Máte dotazy?
Pokud máte jakékoli otázky, tipy nebo připomínky, neváhejte nám napsat.
Využijte lekce a konkrétní aktivity JSNS, které žáky seznámí s prostředky mediálních manipulací a nástroji moderní ruské propagandy.
Níže doporučené filmy s aktivitami jsou součástí lekcí, které obsahují další aktivity a materiály do výuky. Podívejte se na všechny lekce k tématu Současná ruská propaganda. Prohlédněte si také kompletní nabídku doporučených lekcí k tématu Válka na Ukrajině.
Projděte si s žáky konkrétní videoukázky propagandy přímo z ruských médií nebo ukázky ruské propagandy, která směřuje mimo Rusko.
Témata: mediální manipulace, propaganda
Témata: mediální manipulace, propaganda
Doporučený věk: 15–21 let
Obrácená realita. Tak shrnuje novinář Josef Pazderka obraz událostí prezentovaný v ruských státem ovládaných médiích. Cílená ruská propaganda je založená na silných emocích, vyzdvihování nutnosti bránit ruský národ nebo vykreslování Západu jako zlého nepřítele, který Ruskem pohrdá. Ruská veřejnost má zároveň velmi málo možností, jak si ověřit pravost informací, které jí státní média předkládají. Podle všech dostupných zdrojů proto většina občanu Ruské federace manipulativním, falešným i lživým tvrzením věří.
Přehrát film (5 min.)
Ukázky ruské propagandy směřující mimo Rusko
Jak funguje ruská propaganda? Projděte si s žáky konkrétní ukázky manipulativních mediálních sdělení a cíle, rysy a narativy ruské propagandy směřující zejména do České republiky.
Témata: mediální manipulace, propaganda
Témata: mediální manipulace, propaganda
Doporučený věk: 13–21 let
Nataša se rozhodne založit v Rusku svou vlastní televizní stanici pojmenovanou TV Dožď (Déšť). V roce 2008 začíná od nuly. „Déšť je pro mě dobrodružství!“ volá, zatímco tančí bosa v dešti na střeše budovy své stanice, šťastná, že se její sen plní. Jako generální ředitelka dává dohromady dobře fungující tým a přes veškeré počáteční zádrhele vybuduje během několika let z původně oddechového kanálu zásadního hráče v nezávislé žurnalistice v Rusku. Kvůli reportážím, v nichž dává prostor protivládním hlasům, však stanice čím dál víc naráží na odpor ruského režimu. V březnu 2022 Rusko vysílání TV Dožď zcela zablokovalo v souvislosti s informováním o válce na Ukrajině.
Demokratický stát?
Žáci píší dopis/zprávu protagonistům z filmu - pracovníkům redakce. Zamýšlí se nad znaky demokracie a nad porušováním lidských práv ze strany režimu.
Ukázky ruské propagandy směřující dovnitř Ruska
Jak vypadá zpravodajství přímo v ruských médií? Projděte si s žáky konkrétní ukázky manipulativních videí a cíle, rysy a narativy ruské propagandy.
Témata: ozbrojený konflikt, mediální manipulace, propaganda
Témata: ozbrojený konflikt, mediální manipulace, propaganda
Doporučený věk: 14–21 let
Když v srpnu 1968 vtrhla sovětská vojska do Československa, lidé byli zoufalí, zděšení a současně odhodlaní k odporu. O okupaci se rozhodlo v Moskvě a jejím hlavním smyslem byla snaha sovětského impéria udržet pod kontrolou zemi, u níž hrozilo, že se vydá vlastní svobodnou cestou. Přáli jsme si tehdy, aby nás svět neopustil. Napsali jsme stovky protestních hesel, v nichž se často opakovalo slovo „nezapomeneme“. Současný ruský útok na Ukrajinu je krvavější, vychází ze stejné ruské imperiální strategie, je stejně protiprávní a ruská propaganda jej stejně lživě označuje za nezbytný čin.
Přehrát film (6 min.)
