúčastněné skupiny, které se k problému mohou vyjádřit.

INFORMAČNÍ TEXTY:

Otázky a odpovědi (sociální nerovnost a kriminalita v Brazílii, FIFA a organizace MS, rozpočet MS a sociální programy, velké sportovní akce v problematických zemích, způsoby medializace lokálních problémů)

Zavřít

×

PROPAGANDA

Slovo propaganda slýcháme nejčastěji v souvislosti s politikou. Jaká je podoba propagandy v moderním světě? Jaká jsou její největší nebezpečí? Liší se v něčem od nacistické a komunistické propagandy? 

Přejít do okruhu 

Běda tomu, skrze něhož přichází pohoršení 

Přemysl Freiman / Česká republika, Slovensko /1950 /12...
Rozbalit

Běda tomu, skrze něhož přichází pohoršení 

Přemysl Freiman / Česká republika, Slovensko /1950 /12 min.

 

TÉMA: 

Únor 1948 a 50. létaPropaganda

 

CÍLE LEKCE:
  1. seznámit se s fungováním komunistické propagandy
  2. diskutovat nad účelem a cíli propagandy
  3. analyzovat roli propagandy v dnešním světě
AKTIVITY:

Tábor pravdy – 45 minut (včetně projekce), 15+

V aktivitě se žáci seznámí s charakteristickými znaky totalitních systémů. Ty pak konfrontují s konkrétním snímkem.

Černobílý svět – 45 minut (včetně projekce), 15+

Prostřednictvím aktivity žáci analyzují propagandistický jazyk a všímají si použití jednotlivých slov k přesvědčení diváka. Zároveň si uvědomují význam kontextu.

Obraz, hudba, slovo – 45 minut (včetně projekce), 15+

Žáci si všímají filmového ztvárnění, zaměřují se na obraz, hudbu a mluvené slovo. Zamýšlejí se, jaký mají uvedené scény účel a jaké symboly se v nich vyskytují.

Naše je pravda – 45 minut (včetně projekce), 15+

Aktivita se zaměřuje na analýzu jazyka totalitní komunistické moci v Československu padesátých let.

INFORMAČNÍ TEXTY:

Otázky a odpovědi (Josef Toufar a číhošťský zázrak, vztah komunistického režimu a katolické církve, vznik propagandistického snímku Běda tomu, skrze něhož přichází pohoršení a reakce diváků, proticírkevní propaganda)

Slovo historika (okolnosti a průběh vzniku propagandistického snímku, Josef Toufar při natáčení filmu, promítání filmu v tehdejším Československu)

Medailonek Josefa Toufara (tříminutové video o životě Josefa Toufara)

Doprovodné materiály o Josefu Toufarovi

Zavřít

×

Kyberdžihád 

Hans Busstra / Nizozemsko / 2016 /48...
Rozbalit

Kyberdžihád 

Hans Busstra / Nizozemsko / 2016 /48 min.

 

TÉMA: 

Propaganda

 

CÍLE LEKCE:
  1. poznat nástroje propagandy tzv. Islámského státu 
  2. posílit odolnost vůči mediální manipulaci 
  3. znát příčiny vedoucí k radikalizaci mladých lidí 
AKTIVITY:

Analýza propagandistických islamistických videí - 90 min. (včetně projekce ukázky nebo celého filmu), 15+

Žáci analyzují ve skupinách propagandistická videa tzv. Islámského státu. Pokládají si následující otázky: Jak se tato videa snaží upoutat pozornost diváka? Jak jsou zpracována? Na koho cílí? Jaké emoce mohou v příjemcích vyvolat?

Na okraji společnosti – 90 minut (včetně projekce), 15+

Žáci ve skupinkách debatují o citátech protagonistů dokumentu, kteří svou identitu nejsilněji spojují s národností nebo náboženstvím. zamýšlejí se nad pocitem vykořeněnosti, který zažívají. 

Přitažlivá - 90 minut (včetně projekce), 15+

Žáci si pokládají následující otázky: Jaké myšlenky a hodnoty obsahují propagandistická videa? Na koho cílí? Jak se šíří? Své nápady zakreslují do myšlenkových map a poté o nich debatují.  

INFORMAČNÍ TEXTY:

Otázky a odpovědi  (definice islamismu, džihádismu a fundamentalismu, příčiny radikalizace mladých, prevence, charakteristiky džihádistické propagandy) 

Kyberdžihád z pohledu filmové výchovy (čeho si u filmu všimnout)

Zavřít

×

Masterplan 

Juris Pakalniņš / Lotyšsko / 2016 / 52...
Rozbalit

Masterplan 

Juris Pakalniņš / Lotyšsko / 2016 / 52 min. 

