Přijímání odpovědnosti

Dospívání je obdobím, kdy se mladí lidé učí přijímat zodpovědnost za sebe, ale také poznávají, jaké je jejich role ve společnosti – co mohou a nemohou ovlivnit ve svém okolí i ve světě. V této kategorii proto naleznete lekce tematizující zdravé trávení volného času a aktivní občanství. Lekce inspirují k zamyšlení nad otázkou „Co s tím udělám?“ a ukazují, že na ni lze odpovědět slovem i činem.

Farídulláh má dnes volno

45 min. / 7+
Doporučená aktivita: Mám volno, co s ním?

Farídulláh má dnes volno

45 min. / 7+
Doporučená aktivita: Mám volno, co s ním?


Faridullahs fridag / Jens Pedersen, Taj Mohammad Bakhtari / Afghánistán, Dánsko / 2013 / 17 min. / 712 let

Farídulláh sní o tom, že bude chodit do školy. Už pátým rokem jsou ale jeho pracovními nástroji lopata a dřevěné kolečko, protože vyrábí cihly.

Přehrát film (17 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Mám volno, co s ním?

(7+, 45 min. včetně projekce) 

Aktivita v první části reflektuje emoce, které film vyvolává, a v druhé části pak vede žáky k přemýšlení nad tím, jaké možnosti mají v porovnání s dětmi z chudých částí světa. 

CÍLE

Žáci:

  • umějí pojmenovat emoce, které v nich film vyvolal,
  • dokážou porovnat své životní podmínky s těmi, které mají děti v rozvojových zemích.

Informační texty: Otázky a odpovědi (dětská práce a školní docházka v Afghánistánu) 

Zavřít

Skejtuj!

45 min. / 11+
Doporučená aktivita: Myšlenková mapa

Skejtuj!

45 min. / 11+
Doporučená aktivita: Myšlenková mapa


Skate the City / Lies Van der Auwera / Belgie / 2023 / 15 min.

Pippě je patnáct let, žije v Antverpách a miluje jízdu na skateboardu. Když se svými přáteli obráží svá oblíbená místa ve městě, stále častěji se setkává s cedulemi, které skejtování zakazují.   

Přehrát film (15 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Co můžu změnit?

(12+, 2x 45 min. včetně projekce) 

Aktivita vede žáky k aktivnímu občanství a uvědomění, že i o ni se mohou podílet na kultivaci svého okolí. Tato aktivita může být realizována buď ve dvouhodinovém bloku, nebo ve dvou vyučovacích hodinách na sebe nenavazujících. V první hodině se po projekci filmu zamýšlejí nejprve samostatně a poté ve skupině a identifikují problém, jehož řešení budou navrhovat pomocí tvorby myšlenkové mapy. Ve druhé hodině prezentují své úvahy a návrhy na řešení před spolužáky. 

CÍLE 

Žáci:  

  • identifikují oblasti, ve kterých se mohou občansky angažovat,  
  • vyzkoušejí si prezentovat svůj nápad,  
  • přicházejí s možnostmi řešení identifikovaného problému,  
  • trénují skupinovou práci. 

Informační texty: Otázky a odpovědi (skateboarding v ČR, osobní prostor) 

Zavřít

Hrdá navzdory chudobě

2-3 týdny / 12+
Doporučená aktivita: Žádná pomoc není malá

Hrdá navzdory chudobě

2-3 týdny / 12+
Doporučená aktivita: Žádná pomoc není malá


Hagelslag 4-ever! / Willem Baptist / Nizozemsko / 2014 / 20 min. / 1114 let

I v bohatém Nizozemsku žije spousta rodin v chudobě. Dvanáctiletá Nicky ale dobře ví, že i s minimem peněz si lze uchovat hrdost.

Přehrát film (20 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Žádná pomoc není malá

(12+, 2-3 týdny) 

Projekt vede žáky k zájmu o sociálně znevýhodněné lidi (nejen) v jejich okolí. Na základě zhlédnutého filmu uspořádají dobročinnou sbírku, jejímž cílem je zapojení se do pomoci zmírnění chudoby v regionu, kde žijí. Žáci zmapují charitativní organizace v okolí a seznámí se s jejich činností. Sestaví realizační tým, časový harmonogram i rozpočet, promyslí propagaci akce, kontaktují charitativní organizaci, vyberou příjemce sbírky. Rozvíjí tak nejen empatii, ale i smysl pro odpovědnost a praktické organizační dovednosti. 

CÍLE 

Žáci:

  • nejsou lhostejní k znevýhodněným skupinám lidí a aktivně se zajímají o jejich potřeby v regionu,
  • jsou občansky angažovaní a uvědomují si, že každý může něco změnit,
  • vytváří realizační tým, stanovují úlohu jednotlivých členů,
  • pracují s informačními zdroji, vyhledávají informace,
  • komunikují s partnery projektu, koordinují časově své aktivity, formulují jejich cíle,
  • posuzují možnosti využití získaných prostředků.

Informační texty: Otázky a odpovědi (chudoba, squatting, potravinové banky, šikana) 

Zavřít

Kde si máme hrát?

