Studenti proti režimu - 17. listopad 1989

Pokojná demonstrace studentů 17. listopadu 1989, její průběh a násilné rozehnání bezpečnostními silami stojí na počátku řetězce událostí vedoucích nakonec k pádu komunistického režimu v Československu.

Pomocí pracovních listů můžete se svými žáky analyzovat tři dobové dokumenty a zaměřit se mimo jiné na to, v čem se liší výpověď přímého účastníka listopadových událostí a oficiální zpráva z tisku. Vyzvěte je také, ať se zeptají doma, jak na listopadové události vzpomínají jejich rodiče či prarodiče.

STÁHNĚTE SI AKTIVITU K VÝROČÍ I S PRAMENY A MATERIÁLY

 

ANOTACE:

Pokojná demonstrace studentů 17. listopadu 1989, její průběh a násilné rozehnání bezpečnostními silami stojí na počátku řetězce událostí vedoucích nakonec k pádu komunistického režimu v Československu. Pracovní listy pro žáky přinášejí úkoly, které události začleňují do širšího kontextu. Tyto úkoly, které pracují se třemi historickými prameny k 17. listopadu 1989, jsou vhodné jako náměty pro další práci učitele se žáky, popřípadě pro domácí přípravu žáků.

 
DOPORUČENÝ VĚK: 14+

 

POMŮCKY:

MATERIÁL (dobová fotografie ze studentského pochodu 17. listopadu), PRAMEN 1 (Svědectví účastníka pokojné demonstrace 17. listopadu 1989, napadené na Národní třídě), PRAMEN 2(Vezmi si s sebou květinu, leták zvoucí k účasti na demonstraci k uctění památky studenta Jana Opletala dne 17. listopadu 1989), PRAMEN 3 (Pasáž z článku Rozhodně proti provokacím, Rudé právo, 20. listopad 1989), PRACOVNÍ LIST 1, PRACOVNÍ LIST 2.

 

MYŠLENKOVÁ MAPA A DOBOVÉ PRAMENY:
  1. Oznamte žákům téma hodiny a napište doprostřed na tabuli do rámečku 17. listopad 1989. Vyzvěte je, aby si vybavili, jaké asociace v nich toto datum vzbuzuje (události, postavy, jednání, emoce, atmosféru atd.). Pomůže jim dobová fotografie – viz MATERIÁL.
  2. Zapisujte postřehy žáků, pokud je napadají k již zapsaným slovům další asociace, které je rozvíjejí či doplňují, zapisujte je také.
  3. Související pojmy propojujte čarami. Vznikne tak myšlenková mapa známých skutečností k událostem 17. listopadu 1989, kterou budou mít žáci před očima po celou hodinu, je to pole pojmů a skutečností jim známých. Cílem mapy je přivést žáky k zamyšlení a probudit v nich zvědavost.
  4. Následuje práce s dobovými prameny. Rozdejte žákům do skupin vytištěné stránky se svědectvím účastníka událostí (PRAMEN 1). Nechte jim dostatek času na pozorné čtení a vyzvěte je, aby si průběžně zaznamenávali pojmy a skutečnosti, které jsou pro ně nové. Po dočtení budou chodit zapisovat nové pojmy na tabuli do myšlenkové mapy – jinou barvou, než mají původně napsaná slova. Rozšíří tak obraz událostí o nové vztahy a souvislosti.
  5. Rozdejte žákům PRACOVNÍ LIST 1. Nechte je vyplnit odpovědi na otázky podle přečteného textu, v případě potřeby se k němu mohou vracet. Odpovědi na všechny otázky však ve svědectví účastníka nenajdou.
  6. Až budou mít žáci vyplněné všechny informace, které mohli získat z tohoto pramene, rozdejte jim dobový leták (PRAMEN 2). Z něj se dozvědí více o základním smyslu a záměru tehdejšího shromáždění a doplní chybějící informace do PRACOVNÍHO LISTU.

 

NÁMĚTY PRO DALŠÍ PRÁCI:

I.
Analýza dobového textového pramene v hodině může být doplněna samostatným domácím úkolem, který probíraným událostem dodá osobní rozměr. Tento úkol by měli splnit všichni žáci. Vyzvěte je, aby se doma ptali rodičů či prarodičů a jejich odpovědi, postřehy, vzpomínky zapsali. Nabídněte jim tuto základní strukturu otázek, kterou si podle svého uvážení mohou ještě doplnit:
Kdy a jakým způsobem jste se o událostech 17. listopadu 1989 v Praze dozvěděli?

  • Popište své pocity z konce listopadu a prosince 1989.
  • Co zásadního změnily polistopadové události ve vašem životě?
  • Jak hodnotíte tehdejší události dnes?

Vhodným rozšířením těchto rodinných vzpomínkových rozhovorů může být také hledání pramenů z dané doby, které žáci přinesou do následující hodiny.

II. Jazyk moci

  1. Rozdejte žákům dobový novinový článek z Rudého práva (PRAMEN 3) a vyzvěte je, aby si z textu vypsali slova, označení, pojmenování, která neznají. Formou krátké diskuze tyto pojmy vysvětlete a zasaďte do kontextu.
  2. Předložte jim PRACOVNÍ LIST 2, nechte žáky za pomoci PRAMENE 1 vypracovat odpovědi na otázky.
  3. Diskutujte s žáky o vyznění článku, záměru jeho autora, o slovníku, který používá, a o rozdílech mezi oběma texty.