 

TÉMA: 

Současná ruská propaganda

 

CÍLE LEKCE:
  1. seznámit se s různými nástroji a cíli ruské propagandy
  2. posílit svou schopnost kriticky vyhodnocovat informace a být citlivý/á k projevům manipulace
  3. rozvíjet svou mediální gramotnost
AKTIVITY:

Informační bubliny – 90 minut (včetně projekce), 15+

Žáci na základě zhlédnutého filmu o působení ruské propagandy v Pobaltí ve skupinách popíšou, jak historické události zde interpretují samy země a jak ruská propaganda.

Média jako hlídací pes demokracie – 90 minut (včetně projekce), 16+

Prostřednictvím aktivity žáci porovnají koncept médií jako hlídacích psů demokracie se situací ruských médií představených ve filmu.

Jsem ruský okupant – 90 minut (včetně projekce),16+  

Žáci porovnají interpretaci různých vojenských intervencí sovětské a ruské armády, kterou nabízí propagandistické video, s historickými fakty.

INFORMAČNÍ TEXTY:

Otázky a odpovědi (historické vztahy Pobaltí a Ruska, postavení ruské menšiny v pobaltských zemích, ruská zahraniční propaganda)

Propagandistické lahůdky (7 ruských propagandistických videí s komentářem - videoklipy, TV reportáž o Foru 2000, dětský TV pořad, animovaný film, promo a virální videa)

Kontrolní mechanismy médií (schéma porovnání kontrolních mechanismů nezávislých médií a médií řízených autoritativním režimem)

Zavřít

×

Mistr propagandy 

Laurence Rees / Velká Británie / 1992  /...
Rozbalit

Mistr propagandy 

Laurence Rees / Velká Británie / 1992  / 51 min.

 

TÉMA: 

Propaganda, 2. světová válka a holocaust

 

CÍLE LEKCE:
  1. získat informace o vzniku a vývoji nacistické propagandy
  2. pochopit roli zábavy v moderní propagandě
  3. uvědomit si využitelnost filmu a filmových technik v propagandistickém působení
AKTIVITY:

Zábava je nejlepší propaganda – 45 minut (včetně projekce ukázky), 14+

Žáci seznámí se základy moderní propagandy, které sahají do období před druhou světovou válkou, kdy se stala účinným nástrojem pro uchopení a udržení moci nacisty v Německu.

Film a propaganda – 45 minut (včetně projekce ukázky), 14+

Žáci hledají odpovědi na otázky týkající se zneužití filmu v Goebbelsově propagandě a zamýšlejí se nad podílem viny tvůrců propagandistických snímků na zločinech nacismu.

INFORMAČNÍ TEXTY:

Otázky a odpovědi (nástup A. Hitlera a NSDAP k moci – osobnost J. Goebbelse – nacistická propaganda)

Zavřít

×

Proč zabili své sousedy 

Kumiko Igarashi / Japonsko / 1998 / 49...
Rozbalit

Proč zabili své sousedy 

Kumiko Igarashi / Japonsko / 1998 / 49 min.

 

TÉMA: 

Krizové oblastiPropaganda

 
CÍLE LEKCE:
  1. znát krizové oblasti, ve kterých probíhají či probíhaly etnické konflikty
  2. aplikovat znalosti z historie na současnost
  3. umět rozpoznat manipulaci a propagandu
AKTIVITY:

Kdo je vinen? – 35 minut (pracuje se pouze s částmi filmu), 13+

Prostřednictvím aktivity si žáci uvědomí sílu prvního dojmu. Zamyslí se nad mírou odpovědnosti jednotlivce za činy spáchané v rámci davového jednání.

Příběh ruky – 90 minut (včetně projekce), 13+

Pomocí aktivity si žáci uvědomí, jak těžké může být přijmout zodpovědnost za své chování. Vžijí se do kůže hrdiny a zločince a zamyslí se nad tím, jakou roli u nich hrálo svědomí.

Minulost a současnost – 90 minut (včetně projekce),15+

Aktivita rozvíjí u žáků schopnost kritického čtení a analýzy předložených textů, které se týkají omezujících opatření pro určité skupiny obyvatel.

