Propojte díky vzpomínkám svět dětí, (pra)rodičů a školy.
Projekt přibližuje dětem nedávnou minulost a rodinné příběhy prostřednictvím rozhovorů a aktivit se staršími příbuznými.
Žáci se přitom učí, jak se ptát a zaznamenávat informace, jak vyprávět příběh a jak prezentovat výsledky své práce.
Na konci projektu se rodiče zapojí do života školy při společném setkání, na němž děti shrnou své bádání.
| „Navrhla jsem žákům, ať si zahrají na reportéry – a to se jim líbilo. Do práce s rodokmenem se podařilo hodně zapojit tatínky, takže to bavilo děti i rodiče.“ Andrea Tláskalová, ZŠ Zbiroh |
Propojujeme díky vzpomínkám svět dětí, (pra)rodičů a školy
Žáci často nevědí, co jejich rodiče a prarodiče zažili; nenapadne je se na takováto témata ptát a v mnoha rodinách není v dnešní době „na takové diskuse čas“.
Vzdělávací sady Příběh mojí rodiny 1 a Příběh mojí rodiny 2 nabízí filmy a aktivity, s nimiž je možné pracovat jak ve výuce, tak přímo v rodinách.
Žáci ve věku 9–12 let například spolu s rodiči sestavují rodokmen, pořizují interview a využívají další tzv. orálněhistorické metody.
Využívání rodinné paměti žáky prvního stupně ZŠ rozvíjí tyto oblasti:
- Podpoří mezigenerační dialog
Pátrání po rodinné historii rodinné příslušníky sbližuje. - Přinese nový pohled na vlastní dějiny
Orální historie nabízí bezprostřední a autentický pohled na soudobou historii, který žáci nemohou získat ze zprostředkovaných popisů například v učebnicích. - Vnímání důležitých pojmů
Jako je například změna, proměna, vývoj: setkání se vzpomínkami rodinných příslušníků žákům pomáhá chápat plynutí času a změny, ke kterým došlo. - Přiblíží školu místní komunitě
Otevře školu rodičům a prarodičům.
Jak vypadá Příběh mojí rodiny v praxi?
Podívejte se na fotografie!
Tyto školy s námi v minulosti tvořily Příběhy svých rodin:
- ZŠ Zbiroh
- ZŠ Libchavy
- ZŠ a MŠ Maleč
- ZŠ M. Choceňského
- ZŠ Kupeckého 576, Praha 4
- ZŠ Sv. Čecha, Choceň
- ZŠ Terezín
- ZŠ Vlasatice
- ZŠ a MŠ Načeradec, Lhotecká 270
- Gymnázium a SOS dr. V. Smejkala Ústi n. Labem