45 min. / 12+
Doporučená aktivita: A co děti, mají si kde hrát?

Kde si máme hrát?

45 min. / 12+
Doporučená aktivita: A co děti, mají si kde hrát?


Ta Paidia Den Paizei / Angeli Andrikopoulou, Argyris Tsepelikas / Řecko / 2010 / 22 min. / titulky / 1015 let

Skupinka dětí pravidelně hraje fotbal před domem, což ale nelibě nesou sousedé. Kam ale mají jít, když v blízkém okolí není žádné hřiště? 

Přehrát film (22 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: A co děti, mají si kde hrát?

(12+, 45 min. včetně projekce) 

Aktivita vede žáky k hledání možností pro provozování různých sportovních/herních aktivit v místě svého bydliště. Žáci zjišťují, jakým způsobem lze některé možné problémy odstranit, a seznamují se s nakládáním s veřejným prostranstvím a spoluprací s orgány obecního úřadu. 

CÍLE

Žáci:

  • mají zájem o místo, kde žijí,
  • znají místa, která slouží jako herní plochy pro děti a mládež,
  •  mají informace o správě veřejných prostor,
  • umějí ovlivnit využití veřejného prostoru.

Informační texty: Otázky a odpovědi (Řecko, místní samosprávy, dětská práva a povinnosti) 

Zavřít

Na kole za svobodou

45 min. / 12+
Doporučená aktivita: Změna začíná u nás

Na kole za svobodou

45 min. / 12+
Doporučená aktivita: Změna začíná u nás


The Bristol Bike Project / Alistair Oldham / Velká Británie / 2009 / 18 min. / titulky / 1221 let

Situace žadatelů o azyl je v anglickém Bristolu tíživá. Pomoci jim můžou místní nadšenci a jejich nápad na využití starých kol.

Přehrát film (18 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Změna začíná u nás

(12+, 45 min. včetně projekce) 

V rámci aktivity žáci získají doporučení, jak postupovat, chtějí-li veřejně poukázat na problém ve svém okolí. Zároveň se zamyslí nad konkrétními situacemi, se kterými si jako aktivní občané budou muset umět pora

45 min. / 13+
Doporučená aktivita: Rychlá a ultra rychlá

dit (např. kde získat informace o daném problému, jak na svou činnost upozornit veřejnost apod.). 

CÍLE

Žáci:

  • si uvědomují, že chceme-li něco změnit, je dobré začít u sebe,
  • vědí, že změnu mohou přinést malé akce ve vlastním okolí,
  • umějí hledat způsoby realizace pomoci, kterou chtějí poskytnout.

Informační texty: Otázky a odpovědi (uprchlictví a migrace)

Zavřít

Co se nenosí

45 min. / 13+
Doporučená aktivita: Rychlá a ultra rychlá

Co se nenosí

45 min. / 13+
Doporučená aktivita: Rychlá a ultra rychlá


Moest Väljas / Jaak Kilmi, Lennart Laberenz / Estonsko / 2015 / 58 min. / titulky / 13–21 let
 
Mladá módní návrhářka využívá textil, který by běžně skončil na skládce, podobně jako desetitisíce tun oblečení, které vyšlo z módy nebo se neprodalo.

Přehrát film (58 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Rychlá a ultra rychlá 

(13+, 45 min. včetně projekce)
 
Žáci se prostřednictvím aktivity zamyslí nad ultra rychlou módou, jejím fungováním a odlišností od rychlé módy. Dozvědí se, kterých značek a řetězců se to týká, jakým způsobem využívají sociální sítě a algoritmy, jak přistupují k zaměstnancům nebo jak jejich působení negativně dopadá na životní prostředí. Prostřednictvím pracovního listu si vyzkouší metodu kritického myšlení I.N.S.E.R.T
 

CÍLE

Žáci:
  • seznamují se s pojmem ultra fast fashion a s fungováním online nákupních platforem, 
  • dokáží formulovat základní negativa spojená s ultra fast fashion a zamýšlí se nad vlastním spotřebitelským chováním, 
  • učí se porozumět odbornému textu.
Informační texty: Otázky a odpovědi (ultra fast fashion, textilní průmysl, smysl recyklace)
Zavřít

Osudí života

45 min. / 13+
Doporučená aktivita: Hra na osud

Osudí života

45 min. / 13+
Doporučená aktivita: Hra na osud


Osudí života / BBDO Guerrero / Filipíny / 2012 1 min. / titulky / 1317 let

Nad postýlkami v porodnici běží osudí jako v televizní loterii. Každému dítěti přisoudí „účet“ s životem, který ho čeká.

Přehrát film (1 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Hra na osud

(13+ / 45 min. včetně projekce) 

Prostřednictvím náhodného rozdělení do skupin s přesně vymezenými možnostmi, si žáci uvědomí, jaký vliv má na jejich život okolní prostředí. Cílem aktivity je žákům ukázat, že o jejich osudu může rozhodnout pouhá náhoda a jak nutná je vzájemná spolupráce. 