Paralela
Aktivita vede žáky k zamyšlení nad paralelou mezi okupacemi našeho území v moderních dějinách s okupací ukrajinského území Ruskem v roce 2014. Žáci pracují s citacemi z dopisů a rozhovoru, kde je vojenská agrese předkládána jako záchrana skupiny osob či politického systému.
Téma: ozbrojený konflikt, mediální manipulace, propaganda
Téma: ozbrojený konflikt, mediální manipulace, propaganda
Doporučený věk: 14–21 let
Milena a Kolja se v Moskvě přidávají k největším protiputinovským protestům v novodobé historii Ruska. Po dlouhých letech mají šanci veřejně podpořit nadějného opozičního kandidáta – Alexeje Navalného. Na každého, kdo se ho rozhodne veřejně podpořit, však čeká bariéra předsudků tradiční společnosti následovaná tvrdou silou státního bezpečnostního aparátu.
Demokracie
Žáci se pomocí aktivity zamýšlejí nad pojmem demokracie. Uvažují nad smyslem aktivismu mladých ruských odpůrců putinovského režimu z filmu a zamýšlejí se nad tím, co je a co není demokratický stát.
Téma: mediální manipulace, propaganda
Téma: mediální manipulace, propaganda
Doporučený věk: 15–21 let
Ukázka z ruského pečlivě inscenovaného snímku s kýčovitě vlasteneckou atmosférou výmluvně ukazuje, jakou podobu může mít filmová propaganda. Ve smyšleném příběhu velitel lidové domobrany vzpomíná, jak se v předvečer ruské anexe Krymu 27. února 2014 postavil do čela ruských dobrovolníků a na radost nad příchodem ruských vojáků. Přítomnost ruských jednotek na Krymu přitom prezident Putin ještě na jaře 2014 veřejně popíral.
A pak přišli ti zdvořilí zelení mládenci
Aktivita vede žáky k zamyšlení nad využitím vhodných jazykových prostředků jako účinného nástroje propagandy. Žáci provedou analýzu zhlédnuté ukázky, přičemž se zaměří především na výrazy, které v ní byly použity. Porovnají je se seznamy slov využívaných při očerňování protivníka a naopak s těmi, které se užívají pro pozitivní propagandu.
Dokonalý muž
Prostřednictvím aktivity si žáci uvědomí, že jednou z důležitých cílových skupin ruské propagandy jsou i mladí lidé. Zhlédnou propagandistické video a videoklipy zaměřené na podporu Vladimira Putina a diskutují o jejich formě a obsahu.
Téma: mediální manipulace, propaganda
Téma: mediální manipulace, propaganda
Doporučený věk: 15–21 let
V roce 2005 zahájila svou činnost televizní zpravodajská stanice Russia Today, které namísto objektivního zpravodajství předkládá světu informace pouze v souladu s politikou ruské vlády. V současné době se jedná o nejsledovanější zpravodajský kanál na YouTube.
Dokumentární film důkladně analyzuje způsob manipulace s informacemi této televize především v souvislosti se sestřelením malajsijského letadla na východě Ukrajiny v roce 2014.
Co se stalo s MH17?
Aktivita žákům na příkladu pádu malajsijského letadla MH17 odhaluje jednu ze strategií ruské propagandy, a to záměrné vypouštění spekulací za účelem zpochybnění objektivních informací. Prostřednictvím aktivity si žáci uvědomí nutnost ověřování informací z více zdrojů a zároveň nutnost ověřování nezávislosti těchto zdrojů.
Trollové
Aktivita nastíní žákům systém práce internetových trollů najatých ruskou vládou k šíření propagandy. Úkolem žáků je – s obdobným zadáním, jaké mají ruští trollové – rozpoutat tematickou on-line diskusi.
Téma: mediální manipulace, propaganda
Téma: mediální manipulace, propaganda
Doporučený věk: 15–21 let
S využitím ukázek z televizního zpravodajství i článků z nejrůznějších webových stránek vysvětluje novinář Ondřej Soukup, jakým způsobem pracuje ruská propaganda. Z vlastních zkušeností dobře ví, jak velký zájem má Rusko na ovlivňování veřejného mínění v zemích Evropské unie včetně České republiky.