Etnické konflikty – 180 minut (včetně projekce), 15+

Jedná se o časově náročnější aktivitu, kterou lze rovněž zadat jako samostatnou domácí práci. Žáci mapují současnou situaci ve světě v oblasti etnických konfliktů.

INFORMAČNÍ TEXTY:

Otázky a odpovědi (genocida, historie a současnost Rwandy, genocida ve Rwandě)

Zavřít

×

SOUČASNÁ RUSKÁ PROPAGANDA

Cílem propagandy často není přesvědčovat o „své pravdě“, ale navodit dojem, že všechny verze jsou možné a pravdu nelze poznat. Jaké jsou nástroje moderní ruské propagandy? Jak ji odhalit? A je pro ni zajímavé i Česko? 

Přejít do okruhu 

Krym, návrat do vlasti 

Andrej Kondrašov / Rusko /  2015 / 10...
Rozbalit

Krym, návrat do vlasti 

Andrej Kondrašov / Rusko /  2015 / 10 min.

 

TÉMA: 

Rusko-ukrajinský konflikt, Současná ruská propaganda

 

CÍLE LEKCE:
  1. seznámit se s některými nástroji ruské propagandy; rozvíjet svou mediální gramotnost
  2. pracovat s ruským propagandistickým filmem a videi zaměřenými na mladé lidi  
  3. analyzovat rétoriku ruské propagandy, a to především hojně využívanou hrozbu fašismu
AKTIVITY:

Dokonalý muž – 45 minut, (včetně projekce), 15+

Prostřednictvím aktivity si žáci uvědomí, že jednou z důležitých cílových skupin ruské propagandy jsou i mladí lidé. Diskutují o formě a obsahu propagandistického videa.

A pak přišli ti zdvořilí zelení mládenci – 45 minut (včetně projekce), 16+

Žáci provedou analýzu zhlédnuté ukázky, přičemž se zaměří především na výrazy, které v ní byly použity.

Konference 45 minut (včetně projekce),  15+

Prostřednictvím aktivity si žáci uvědomí rozpor mezi antifašistickou rétorikou ruské propagandy a skutečným postavením ultrapravicových názorů v ruské politice.

Lež v přímém přenosu – 45 minut (včetně projekce), 15+

Prostřednictvím aktivity se žáci zamyslí nad fenoménem lhaní, a to především nad dopady lhaní veřejného činitele. Provedou analýzu dvou prohlášení ruského prezidenta Putina.

INFORMAČNÍ TEXTY:

Otázky a odpovědi (vývoj rusko-ukrajinského konfliktu a aktuální situace na Ukrajině, Krymu a v Rusku, informace o filmu Krym, návrat do vlasti, reakce mezinárodního společenství a českých politiků na rusko-ukrajinský konflikt)

Propagandistické lahůdky (7 ruských propagandistických videí s komentářem – videoklipy, TV reportáž o Foru 2000, dětský TV pořad, animovaný film, promo a virální videa)

Rejstřík pojmů (rejstřík pojmů souvisejících s rusko-ukrajinským konfliktem – klíčové události, osoby, místa a média)

Kontrolní mechanismy médií - schéma porovnání kontrolních mechanismů nezávislých médií a médií řízených autoritativním režimem

Zavřít

×

Masterplan 

Juris Pakalniņš / Lotyšsko / 2016 / 52...
Rozbalit

Masterplan 

Juris Pakalniņš / Lotyšsko / 2016 / 52 min. 

 

TÉMA:

Současná ruská propaganda

 

CÍLE LEKCE:
  1. seznámit se s různými nástroji a cíli ruské propagandy
  2. posílit svou schopnost kriticky vyhodnocovat informace a být citlivý/á k projevům manipulace
  3. rozvíjet svou mediální gramotnost
AKTIVITY:

Informační bubliny – 90 minut (včetně projekce), 15+

Žáci na základě zhlédnutého filmu o působení ruské propagandy v Pobaltí ve skupinách popíšou, jak historické události v těchto zemích interpretují ony samy a jak ruská propaganda.

Média jako hlídací pes demokracie – 90 minut (včetně projekce), 16+

Prostřednictvím aktivity žáci porovnají koncept médií jako hlídacích psů demokracie se situací ruských médií představených ve filmu.

Jsem ruský okupant – 90 minut (včetně projekce),16+  

Žáci porovnají interpretaci různých vojenských intervencí sovětské a ruské armády, kterou nabízí propagandistické video, s historickými fakty.

