Tipy do mediálního vzdělávání na školní rok 2023/2024

Hledáte inspiraci, co a hlavně pomocí jakých materiálů učit v novém školním roce? Chtěli byste se účastnit kurzu, semináře, webináře nebo konference mediálního vzdělávání?

Připravili jsme pro vás přehled vzdělávacích akcí, které proběhnou ve školním roce 2023/2024, a vybrali jsme osvědčené tipy na mediálněvzdělávací AV lekce, publikace či interaktivní materiály.

 

Ve školním roce 2023/2024 doporučujeme:

1. Konference, kurzy a semináře

V digitálním světě: Kurz mediálního vzdělávání pro nižší ročníky ZŠ

Již počtvrté poběží bezplatný kurz mediálního vzdělávání pro vyučující nižších ročníků ZŠ (3.–7. tříd).

Je určený učitelům, metodikům prevence nebo jiným pracovníkům s menšími dětmi, kteří dětem chtějí zprostředkovat znalosti a návyky pro bezpečný a poučený pobyt v kyberprostoru. 

Témata jednotlivých setkání vycházejí z metodiky animovaného seriálu V digitálním světě a jsou zaměřena na výzvy, se kterými se žáci konfrontují od počátku svého pobytu v online světě – bezpečí na internetu, sociální sítě a lajky, online hry, hesla, kyberšikana a další. 

Účastníky kurzu čekají praktické návody, jak pracovat s materiály a metodikou JSNS a jak s dětmi otevřít důležitá témata týkající se digitálního světa. 

Na probírané téma vždy promluví i odborníci z praxe – novináři, experti na e-bezpečí, závislosti a další. V minulých ročnících se kurzu zúčastnili mimo jiné socioložka a odbornice na dopady digitálních technologií na dětskou psychiku Michaela Slussareff, adiktoložka Kateřina Lukavská či odborník na rizikové chování na internetu Martin Kožíšek

 

Konkrétní termíny jednotlivých setkání zveřejníme v průběhu září.  Přihlásit na kurz se ale můžete již nyní. Termíny vám poté zašleme.

 

  • Rozsah: 4 celodenní semináře v Praze (dvě dvoudenní setkání, celkem 28 hodin)
  • Kapacita: 25 účastníků 
  • Lektoři:  
    Daniela ČechováZŠ Strossmayerovo nám.
    Tomáš Titěra, ZŠ Kunratice 

Máte otázku? Pište na martin.ministr@jsns.cz 

Zavřít

×

Kurz mediálního vzdělávání pro vyučující vyšších ročníků ZŠ

Přihlaste se na bezplatný akreditovaný kurz mediálního...
Rozbalit

Kurz mediálního vzdělávání pro vyučující vyšších ročníků ZŠ

Přihlaste se na bezplatný akreditovaný kurz mediálního vzdělávání pro vyučující vyšších ročníků ZŠ (7.–9. tříd), který se uskuteční od září 2023 do února 2024. 

Je určený nejen učitelům, ale i metodikům prevence nebo jiným pracovníkům s dětmi. 

Kurz povede dvojice lektorů, kteří mají zároveň bohatou zkušenost s výukou mediálního vzdělávání. Tematicky jsou setkání zaměřená na fungování médií, zpravodajství, práci novinářů, dezinformace, reklamu, bezpečný pohyb na internetu či sociální sítě a bubliny.  

Účastníci kurzu se seznámí s danými tématy, vyzkouší si práci s AV lekcemi z webu JSNS.cz (dokumentárními filmy, aktivitami do výuky, interaktivní materiály) a získají další inspiraci do hodin mediálního vzdělávání. Klademe důraz na neformální a bezpečnou atmosféru našich seminářů, obsahem kurzu jsou i pravidelná sdílení zkušeností z výuky mediální výchovy a metodická a odborná podpora ze strany organizačního týmu a lektorů.  

Součástí každého setkání je i debata s hostem: novinářem nebo odborníkem na dané téma. V minulém roce účastníci diskutovali například s redaktory Deníku N Petrem Koubským a Janem Moláčkem nebo adiktoložkou Kateřinou Lukavskou.  

"Kurz zcela splnil má očekávání, byl úžasný, přinesl mi nový pohled na to, co vše učit v mediální výchově, přístup k novým materiálům a zpracovaným lekcím, návod, jak učit a nové kontakty."
Blanka Váňová, ZŠ Choltice, účastnice kurzu

 

Program kurzu:

Pokud není uvedeno jinak, setkání se konají vždy od 9:00 do 16:00.

