Totalitní režimy

Jaké jsou znaky totalitních režimů? A jakým jazykem mluví propaganda? Podívejte se na dokumentární film Eugéniové nebo propagandistický snímek z 50. let Běda tomu, skrze něhož přichází pohoršení a pomocí doporučených aktivit s žáky diskutujte o tomto nesnadném tématu. Ve filmu Hitler, Stalin a já se pak můžete seznámit s tím, jak totalitní režimy 20. století ovlivnily život jediné ženy - Hedy Margoliové.

Úvodní aktivita

Aktivita Tábor pravdy - Stručně o totalitarismu může být použita společně se snímkem Běda tomu, skrze něhož přichází pohoršení. Je však možné použít i samostatně její část, která se zabývá možnými znaky totalitních systémů, jako podklad pro diskuzi o tom, co vlastně totalitarismus je a které režimy nazýváme totalitními. 

Aktivitu můžete vyzkoušet zde.

 


Film: Hitler, Stalin a já

Helena Třeštíková / Česká republika, Slovensko / 2001 / 56 min.

Dokument Heleny Třeštíkové se věnuje životním osudům Hedy Margoliové, ženy, které totalitní režimy zásadním způsobem poznamenaly život. Nejprve jediná z celé rodiny přežila holocaust, následně jí manžela popravili komunisté ve vykonstruovaném procesu.

 

Aktivita: Jak se žilo

Žáci v aktivitě porovnávají různá místa, kterými prošla Heda Margoliová – zamyslí se nad svobodným životem za první republiky, osudy vězňů v ghettu v Lodži a nakonec i vězňů ve vyhlazovacím táboře v Osvětimi. Pracují také s mapou koncentračních táborů 2. sv. války.

 


Film: Běda tomu, skrze něhož přichází pohoršení

Přemysl Freiman / Česká republika, Slovensko / 1950 / 12 min.

Krátký propagandistický snímek z roku 1950 o tzv. Číhošťském zázraku byl v době komunistického tažení proti římskokatolické církvi promítán ve většině tehdejších kin. Kam až měly vést nitky, které údajně pohnuly křížkem na oltáři za zády kněze Toufara?

Aktivita: Naše je pravda

Pomocí vybraných citátů z filmu žáci analyzují typický jazyk propagandy. Přemýšlí, proč jsou sdělení důležitá, jak pomáhající oficiální lince filmu a jaká konkrétní sdělení jsou pro tento účel používána. Díky svým zjištěním mohou obecněji přemýšlet, jaké jsou typické znaky propagandy, a které z nich jsou využity v tomto případě.

Materiál

Krátký medailonek seznamuje žáky s životním příběhem kněze Josefa Toufara, hlavního aktéra tzv. Číhošťského zázraku. Pusťte si medailonek Josefa Toufara.

Slovo historika

Miloš Doležal, autor Toufarovy monografie Jako bychom dnes zemřít měli, se v textu věnuje okolnostem vzniku propagandistického filmu. Přečíst si ho můžete zde.

Aktivita: Černobílý svět

Jsou slova černobílá? Mají vždy jen pozitivní nebo negativní význam, nebo záleží spíš na jejich použití ve větě? Dovedete změnit význam, který jim dala propaganda?

 


Film: Eugéniové

Pavel Štingl / Česká republika / 2013 / 76 min.

Eugenika měla zkoumat metody vedoucí k dosažení co nejlepšího genetického fondu člověka. V rukou nacistů se z ní stala cesta k tzv. konečnému řešení. Očista národa probíhala podle čistě vědeckých kritérií, pro "horší" jedince už nebylo místo.

Aktivita: Kniha knih

Jaké knihy nejvíce ovlivnily myšlení a jednání Vašich žáků? A které podle nich nejvíce ovlivnily směřování celého lidstva? Příklady, které uvedou, otevřou prostor o diskuzi o síle slova či o tom, zda i dnes, v době internetu, platí, že "co je psáno, to je dáno".