INFORMAČNÍ TEXTY:

Otázky a odpovědi (historické vztahy Pobaltí a Ruska, postavení ruské menšiny v pobaltských zemích, ruská zahraniční propaganda)

Propagandistické lahůdky (7 ruských propagandistických videí s komentářem - videoklipy, TV reportáž o Foru 2000, dětský TV pořad, animovaný film, promo a virální videa)

Kontrolní mechanismy médií (schéma porovnání kontrolních mechanismů nezávislých médií a médií řízených autoritativním režimem)

Zavřít

×

Ruská propaganda v Česku 

Jan Turek / Česká republika / 2015 / 6...
Rozbalit

Ruská propaganda v Česku 

Jan Turek / Česká republika / 2015 / 6 min.

 

TÉMA: 

Současná ruská propaganda, Kritické myšlení

 

CÍLE LEKCE:
  1. mít povědomí o médiích šířících ruskou propagandu v ČR
  2. umět poznat nepravdivou informaci i neseriózní informační zdroj  
  3. být kritický/á k mediálnímu sdělení, rozvíjet svou mediální gramotnost
AKTIVITY:

Porovnání článků – 45 min (aktivita bez filmu) 

Ve skupinách analyzují žáci pět článků týkajících se stejné události uveřejněných na různých informačních serverech. Porovnají jejich obsah, styl i důvěryhodnost.

Neověřená informace – 30 minut (včetně projekce)

Žáci si přečtou zprávu uveřejněnou na českém proruském webu a zhlédnou reportáž ruské TV stanice, která ji odvysílala. Následně zhlédnou reportáž BBC odhalující účelovou mystifikaci.

Americký konvoj – 45 minut (včetně projekce)

Aktivita žákům přiblíží, jak ruská státní média informovala o průjezdu amerického konvoje přes ČR. Reportáž ruské televize o této události porovnají s etickým kodexem novináře.

Co se stalo s MH17? – 45 minut (včetně projekce ukázky), 15+

Aktivita žákům na příkladu pádu letadla MH17 odhaluje jednu ze strategií ruské propagandy, a to záměrné vypouštění spekulací za účelem zpochybnění objektivních informací.

INFORMAČNÍ TEXTY:

Otázky a odpovědi (cíle a nástroje ruské propagandy v ČR, české proruské servery, Rusové v ČR)

Zavřít

×

Rusko-ukrajinská informační válka 

Josef Pazderka / Česká republika / 2015 / 7...
Rozbalit

Rusko-ukrajinská informační válka 

Josef Pazderka / Česká republika / 2015 / 7 min.

 

TÉMA: 

Rusko-ukrajinský konflikt, Současná ruská propaganda

 

CÍLE LEKCE:
  1. rozvíjet kritické myšlení a mediální gramotnost
  2. mít povědomí o cílech a nástrojích propagandy v rusko-ukrajinském konfliktu
  3. uvědomit si snadnost zneužití fotografií a videí k manipulaci s příjemcem 
AKTIVITY:

Co je na fotografii? – 45 minut (včetně projekce), 15+

Žáci dostanou fotografii a zodpoví jednoduché otázky směřující k tomu, co na ní vidí. Následně své odpovědi porovnají s jejím reálným obsahem.

Popisky – 40 minut (včetně projekce), 15+

Žáci pracují ve skupinách, přičemž všechny skupiny dostanou stejné fotografie a na základě tří různých zadání k nim vytvoří popisky.

Trojí identita – 45 minut, (včetně projekce), 15+

Žáci jsou rozdělení do tří skupin. Každé bude přidělena jedna ze tří identit, pod kterými byla ruskými médii prezentovaná jedna a tatáž osoba. Každá skupina poté zodpoví jednoduché otázky týkající se toho, koho reprezentuje a s jakým cílem přijela tato osoba na Ukrajinu.

INFORMAČNÍ TEXTY:

Otázky a odpovědi (role propagandy v rusko-ukrajinském konfliktu, historie a souvislosti rusko-ukrajinského konfliktu, novinářská etika vs. propaganda)

Propagandistické lahůdky (7 ruských propagandistických videí s komentářem – videoklipy, TV reportáž o Foru 2000, dětský TV pořad, animovaný film, promo a virální videa)

Rejstřík pojmů (abecední rejstřík pojmů souvisejících s rusko-ukrajinským konfliktem, klíčové události, osoby, místa a média)

Kontrolní mechanismy médií - schéma porovnání kontrolních mechanismů nezávislých médií a médií řízených autoritativním režimem

Zavřít

×

Svět podle Russia Today 

Misja Pekel / Nizozemsko / 2015 / 40...
Rozbalit

Svět podle Russia Today 

Misja Pekel / Nizozemsko / 2015 / 40 min.