  1. 21. 9.: úvodní setkání: téma zpravodajství, zpravodajské hodnoty 
  2. 18. 10.: dezinformace a současná ruská propaganda 
  3. 29. 11.: online setkání: diskuze s hostem na aktuální téma (15:00 - 17:00)
  4. 1. 12.: kyberšikana, bezpečný pohyb na internetu a digitální závislosti 
  5. 11. 1.: reklama a marketing, digitální stopa 
  6. 26. 1.: sociální sítě a jejich algoritmy 
  7. 14. 2.: závěrečný workshop: jak s žáky tvořit vlastní mediální obsah

 

Přihlásit se na kurz 

 

  • Rozsah: 6 setkání v Praze + 1 online webinář (celkem 42 hodin)
  • Kapacita: 25 účastníků 
  • Lektoři:
    Lucie Bušová, Gymnázium Na Zatlance 
    Tomáš Titěra, ZŠ Kunratice 

Máte otázku? Pište na martin.ministr@jsns.cz 

Zavřít

×

Kurz mediálního vzdělávání pro vyučující středních škol

Již pošesté se můžete těšit na bezplatný...
Rozbalit

Kurz mediálního vzdělávání pro vyučující středních škol

Již pošesté se můžete těšit na bezplatný akreditovaný kurz mediálního vzdělávání pro vyučující středních škol.

Tematicky budou setkání vycházet z metodické koncepce 5 klíčových otázek, se kterými účastníky kurzu seznámí zkušená dvojice lektorů.

Postupně se účastníci setkají s tématy jako je zpravodajství, dezinformace, kyberbezpečí, reklama a marketing a sociální bubliny.

Účastníci kurzu získají vhled do dané problematiky, vyzkouší si práci s našimi AV lekcemi (dokumentárními filmy, aktivitami do výuky) a dalšími materiály (interaktivními materiály či výukovými plakáty). Součástí kurzu jsou i praktické analýzy mediálních sdělení podle metodické koncepce 5 klíčových otázek, pravidelná sdílení zkušeností z mediální výchovy a metodická a odborná podpora ze strany organizačního týmu a lektorů.   

Na probírané téma vždy promluví hosté z oboru: novináři a další odborníci. V minulých ročnících to byli například reportérky Petra Procházková a Aneta Snopová a novinář Ondřej Kundra.


"Odnesla jsem si spoustu praktických tipů do výuky, aktivit, které už byly "upečené", a mohla jsem je použít v práci se svými studenty. Zejména pět klíčových otázek dává studentům naději, že se dokáží v médiích zorientovat. Za hlavní přínos považuji reakce studentů, kteří díky tomuto konceptu opět získávají důvěru v média."
Kateřina Kubešová, Gymnázium Pierra de Coubertina, Tábor, účastnice kurzu

 

Program kurzu:

Pokud není uvedeno jinak, setkání probíhá od 9:00 do 16:00.

  1. 17. 10.: úvodní setkání, představení metodiky 5 klíčových otázek, otázka KDO 
  2. 14. 11.: otázka CO, téma zpravodajství a zpravodajské hodnoty
  3. 12. 12.: otázka KOMU, téma sociální sítě a sociální bubliny 
  4. 9. 1.: otázka JAK, téma reklama a marketing 
  5. 13. 2.: online setkání: diskuze o kyberšikaně s oborným hostem (14:00 - 16:30)
  6. 19. 3.: otázka PROČ, téma dezinformace a současná ruská propaganda 
  7. 16. 4.: závěrečný workshop: praktický nácvik ověřování informací 

Přihlásit se na kurz 

 

  • Rozsah: 6 setkání v Praze + 1 online webinář
  • Kapacita: 25 účastníků 
  • Lektoři:
    Jan Kubíček, Gymnázium Jana Palacha
    Jaroslav Valůch, organizace Transitions 

Máte otázku? Pište na martin.ministr@jsns.cz 

Zavřít

×

Konference Jak na dezinformace?

I letos pro Vás chystáme konferenci na téma mediálního...
Rozbalit

Konference Jak na dezinformace?

I letos pro Vás chystáme konferenci na téma mediálního vzdělávání, tentokrát s názvem Jak na dezinformace?.

Termín: 5. 12. 2023 

Místo: Centrum současného umění DOX, Poupětova 1, 170 00 Praha 7 – Holešovice   

Co jsou dezinformace a proč se jimi zabývat již od školního věku? Uvědomují si žáci a studenti informační a algoritmické nástrahy sociálních sítí, jejich hlavního zdroje informací? Na konferenci “Jak na dezinformace?” si ukážeme, jak vybavit mladé lidi, aby se v záplavě informací dovedli lépe zorientovat, nenalétli zavádějícím sdělením či nepravdám a do budoucna se nestali terčem manipulací. Prostřednictvím panelových diskuzí se zajímavými hosty a skrze workshopy vám přiblížíme tematiku i možné způsoby, jak ji prakticky uchopit ve vašich hodinách.   


