Ti druzí

  • Framing the Other
  • Willem Timmers, Ilja Kok
  • Nizozemsko, Etiopie
  • 2011
  • 25 min.
  • titulky
  • 12—21 let
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. uvědomit si vliv rozvinutého světa na příslušníky původních kultur
  2. respektovat jiné kultury a tradice
  3. chovat se k příslušníkům jiných kultur s respektem a bez předsudků

Na jihu Etiopie žijí lidé kmene Mursi. Jejich ženy jsou známé tím, že si do spodního rtu vkládají zdobené talířky a do ušních boltců obrovské náušnice. Ne všechny jejich ozdoby jsou ale tradiční. Řadu těch nejbizarnějších si totiž vyrábějí až v poslední době a zdobí se jimi jen tehdy, když do jejich vesnice míří turisté toužící po zajímavých fotkách ze své exotické dovolené a ochotní za jejich pořízení dobře zaplatit. Humorný a zároveň mrazivý film ukazuje prostřednictvím konfrontace světů svérázné domorodé ženy a holandské turistky ničivé dopady turistického ruchu na život tradičních komunit.

 

Tato lekce je k dispozici i ve verzi pro výuku angličtiny.

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

CK Galaxy

Aktivita / 2x 45 min. / doporučený věk: 12+

Žáci:

  • přemýšlejí o vhodném chování turisty
  • si uvědomují význam soukromí

 

Kdo jsou ti druzí?

Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 12+

Žáci:

  • respektují jiné kultury
  • umějí odhalit své předsudky ve vnímání druhých

Černá a bílá není černobílá

Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 16+

Žáci:

  • chápou souvislosti problematiky přírodních národů
  • znají Baumanovy postmoderní osobnostní vzorce

 

Ke kořenům

Projekt / 3x 45 min. / doporučený věk: 14+

Žáci:

  • rozumějí problémům, se kterými se potýkají přírodní národy
  • mají vztah ke svým kořenům

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • původní kultury/národy
  • vliv turismu na tradiční kultury
  • Mursiové
  • etnocentrismus vs. kulturní relativismus

AKTUALIZOVÁNO: Jak na reflexi emocí po filmové projekci

Informační texty

  • proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
  • základní metody reflexe
  • od reflexe k diskuzi

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Distanční výuka

Aktivita pro online výuku

  • zjišťování údajích o turismu v České republice
  • zamyšlení nad chováním turistů a významem soukromí
  • seznámení se s etnocentrismem, kulturním relativismem, tradicemi

Doprovodné a doporučené materiály

Článek o Etiopii

Palčivé problémy, které sužují tuto africkou zemi.

Fotogalerie z návštěvy kmene Mursiů

Snímky z reálného života kmene.

Web o Mursiích

Stránka v anglickém jazyce zaštítěná University of Oxford.

Článek o Mursiích

Lidé z povodí řeky Omo.

Humanitární a rozvojová pomoc v Etiopii

o zahraniční misi organizace Člověk v tísni a jejích aktivitách

Učím o klimatu

Jak zařadit klimatickou změnu do výuky? Jak rozvíjet aktivitu a kritické myšlení? Stáhněte si zdarma výukové materiály o klimatu do různých předmětů.

Proč a jak v Česku lépe vzdělávat o světě

Informační materiál Českého fóra pro rozvojovou spolupráci o globálním vzdělávání v České republice.

Příklady dobré praxe - Kdo jsou ti druzí?

Aktivita k rozvoji respektu, tolerance a odlišností.

Zobrazit více Zobrazit méně

Partneři lekce

Tato lekce vznikla v rámci projektu: Praktická podpora Environmentální výchovy s využitím audiovizuálních prostředků

Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.00/08.0049

Výuka s umělou inteligencí

Objevujte se svými žáky svět umělé inteligence


Vyzkoušejte naše nové aktivity do hodin využívající AI chatboty. A pokud je pro vás AI nové téma, nachystali jsme pro vás také manuál Krok za krokem k výuce s umělou inteligencí, díky kterému můžete začít zapojovat AI do výuky vlastním tempem.