Modrá velryba na obzoru 

Vzpomínáte si na zprávy z roku 2017 o děsivé internetové hře, která údajně vedla děti a mládež k páchání sebevražd? Je Modrá velryba skutečná, nebo je to hoax, tedy poplašná zpráva, která se šíří a živí právě tím, jak vyděšení rodiče a instituce bijí na poplach? Dnes už odpověď známe.

AKTIVITA

Vyzkoušejte se studenty aktivitu, která na případu Modré velryby ukazuje, jak  mechanismy sociálních sítí i médií dokážou ovlivnit realitu a chování jedinců i institucí. 

 

POSTUP:

  1. Rozdělíme žáky  do pětičlenných skupin a každé skupině rozdáme PRACOVNÍ LIST 1.
  2. Všechny skupiny mají stejný úkol: vžít se do role tiskového oddělení Policie ČR a na základě informací, které získaly, se rozhodnout, jak budou dále postupovat. Přemýšlejí nad možnými postupy, zvažují jejich klady a zápory a ten, který považují za nejlepší, vyberou.
  3. Skupiny musejí své rozhodnutí zdůvodnit a prezentovat zbytku třídy. Dáme prostor ostatním žákům k debatě, kterou moderujeme.  
  4. Na závěr seznámíme studeny s tím, jak reagovala Policie ČR ve skutečnosti. Rozdáme každé skupině PRACOVNÍ LIST 2, což je tisková zpráva, kterou policie vydala a  která okamžitě získala pozornost většiny českých médií. Necháme žáky si zprávu přečíst. Poté se ptáme, jaké reakce podle nich toto prohlášení vyvolalo?  A proč by mohlo být vnímáno negativně? 
  5. Rozdáme žákům do dvojic PRACOVNÍ LIST 3 (10 potvrzených faktů, které už víme o Modré velrybě v České republice). Až ho budou mít přečtený, společně diskutujeme o tom, co jsme se z něj dozvěděli. 

 

REFLEXE:

Je důležité si uvědomit, že různí lidé vnímají a interpretují stejná mediální sdělení rozdílně. Roli hraje například věk.  Tato sdělení (v tomto případě tisková zpráva Policie ČR) pak ovlivňují názory, postoje a chování příjemců.

Kamil Kopecký, vedoucí projektu E-bezpečí Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci, k tomu pro HlidaciPes.org uvádí: „Bát se Modré velryby nemusíme, není to něco, co by nás přímo ohrožovalo. Měli bychom se bát toho, že dospělý člověk reaguje úplně jinak než dítě. Proto samozřejmě, když se takováto informace dostane na veřejnost bez obalu, tedy odkazuje na množství sebevražd, sebepoškozování a podobné věci, způsobí negativní odezvu u dítěte.“ Kopecký uvedl, že děti totiž mají tendenci podobné hry napodobovat.

 


POZNÁMKA:

Aktivita vychází z článku serveru HlídacíPes.org: Pravda o Modré velrybě. Uškodila českým dětem více nebezpečná hra, nebo nepřesná policie