Výhodný telefon

Hlavním tématem  plakátu jsou přesvědčovací techniky reklamy a nakupování na internetu.

 Plakát ke stažení: JPG, PDF

 Řešení plakátu najdete na konci kapitoly.

 

 

 

 

Informace

Jedno nepromyšlené kliknutí může vést k nepříjemným následkům. Na internetu nás mnohdy všudypřítomné reklamy vybízejí k okamžitému výhodnému nákupu, a to ideálně teď hned. Obchodníci znají sofistikované praktiky, abychom – leckdy velmi nevýhodně – koupili i to, co nepotřebujeme. A pokud nemáme dostatek peněz, není problém uskutečnit koupi na splátky. Člověk se tak snadno může dostat do situace, kdy se v lepším případě nechá nachytat a zaplatí více, než se na první pohled zdálo, a v horším případě se dostane do finančních dluhů.

Přesvědčovací techniky reklamy

Dnešní reklama usiluje převážně o to uspokojit naše potřeby. Vyvolává v nás pocit, že ten či onen výrobek skutečně potřebujeme, a to co nejdříve. Všelijakými prostředky nás informuje o výhodách produktu a láká nás ke koupi. Jaké jsou hlavní praktiky, kterými se nás  obchodníci snaží zaujmout a přimět k nákupu?

  • Personalizované reklamy: Reklamy na internetu je možné přesně přizpůsobit a zacílit na uživatele, který by mohl mít o konkrétní produkt nebo službu zájem. Díky personalizaci nám nevyskakují reklamy, které pro nás nejsou relevantní. Nabídky šité na míru vybízí uživatele zajímat se o produkty, o které by se jinak zajímat nemuseli, a nakupovat i to, co by za normálních okolností pravděpodobně nekoupili. 
  • Slevy: Často využívanou technikou jsou klamavé slevy a akční nabídky. Produkt se tváří jako zlevněný, ve skutečnosti je však původní částka smyšlená. Popřípadě původní cena odpovídá realitě, ale podmínky koupě jsou nevýhodné (tak, jako v případě úlohy plakátu Výhodný telefon).
  • Naléhavost: Další způsob, jakým se obchodníci snaží získat naši pozornost a přimět nás zboží koupit, je vyvolávání pocitu, že nabídka je výhodná právě teď. Vybízí nás k nákupu dříve, než bude pozdě – a produkt bude vyprodaný, nebo bude zdražen na svou původní částku.
  • Počet přítomných zákazníků: Mnohdy nás k nákupu také „tlačí“ informace, kolik zákazníků si danou stránku právě prohlíží. A protože produktů je omezený počet, co když si jej nestihneme včas koupit předtím, než bude vyprodaný?

Nakupování na internetu

Nakupování online má bezesporu několik výhod. Není třeba nikam chodit, máme velký výběr, můžeme porovnávat ceny, hledat alternativy a nechat si zboží poslat kamkoli se nám zlíbí. Mnohdy navíc ušetříme, protože máme možnost vyhledat cenově nejdostupnější alternativu. Zdánlivě výhodná cena však může klamat a několika kliknutími se tak můžeme dostat do zbytečných problémů, které nás mohou vyjít draho. Klamavé ceny a další triky, které na nás internetoví obchodníci vymýšlí, jsou úskalí, na něž si při nakupování na internetu musíme dávat pozor.

 

Jak bezpečně nakupovat na internetu?

E-shopy

Založit e-shop není žádná věda. A tak se objevují kromě seriózních i podvodné, které se snaží názvem či vzhledem napodobovat ty dobře fungující a spolehlivé. Zboží, které si objednáme z podvodného e-shopu, nemusí nikdy dorazit anebo dorazí zboží jiné či nekvalitní; koupí můžeme nevědomě souhlasit s různými podmínkami, z nichž lze pak jen těžko odstoupit; nákup nás může vyjít daleko dráž, protože jsme naletěli obchodnímu triku a podobně. Podezřelé e-shopy bývají obzvlášť levné nebo obsahují mnoho výrazných slev a na oko velice výhodných nabídek.

Pokud z daného e-shopu nakupujeme poprvé a nejedná se o renomovaný obchod, je dobré si objednat zboží na dobírku. Také je vhodné vyhledat si hodnocení e-shopu a na základě toho usoudit, jaká je jeho kvalita a spolehlivost. 