Prohlédnout si program a informace k přihlášení

Zavřít

×

Semináře a webináře

Ve školním roce 2023/2024 pro vás chystáme celou řadu...
Rozbalit

Semináře a webináře

Ve školním roce 2023/2024 pro vás chystáme celou řadu dalších seminářů i webinářů na různá témata spojená s mediálním vzděláváním.

  • Témata: rizika kyberprostoru, digitální návykovosti a vztah k technologiím, TikTok a další

Konkrétní akce včetně termínů budeme postupně doplňovat. Sledujte aktuální nabídku a přihlaste se.

Zavřít

×

Ukázkové hodiny

Chcete s vašimi žáky otevírat důležitá témata a...
Rozbalit

Ukázkové hodiny

Chcete s vašimi žáky otevírat důležitá témata a pracovat s filmem, ale nevíte, jak na to? Kontaktujte nás a my pro vaši třídu zdarma uspořádáme ukázkovou hodinu. Naším cílem je touto ukázkou naučit vyučující pracovat s filmem tak, aby byli příště schopní hodinu s filmem bez obav vést sami. Nedílnou součástí je kromě aktivit spojených s promítáním filmu i práce s emocemi, kterou vám lektor rovněž ukáže.

Podívat se na další informace

Zavřít

×

2. Krok za krokem

Připravili jsme pro vás už více než 80 audiovizuálních lekcí, kterými můžete rozvíjet mediální gramotnost svých žáků.  

  • Jak se v takovém množství materiálů zorientovat?
  • Čím začít a které si nechat spíše na později?
  • Když je v lekci více aktivit, kterou vybrat? 

Odpovědi nabízí „výukový plán“ Krok za krokem rozdělený do 3 úrovní podle náročnosti témat. Ten pro vás v novém školním roce aktualizujeme tak, aby vás a vaše žáky provedl tématem mediálního vzdělávání pomocí nejaktuálnějších lekcí a aktivit.

Prohlédnout si Krok za krokem

 


3. AV lekce

Pro nadcházejí školní rok jsme pro vás připravili výběr z aktuálních audiovizuálních lekcí k tématu mediálního vzdělávání. 

Co si myslíme, že si myslí odborníci (a jak se pleteme) 

Dělat informovaná rozhodnutí je v současné době,...
Rozbalit

Co si myslíme, že si myslí odborníci (a jak se pleteme) 

Dělat informovaná rozhodnutí je v současné době, přeplněné údajně podloženými fakty a informačními zdroji, stále obtížnější. Nová lekce prostřednictvím unikátní české studie ukazuje, že univerzálním lékem na tento chaos jsou jasně formulovaná fakta a adekvátně zastoupený hlas odborníků v mediálních výstupech.

Přejít na lekci

Zavřít

×

Proč a jak tiká TikTok 

Jaká data o uživatelích TikTok sbírá? Proč je TikTok...
Rozbalit

Proč a jak tiká TikTok 

Jaká data o uživatelích TikTok sbírá? Proč je TikTok tolik návykový? V čem může být nebezpečný? Prohlédněte si nové video z dílny JSNS, ve kterém se o fungování aktuálně nejoblíbenější sociální sítě mezi dospívajícími dozvíte více.

Přejít na lekci

Zavřít

×

S kým si píšeš? 

Sdílet svůj život online je dnes pro většinu mladých...
Rozbalit

S kým si píšeš? 

Sdílet svůj život online je dnes pro většinu mladých lidí samozřejmostí. A taky povídat si online s neznámými lidmi. Pro dospívající dívku a chlapce z tohoto krátkého spotu se zpočátku nevinné zprávy od neznámých vrstevníků v určitém okamžiku změní v psychicky náročnou situaci.

Přejít na lekci

Zavřít

×

Znáš celý příběh? 

Na sociálních sítích je těžké nepropadnout dojmu,...
Rozbalit

Znáš celý příběh? 

Na sociálních sítích je těžké nepropadnout dojmu, že všichni ostatní žijí jako v pohádce. Je však důležité myslet na to, že i za sebevědomou fotkou s inspirativním popiskem se můžou skrývat pochybnosti, smutek, problémy v rodině či s duševním zdravím.

Přejít na lekce

Zavřít

×

#lockdocks

Covidové lockdowny na samém začátku pandemie změnily...
Rozbalit

#lockdocks

Covidové lockdowny na samém začátku pandemie změnily život všem, a obzvlášť silně je prožívaly děti. Technologie se staly na dlouhé týdny jejich prakticky jediným pojítkem s okolním světem. V rámci projektu Lockdocks sdílely děti z celé Evropy své zkušenosti s lockdownem. Natáčely autentické reportáže, kde nechávají nahlédnout do svých každodenních životů.