 

TÉMA: 

Rusko-ukrajinský konflikt, Současná ruská propaganda

 

CÍLE LEKCE:
  1. seznámit se s vnitřními mechanismy státem řízeného média a s trollingem coby nástrojem propagandy
  2. chápat rusko-ukrajinský konflikt v souvislostech
  3. posílit svou schopnost kriticky vyhodnocovat informace a být citlivý/á k projevům manipulace
AKTIVITY:

Co se stalo s MH17? – 45 minut (včetně projekce ukázky), 15+

Úkolem žáků je vyhledat co nejvíce verzí příčin pádu letadla, které byly zveřejněny v on-line médiích. Prostřednictvím aktivity si uvědomí nutnost ověřování informací.

Majdan – 45 minut (včetně projekce), 15+

Prostřednictvím aktivity si žáci připomenou historii rusko-ukrajinského konfliktu. Nejprve zhlédnou reportáž o událostech na kyjevském Majdanu a poté pracují s textem na toto téma.

Trollové – 45 minut (aktivita bez filmu), 15+

Úkolem žáků je – s obdobným zadáním, jako mají ruští trollové – rozpoutat tematickou on-line diskusi. Zároveň se zamyslí nad tím, zda se jedná o trolling nebo o moderní propagandu.

INFORMAČNÍ TEXTY:

Otázky a odpovědi (zákulisí propagandistické TV stanice Russia Today (RT)  Majdan a další události vedoucí k rusko-ukrajinské válce,  přiblížení událostí zmíněných ve filmu - pád malajsijského letadla, válka v Gruzii aj.)

Propagandistické lahůdky (7 ruských propagandistických videí s komentářem – videoklipy, TV reportáž o Foru 2000, dětský TV pořad, animovaný film, promo a virální videa)

Rejstřík pojmů (rejstřík pojmů souvisejících s rusko-ukrajinským konfliktem – klíčové události, osoby, místa a média)

Kontrolní mechanismy médií (schéma porovnání kontrolních mechanismů nezávislých médií a médií řízených autoritativním režimem)

Zavřít

×

U nás pomáhali taky 

Karel Strachota / Česká republika / 2015 / 6...
Rozbalit

U nás pomáhali taky 

Karel Strachota / Česká republika / 2015 / 6 min.

 

TÉMA: 

Sovětská propaganda, Současná ruská propaganda

 

CÍLE LEKCE:
  1. porovnat okupace našeho území v moderních dějinách se současnou ruskou okupací ukrajinského území 
  2. porovnat sovětskou propagandistickou rétoriku z roku 1968 se současnou ruskou 
  3. seznámit se s konkrétními propagandistickými materiály vydanými v srpnu 1968 okupační propagandou 
AKTIVITY:

Paralela – 45 min, (včetně projekce), 15+  

Aktivita vede žáky k zamyšlení nad paralelou mezi okupacemi našeho území v moderních dějinách s okupací ukrajinského území Ruskem v roce 2014.

Fašismus v ruské propagandě – 30 min, (včetně projekce),15+

Aktivita žákům přiblíží rétoriku ruské propagandy, která často využívá hrozbu fašismu. Žáci dostanou citace z let 1968 a 2014, které porovnají a pokusí se je historicky zařadit.

Dnešní vydání – 45 min (včetně projekce), 17+

Prostřednictvím aktivity se žáci seznámí s nástroji propagandy využitými při okupaci Československa vojsky Varšavské smlouvy v roce 1968.

INFORMAČNÍ TEXTY:

Otázky a odpovědi (okupace ČSSR vojsky Varšavské smlouvy v roce 1968, srovnání okupace ČSSR v roce 1968 s ruskou anexí Krymu, s důrazem na propagandu, zájmy SSSR v tehdejší ČSSR a zájmy Ruské federace na Ukrajině)

Propagandistické lahůdky (7 ruských propagandistických videí s komentářem - videoklipy, TV reportáž o Foru 2000, dětský TV pořad, animovaný film, promo a virální videa)

Rejstřík pojmů (abecední rejstřík pojmů souvisejících s rusko-ukrajinským konfliktem, klíčové události, osoby, místa a média)

Kontrolní mechanismy médií  schéma porovnání kontrolních mechanismů nezávislých médií a médií řízených autoritativním režimem

Zavřít

×

KOMUNISTICKÁ PROPAGANDA

S propagandou se člověk před listopadem 1989 setkával téměř na každém kroku: v mládežnických organizacích, na ulicích, během rituálních oslav, valila se z výloh obchodů, z televizních pořadů, seriálů i detektivek. 