Přehrát film (6 min.)
Porovnání článků
Prostřednictvím aktivity si žáci uvědomí nutnost ověřování informací z více zdrojů. Ve skupinách zanalyzují pět článků týkajících se stejné události uveřejněných na různých informačních serverech. Porovnají jejich obsah, styl i důvěryhodnost.
Neověřená informace
Aktivita žákům ukazuje cestu propagandistické informace využité v rusko-ukrajinském konfliktu v roce 2015 k českému čtenáři. Žáci si přečtou zprávu uveřejněnou na českém proruském webu a zhlédnou reportáž ruské TV stanice, která ji odvysílala. Po diskusi pak zhlédnou reportáž BBC, která odhaluje, že zpráva byla účelovou mystifikací.
Americký konvoj
Aktivita žákům přiblíží, jak ruská státní média informovala o průjezdu amerického vojenského konvoje přes naše území v roce 2015.
Téma: mediální manipulace, propaganda
Téma: mediální manipulace, propaganda
Doporučený věk: 14–21 let
Reportáž zpravodaje České televize Josefa Pazderky se zabývá podobami ruské propagandy v souvislosti s válkou na Ukrajině v roce 2014 a 2015. Ruská vláda investuje do propagandy stamiliony dolarů a využívá i zcela lživé informace, jako například v případě, kdy prezentovala syrského uprchlíka jako ukrajinského chlapce, který měl být zraněn na letišti v Doněcku.
Přehrát film (7 min.)
Co je na fotografii?
Prostřednictvím aktivity si žáci uvědomí snadnost zneužití fotografie k manipulaci s příjemcem. Dostanou fotografii a zodpoví jednoduché otázky směřující k tomu, co na ní vidí. Následně své odpovědi porovnají s jejím reálným obsahem.
Trojí identita
Prostřednictvím aktivity si žáci uvědomí snadnost manipulace mediálním sdělením a potřebu ověřovat si informace z více zdrojů. Žáci ve skupinách analyzují jednu ze tří identit, pod kterými byla ruskými médii prezentovaná jedna a tatáž osoba.
Téma: mediální manipulace, propaganda
Téma: mediální manipulace, propaganda
Doporučený věk: 15–21 let
Film Masterplan přibližuje důmyslné metody, jakými Rusko prosazuje své mocenské cíle v Evropě i v celém světě. Na příkladu pobaltských republik sledujeme nebezpečnou hru dirigovanou z nejvyšších pater ruské politiky, v níž svou roli sehrávají nejen proruská média, státem financované společnosti a politicky vlivní jedinci, ale i běžní občané, kteří z národní pýchy i nostalgie po sovětských časech ochotně hájí v evropských zemích zájmy své rodné země. Účelem hybridní informační války je nejen demonstrovat vojenskou moc, ale především omezit nezávislá média a systematicky ovlivňovat veřejné mínění doma i v zahraničí.
Jsem ruský okupant
Aktivita vede žáky ke kritickému myšlení a uvědomění si potřeby ověřovat přijímané informace. Žáci porovnají interpretaci různých vojenských intervencí sovětské a ruské armády, kterou nabízí propagandistické video, s historickými fakty.
Jak vypadají propagandistická mediální sdělení? Podívejte se s žáky na materiál, ve kterém najdete 7 různých videí s komentářem – videoklipy, TV reportáž, dětský TV pořad, animovaný film nebo promo video.
Chcete vědět, co v JSNS připravujeme? Jaké máme nové lekce, publikace, kvízy nebo jiné výukové materiály? Nechcete si nechat ujít vzdělávací kurzy či semináře, které pořádáme pro vyučující zcela zdarma? Odebírejte naše newslettery a nic Vám neunikne.
Mějte své oblíbené filmy rychle po ruce
Novinkou na webu je „symbol srdíčka", který se objeví na Vašem profilu po přihlášení. Jde o funkci ukládání oblíbených lekcí ve vašem profilu. Případně si můžete dávat na seznam filmy, které chcete zhlédnout později.