Seriózní e-shopy zřetelně uvádějí:

  • veškeré zákonné údaje (obchodní jméno, IČO, DIČ, bankovní spojení, telefon, adresu fyzickou i elektronickou, odpovědné osoby, pracovní dobu), které jsou ověřitelné (obchodní rejstřík, telefonní seznam),
  • „fyzické" adresy, mobilní spojení i pevné telefonní linky do poboček, kde lze zboží i osobně převzít,
  • kladné reference na internetových diskuzích na nezávislých serverech,
  • bezpečný nákup – komunikaci se zákazníkem vede přes SSL kanál a při placení kartou používá platební brány anebo 3D Secure.

(Zdroj: https://www.jaknainternet.cz/page/1188/jak-bezpecne-nakupovat)

 

Platby

Při zadávání údajů své platební karty na internet musíme být vždy maximálně obezřetní. Vždy si zkontrolujeme, aby byl web během platby zabezpečený protokolem HTTPS (tzn. URL adresa začíná písmenky https). Velkou pozornost věnujeme také případným upozorněním prohlížeče o neplatných certifikátech serveru (namísto webové stránky se načte zpráva např. „Platnost certifikátu vypršela.“) – v takovém případě web nenavštěvujte, popřípadě se na e-shop obraťte jinou cestou.

 

Nákup přes zahraniční e-shop

Při nákupu ze zahraničního e-shopu (který nemá českou pobočku) je důležité si uvědomit, že komunikace nebo případné vrácení či reklamace zboží může být problematičtější. Pomoc při potížích s online prodejci v rámci Evropské unie nabízí Evropské spotřebitelské centrum, které bezplatně poskytuje informace o spotřebitelských právech i přímou podporu ve sporu se zahraničních prodejcem. Pokud e-shop sídlí v zemi mimo EU, podmínky vrácení zboží a reklamace se liší v závislosti na legislativě daného státu.

 

Tipy do výuky

AV lekce – Mediální gramotnost se vyplatí: Výhodný telefon

Stačí pár kliků a je to. Na nový telefon sice nemá, ale proč si na něj nepůjčit, když je tak výhodně k mání?! Hrdina spotu bez váhání skáče na lep lákavé obchodní nabídce na internetu. Uživatelské recenze pějí samou chválu, tak co na tom, že půjčka zahrnuje drobný úrok… Lekce se zaměřuje na přesvědčovací techniky reklam svádějících k okamžitému nákupu a nebezpečí spojená se zadlužováním se.


Užitečné odkazy

Finanční gramotnost aneb Proč se finančně vzdělávat? (www.financnigramotnost.mfcr.cz/cs/rodinne-finance) – Informační web Ministerstva financí ČR.

Odstoupení od kupní smlouvy uzavřené přes internet (www.bezpecnyinternet.cz/pokrocily/nakupovani-pres-internet/odstoupeni-od-kupni-smlouvy.aspx) – Můžeme vrátit zboží, které jsme si koupili na internetu? A jak? Stránka odpovědi srozumitelně shrnuje a vysvětluje.

Věrohodnost e-shopu (www.dtest.cz/eshopy) – Portál poskytuje možnost vyhledat si internetovou adresu e-shopu a ověřit jeho věrohodnost, včetně získání dalších informací o doméně a subjektu.

Evropské spotřebitelské centrum (https://evropskyspotrebitel.cz/nakupy-online/caste-otazky-nakup-na-internetu/) – Server poskytuje informace či rady o právech spotřebitelů a pomáhá řešit spory s obchodníky z EU i mimo ni.

Jak přežít dluhy (www.jakprezitdluhy.cz/) – Projekt společnosti Člověk v tísni zabývající se dluhovým poradenstvím.

Řešení

Kolik korun Honza za smartphone ve finále zaplatí? O kolik zaplatí navíc oproti původní částce uvedené na webových stránkách prodejce? Je to výhodná koupě?


Původní cena telefonu je 9 879 Kč.
Denní splátka činí 33 Kč po dobu 18 měsíců.

18 měsíců = 1,5 roku
1 rok = 365 dnů
0,5 roku ~ 182 dnů 


Výpočet celkové ceny:
33*(365+182) = 18 051


Navíc oproti původní částce:
18 051 - 9 879 = 8 172


Honza za smartphone zaplatí 18 051 Kč, což je o 8 172 Kč více, než byla původní cena telefonu. Koupě tedy výhodná není.

Pozn.: Řešení se může lišit v řádu korun, pokud žák přepočítá 0,5 roku na 182,5 dne, popř. zaokrouhlí na 183 dnů (namísto uvedených 182 dnů).


<< Zpět na přehled plakátů