Přejít do okruhu

OBECNÁ AKTIVITA: Propaganda v kostce – 20 minut, 14+ 

Žáci si vyrobí kostky z papíru. Na každou stranu napíšou jeden z následujících pokynů: popiš z pohledu propagandy, popiš dle skutečnosti, uveď příklad propagandy, porovnej s dneškem, proč?, argumentuj pro a proti. Po zhlédnutí filmu nebo ukázky na téma propaganda žáci házejí kostkou a nahlížejí na snímek z dané perspektivy. 

Propaganda a rituál / 1. máj v Praze 

  Archiv České televize / Rusko / 1987 / 5...
Rozbalit

Propaganda a rituál / 1. máj v Praze 

 
Archiv České televize / Rusko / 1987 / 5 min.

 

TÉMA: 

Nedemokratické režimy, 60. léta a pražské jaro, Komunistická propaganda

 

CÍLE LEKCE:
  1. získat povědomí o způsobu slavení Svátku práce za minulého režimu
  2. uvědomit si socialistickou realitu zbavenou roušky propagandy
  3. dokázat popsat a rozlišit organizace Sokol a Pionýr
AKTIVITY:

Pionýři na tribunách – 45 minut (včetně projekce), 14+ 

Žáci analyzují materiál týkající se úlohy pionýrů v prvomájových průvodech a seznámí se s termíny běžně užívanými komunistickou propagandou.

A pak přišly Spartakiády – 45 minut (včetně projekce) 14+

Ve skupinách žáci pracují s materiály týkajícími se organizace Sokol a Všesokolských sletů. Diskutují nad způsoby zneužití a proměn těchto institucí ze strany orgánů propagandy.

INFORMAČNÍ TEXTY:

Doprovodné materiály ohledně spartakiád a prvomájových oslav

Zavřít

×

Propaganda v literatuře a ve výtvarném umění / Schůze před průvodem 

 
Archiv České televize / Rusko / 1975 / 3 min.

 

TÉMA: 

Nedemokratické režimy, 60. léta a pražské jaro, Normalizace

 

CÍLE LEKCE:
  1. získat povědomí o kulturních aktivitách za minulého režimu
  2. dokázat popsat obsah a formu v tehdejším prostředí
  3. být schopen/schopna odhalit tendenční prvky v umění
AKTIVITY:

Když zítra bylo vlastně už včera – 45 minut (včetně projekce), 15+ 

Žáci zhlédnou dobovou ukázku kulturní tvorby a diskutují o jejím obsahu i formě. Snaží se nalézt konkrétní znaky propagandy a popisují tehdejší život běžných občanů.

Sochy jako živoucí pomník ideologie – 30 minut (aktivita bez filmu) 14+

Žáci ve skupinách pracují s materiály týkajícími se organizace Sokol a Všesokolských sletů. Diskutují nad způsoby zneužití a proměn těchto institucí ze strany propagandistických orgánů.

INFORMAČNÍ TEXTY:

Ukázky umělecké produkce socialistického realismu

Zavřít

×

Propaganda v populární hudbě / Děti ráje 

  Archiv České televize / Rusko / 1985 / 2...
Rozbalit

Propaganda v populární hudbě / Děti ráje 

 
Archiv České televize / Rusko / 1985 / 2 min.

 

TÉMA: 

Nedemokratické režimy, 60. léta a pražské jaro, Normalizace

 

CÍLE LEKCE:
  1. mít povědomí o tom, co je to socialistický realismus
  2. získat přehled o předlistopadové hudební produkci
  3. znát příklady komunistické propagandy ve vztahu k běžným lidem
AKTIVITY:

Děti ráje – 45 minut (aktivita bez filmu), 15+ 

Žáci se seznámí s produkty hudební produkce z doby komunistického režimu a diskutují o překážkách, které byly v tomto období mladým lidem kladeny.

Do práce, soudruzi – 45 minut (aktivita bez filmu) 15+

Při práci ve skupinách se žáci zamýšlejí, jak postavením dělníků v komunistické společnosti vykreslovala tehdejší propaganda, a jaké bylo doopravdy.

