TOTALITARISMUS

Jaké jsou znaky totalitních režimů? A jakým jazykem mluví propaganda? Podívejte se na dokumentární film Eugéniové nebo propagandistický snímek z 50. let Běda tomu, skrze něhož přichází pohoršení a pomocí doporučených aktivit s žáky diskutujte o tomto nesnadném tématu. 

  • ÚVODNÍ AKTIVITA

Aktivita Tábor pravdy - Stručně o totalitarismu může být použita společně se snímkem Běda tomu, skrze něhož přichází pohoršení. Je však možné použít i samostatně její část, která se zabývá možnými znaky totalitních systémů, jako podklad pro diskuzi o tom, co vlastně totalitarismus je a které režimy nazýváme totalitními. 

Aktivitu můžete vyzkoušet zde.

 


 

Přemysl Freiman / Česká republika, Slovensko / 1950 / 12 min.

Krátký propagandistický snímek z roku 1950 o tzv. Číhošťském zázraku byl v době komunistického tažení proti římskokatolické církvi promítán ve většině tehdejších kin. Kam až měly vést nitky, které údajně pohnuly křížkem na oltáři za zády kněze Toufara?

Pomocí vybraných citátů z filmu žáci analyzují typický jazyk propagandy. Přemýšlí, proč jsou sdělení důležitá, jak pomáhající oficiální lince filmu a jaká konkrétní sdělení jsou pro tento účel používána. Díky svým zjištěním mohou obecněji přemýšlet, jaké jsou typické znaky propagandy, a které z nich jsou využity v tomto případě.

  • MATERIÁL

Krátký medailonek seznamuje žáky s životním příběhem kněze Josefa Toufara, hlavního aktéra tzv. Číhošťského zázraku. Pusťte si medailonek Josefa Toufara.

  • SLOVO HISTORIKA

Miloš Doležal, autor Toufarovy monografie Jako bychom dnes zemřít měli, se v textu věnuje okolnostem vzniku propagandistického filmu. Přečíst si ho můžete zde.

Jsou slova černobílá? Mají vždy jen pozitivní nebo negativní význam, nebo záleží spíš na jejich použití ve větě? Dovedete změnit význam, který jim dala propaganda?


 

Pavel Štingl / Česká republika / 2013 / 76 min.

Eugenika měla zkoumat metody vedoucí k dosažení co nejlepšího genetického fondu člověka. V rukou nacistů se z ní stala cesta k tzv. konečnému řešení. Očista národa probíhala podle čistě vědeckých kritérií, pro "horší" jedince už nebylo místo.

Jaké knihy nejvíce ovlivnily myšlení a jednání Vašich žáků? A které podle nich nejvíce ovlivnily směřování celého lidstva? Příklady, které uvedou, otevřou prostor o diskuzi o síle slova či o tom, zda i dnes, v době internetu, platí, že "co je psáno, to je dáno".