Přejít na lekci

Zavřít

×

 

Tipy vyučujících z praxe:

  • Co si myslíme, že si myslí odborníci (a jak se pleteme): Žáky bavila hlavně část analytická, kdy pracovali s kontroverzním tématem a rozborem informací, a poté následná diskuze nad tématy. Překvapilo mě, že se žáci opravdu chtěli do kontroverzních témat a průzkumu dostupných informací ponořit – požadovali více času a ocenili by, kdyby aktivita mohla být delší. Pro snadnější zvládnutí aktivity do 45 minut může být dobré zvolit pouze jedno společné téma a jeho pokrytí odborníky a médii. Při hlubší analýze zvolených témat lze lekci rozdělit a vrátit se k ní příští hodinu.

– Tomáš Lengál, Gymnázium Frýdlant, 2. ročník SŠ

 

  • Znáš celý příběh?: Žáci pracovali velmi aktivně a měli velkou potřebu sdílet svoje nápady. Všechny děti měly zkušenost se stylizací vlastních fotek a videí, které sdílí. Zajímavá otázka byla, co je už na internetu „velká lež“. Při práci s pracovní listem jsem musela jak v sedmé, tak v osmé třídě vysvětlit rozdíl mezi „VÍM“ a „MYSLÍM SI “. Doporučuji v případě času zařadit alespoň jeden rozhovor, který je přiložen v zadání. My jsme zařadili příběh influencerky, která se rozhodla skončit: Teri Blitzen (Hodanová). 

– Pavla Brožová, ZŠ Dubeč, 7. a 8. ročník

Projít na všechny lekce k mediálnímu vzdělávání

 


4. Interaktivní materiály

Tipy JSNS:

DigiStories: Alex

Naše úspěšná výuková hra DigiStories na podzim přichází s druhým dílem.

V prvním díle hry jste měli možnost vyzkoušet si v roli dívky Nely, jak může vypadat kyberšikana, tentokrát si budete moci zahrát za postavu chlapce Alexe. Hra i návazná lekce se budou věnovat především tématu zdravých návyků v digitálním prostředí. O podrobnostech vás budeme již brzy informovat. Prozatím si můžete se svými žáky zahrát první díl hry DigiStories: Nela

 

 

Tipy vyučujících z praxe:

  • Z nabídky interaktivních materiálů JSNS bych doporučil DigiStories: Nela, protože bezpečnou formou dokáže zprostředkovat žákům prožitek z kyberšikany. Velkou výhodu vidím v tom, že jsou žáci do hry vtaženi. Z mé zkušenosti vím, že i po půl roce si žáci pamatují, jak celý proces probíhal. Odnáší si autentický zážitek podobný skutečnému prožitku, ale v bezpečných kulisách. DigiStories: Nela otvírá aktuální problémy jednotlivců anebo tříd. Na naší škole Digistories: Nela používáme ve všech třídách na 2. stupni. Společně s metodičkou prevence ji zařazujeme jako primární prevenci na škole

–⁠ Michael Jelínek, ZŠ Eden
 

Podívat se na další interaktivní materiály

 


5. Publikace a další výukové materiály

Tipy JSNS:

Co dělat? Jak reagovat? Jak postupovat? ...když někdo blízký věří dezinformacím, případně je šíří...(2023)

Příručka radí, jak vhodně zareagovat, když někdo blízký věří dezinformacím či zavádějícím informacím.

Stáhněte si PDF verzi

 

 

Kdo jiný? Projektový manuál pro mediální vzdělávání 

Příručka přináší tipy, jak na realizaci vlastního projektu, zejména v oblasti mediálního vzdělávání.

 

Stáhněte si PDF verzi

 

 

 

Na co se můžete těšit:

Nové výukové plakáty - 5 klíčových otázek

Už nyní si můžete prohlédnout a stáhnout novou sadu výukových plakátů k metodice 5 klíčových otázek. Ty žákům hravou formou pomáhají analyzovat mediální sdělení a jejich důvěryhodnost. Na podzim budete mít možnost si plakáty objednat z našeho e-shopu také v tištěné podobě.

Prohlédnout si plakáty

 

 

Aktualizovaná příručka Podoby ruské propagandy

V novém školním roce se můžete těšit na nově aktualizovanou příručku věnovanou současné ruské propagandě. Ve spolupráci se sekcí JSNS Příběhy bezpráví jsme v publikaci propojili dnešní dění na Ukrajině s historickými událostmi včetně invaze do Československa v roce 1968. V příručce mimo jiné najdete i lekce a aktivity, které se k tématu vážou.

 


 

Prohlédnout si další publikace k mediálnímu vzdělávání


 

Přihlaste se k odběru bulletinu mediálního vzdělávání

Pravidelná dávka inspirace k mediálnímu vzdělávání: zpracované výukové materiály, informace o chystaných mediálně vzdělávacích akcích nebo odkazy na zajímavé články a studie.

Chci dostávat novinky