INFORMAČNÍ TEXTY:

Hudba režimu navzdory (vývoj populární hudby v komunistickém Československu, kopírování západních trendů a restrikce ze strany cenzorů, přejímání jednotlivých hudebních stylů).

Doprovodné materiály (ukázky textů a písní předrevolučních autorů)

Zavřít

×

Propaganda v televizi / Vrah se skrývá v poli 

  Jiří Sequens / Rusko / 1975 / 63...
Rozbalit

Propaganda v televizi / Vrah se skrývá v poli 

 
Jiří Sequens / Rusko / 1975 / 63 min.

 

TÉMA: 

Nedemokratické režimyÚnor 1948 a 50. létaNormalizace

 

CÍLE LEKCE:
  1. získat přehled o dobové televizní zábavě
  2. dokázat identifikovat aspekty propagandy v seriálové tvorbě
  3. uvědomit si možnosti zkreslení historických faktů
AKTIVITY:

Co se stalo v Babicích – 180 minut (včetně projekce), 14+ 

Během práce ve skupinách žáci odhalují příčiny, které vedly k vraždě tří místních komunistických funkcionářů, při „vyšetřování“ mohou použít internetové zdroje.

Přichází major – 90 minut (včetně projekce ukázek), 14+ 

Navazuje na předchozí aktivitu. Žáci diskutují o možné propagandistické dezinterpretaci skutečných událostí, a tom jak komunistický režim využil událost v Babicích.

Major Zeman dnes – 45 minut (aktivita bez filmu), 14+ 

Aktivita žáky seznamuje s procesem vzniku televizního pořadu a jeho propagandistickým využitím pro dezinterpretaci historických událostí.

V televizi jako doma – 45 minut (aktivita bez filmu), 15+ 

Aktivita žákům přibližuje, jakým způsobem se komunistický režim snažil získat občana na svoji stranu prostřednictvím televizní zábavy.

INFORMAČNÍ TEXTY:

Televizní program z 6. května 1985 (Program vysílání Československé televize z pondělí 6. května 1985)

Televizní program ze 7. listopadu 1985 (Program vysílání Československé televize ze čtvrtka 7. listopadu 1985)

Zavřít

×

Propaganda v tisku / Anticharta v divadle 

  Archiv České televize / Rusko / 1977 / 6...
Rozbalit

Propaganda v tisku / Anticharta v divadle 

 
Archiv České televize / Rusko / 1977 / 6 min.

 

TÉMA: 

Komunistická propaganda, Nedemokratické režimy, Moderní československé dějiny

 

CÍLE LEKCE:
  1. seznámit se s formami cenzury v totalitním režimu
  2. dokázat analyzovat dobové informace
  3. umět kriticky zhodnotit vystoupení veřejných funkcionářů
AKTIVITY:

Očima novinářů Rudého práva – 25 minut (aktivita bez filmu), 14+ 

Žáci si prostřednictvím aktivity vyzkoušejí čtení s porozuměním, vyhledávání objektivních informací a využití čistě popisného jazyka na příkladu událostí 17. listopadu 1989.

Může lež sloužit dobré věci – 45 minut (aktivita bez filmu) 15+ 

Prostřednictvím aktivity žáci porovnávají originální a upravené fotografie zobrazující komunistické státníky a učí se kriticky přijímat médii předkládaná fakta.

INFORMAČNÍ TEXTY:

Za nové tvůrčí činy ve jménu socialismu a míru (Text prohlášení, které bylo předloženo k podpisu čelným kulturním představitelům komunistického režimu jako reakce na vznik Charty 77)

Novoroční projev Gustáva Husáka (Přetisk prezidentského novoročního projedu ve formě, v jaké byl zveřejněn v Rudém právu 3. ledna 1977)

Zavřít

×

Propaganda ve filmu / Lidé ocelových let 

  Krátký film / Rusko / 1961 / 11...
Rozbalit

Propaganda ve filmu / Lidé ocelových let 

 
Krátký film / Rusko / 1961 / 11 min.

 

TÉMA: 

Komunistická propaganda, Nedemokratické režimy, Moderní československé dějiny

 

CÍLE LEKCE:
  1. seznámit se s odvětvími průmyslu, na která kladl komunistický režim největší důraz
  2. dokázat popsat důsledky upřednostňování určitého odvětví pro celou ekonomiku
  3. umět vysvětlit pojmy „brigády socialistické práce“ či „socialistické závazky“
AKTIVITY:

Lidé ocelových let – 45 minut (včetně projekce), 14+ 

Aktivita žákům ukazuje, na jaká odvětví průmyslové výroby kladl komunistický režim důraz a jaké důsledky to mělo pro běžného spotřebitele, ale například i pro životní prostředí.

Propaganda jako řemeslo – 60 minut (včetně projekce), 14+ 

Aktivita dává žákům nahlédnout na techniky propagandy, a to pomocí sestřihu filmů z 50. let. Žáci se pokusí konfrontovat předkládaný obraz tehdejší společnosti s poznatky o destrukci totality.

INFORMAČNÍ TEXTY:

Doprovodné materiály (O realismu pravém a nepravém – ukázka z knihy Zdeňka Nejedlého O umění a politice)

Zavřít

×

Propaganda ve školství / Branná výchova mládeže 

  Archiv České televize / Rusko / 1986 / 2...
Rozbalit

Propaganda ve školství / Branná výchova mládeže 

 
Archiv České televize / Rusko / 1986 / 2 min.

 

TÉMA: 

Komunistická propaganda, Nedemokratické režimy, Moderní československé dějiny

 

CÍLE LEKCE:
  1. seznámit se s prostředím školního vzdělávání v totalitě
  2. dokázat popsat důležitost působení na mladé lidi pro tehdejší státní vedení
  3. umět popsat branné cvičení a interpretovat historické události
AKTIVITY:

Plynové masky nasadit – 45 minut (včetně projekce), 14+ 

Prostřednictvím aktivity se žáci seznamují s významem branného cvičení a jeho parodiemi. Zamýšlejí se nad tím, proč branné cvičení vyvolává dodnes u pamětníků humorné reakce.

Dějiny píší vítězové – 20 minut (včetně projekce) 13+ 

Aktivita zábavnou formou seznamuje žáky s novodobou národní historií a zároveň je vede k uvědomění, jak je možné historii zkreslit a využít ve prospěch totalitní moci.

Nástěnky včera a dnes – 20 minut (aktivita bez filmu) 14+ 

Při porovnání fotografií školních nástěnek z doby komunistické totality a z dnešní doby se žáci zamyslí nad funkcí těchto informačních prostředků a jejich vlivu na myšlení žáků.

INFORMAČNÍ TEXTY:

Doprovodné materiály (Odkazy na dobová videa)

Zavřít

×

Propaganda ve veřejném prostoru / Stavba Stalinova pomníku 

  Archiv České televize / Rusko / 1954 / 1...
Rozbalit

Propaganda ve veřejném prostoru / Stavba Stalinova pomníku 

 
Archiv České televize / Rusko / 1954 / 1 min.

 

TÉMA: 

Komunistická propaganda, Nedemokratické režimy, Moderní československé dějiny

 

CÍLE LEKCE:
  1. umět vlastními slovy popsat, jak sochařská díla využívala komunistická propaganda
  2. vědět kdy a kde byl postaven Stalinův pomník a jakou roli hrál v komunistické propagandě
  3. rozumět manipulativnímu charakteru komunistické řeči
AKTIVITY:

Poručíme větru dešti – 45 minut (aktivita bez filmu), 14+ 

Prostřednictvím aktivity žáci nahlédnou do procesu tvorby propagandistických kampaní. Učí se analyzovat propagandistická hesla dle jejich funkcí a hledat jejich ideologickou podstatu.

Ideologie mezi konzervami – 35 minut (aktivita bez filmu) 14+ 

Žáci se prostřednictvím aktivity seznámí s příznačnými prvky socialistických výloh a tyto prvky se naučí pojmenovávat a chápat v dobových souvislostech.

Fronta na maso – 45 minut (aktivita bez filmu) 15+ 

Aktivita ukazuje, jak komunistická propaganda pronikala do umění, které jí mělo sloužit a podpořit kult, který kolem sebe sovětský vůdce budoval.

Pořád tu s námi jsou – 45 minut (aktivita bez filmu) 15+ 

Aktivita žákům ukazuje, jak komunistická propaganda pronikala prostřednictvím sochařského umění do každodenního života občanů někdejšího Československa.

INFORMAČNÍ TEXTY:

Propaganda ve veřejném prostoru (Text Adama Drdy o formách a všudypřítomnosti totalitní předlistopadové propagandy)

Zavřít

×