CÍLE

Žáci:

  • uvědomují si, že to, do jakého prostředí se člověk narodí, je zcela náhodné,
  • rozvíjejí altruistické postoje k lidem žijícím v obtížných podmínkách,
  • umějí pracovat v týmu a být kreativní.

Informační texty: Otázky a odpovědi (dětská úmrtnost)

Zavřít

Lotte – Srdce pro bezdomovce

2-3 týdny / 13+
Doporučená aktivita: Srdce na dlani

Lotte – Srdce pro bezdomovce

2-3 týdny / 13+
Doporučená aktivita: Srdce na dlani


Lotte - ein Herz für Obdachlose / Phillis Fermer / Německo / 2011 / 15 min. / titulky / 914 let

Jedenáctileté Lotte se v hlavě zrodí plán. S pomocí dvou přátel by ráda připravila jídlo pro bezdomovce.

Přehrát film (15 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Srdce na dlani

(13+ / 23 týdny)

Žáci si zvolí znevýhodněnou skupinu osob, se kterou se mohou setkat ve svém okolí. Může jít například o bezdomovce, nemocniční pacienty, obyvatele pečovatelského domu, dětského domova apod. Zjistí potřeby a přání těchto lidí a na základě získaných informací se vlastními silami pokusí tyto potřeby a přání kreativně naplnit. 

CÍLE

Žáci:

  • nejsou lhostejní k znevýhodněným skupinám lidí a aktivně se zajímají o jejich potřeby,
  • jsou občansky angažovaní a uvědomují si, že každý může něco změnit,
  • chápou možné příčiny bezdomovectví,
  • vytvoří dárek pro lidi ve znevýhodněné situaci a předají jim ho,
  • dokážou pracovat v týmu a systematicky realizovat připravovaný projekt.

Informační texty: Otázky a odpovědi (bezdomovectví, občanská angažovanost)

Zavřít

Děti ze stanice Leningradská

70 min. / 13+
Doporučená aktivita: Mám, nemám

Děti ze stanice Leningradská

70 min. / 13+
Doporučená aktivita: Mám, nemám


Children of Leningradsky / Hanna Polak, Andrzej Celinski / Polsko / 2004 / 35 min. / titulky / 1321 let 

Tvůrci tohoto velmi silného dokumentu se soustředili na komunitu dětských bezdomovců živořících na moskevské stanici metra Leningradská.

Přehrát film (35 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Mám, nemám

(13+ / 70 min. včetně projekce) 

Aktivita vede žáky k zamyšlení nad žebříčkem hodnot. Prostřednictvím filmu a závěrečné diskuse žáci konfrontují své hodnoty s hodnotami dětí žijícími na ulici a uvědomí si, že ne všechny věci jsou samozřejmostí. 

CÍLE

Žáci:

  • umějí pojmenovat svůj žebříček hodnot a odůvodnit ho,
  • dokážou formulovat své názory a požadavky,
  • mají povědomí o daném problému.

Informační texty: Otázky a odpovědi (sociální péče o děti na ulici)

Zavřít

Nový svět

40 min. / 14+
Doporučená aktivita: Blaničtí rytíři

Nový svět

40 min. / 14+
Doporučená aktivita: Blaničtí rytíři


Uus Maailm / Jaan Tootsen / Estonsko / 2011 / 60 min. / titulky / 1421 let

Cykloaktivista Erko, student Marten a jejich přátelé už odmítají akceptovat, že Tallinnu vládnou auta. Rozhodnou se jednat.

Přehrát film (60 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Blaničtí rytíři

(14+ / 40 min. včetně projekce) 

Aktivita žáky uvádí do problematiky občanské angažovanosti – seznamuje je s její podstatou, vede je k přemýšlení nad pozitivy aktivního občanského postoje. Prostřednictvím jednoduchých úkolů žáci poznávají, jak důležité je cítit spoluzodpovědnost za stav celé společnosti, nikoli jen sám za sebe. 

CÍLE

Žáci:

  • znají pojem občanská angažovanost,
  • vědí, proč je důležité se občansky angažovat,
  • chápou svoji spoluzodpovědnost za stav společnosti.

Informační texty: Otázky a odpovědi (aktivní občanství, další osudy hrdinů filmu) 

Zavřít

Patrikova volba

45 min. / 15+
Doporučená aktivita: Když si nevyberu sám, rozhodnou za mě jiní

Patrikova volba

45 min. / 15+
Doporučená aktivita: Když si nevyberu sám, rozhodnou za mě jiní


Patrikova volba / Studentské volby / Česká republika / 2025 / 1 min. / 15–21 let
 
V kontextu voleb spot s nadsázkou ukazuje, co se stane: když si nevybereme, rozhodnou za nás jiní.

Přehrát film (1 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Když si nevyberu sám, rozhodnou za mě jiní 

(15+, 45 min. včetně projekce)
 
Skupina žáků se prostřednictvím aktivity dostává do situace, kdy získává výhradní právo hlasovat, zatímco ostatním je tato možnost odepřena. Žáci na vlastní kůži zažívají, jaké je to být vyloučen z rozhodování. V závěru žáci společně přemýšlejí o významu vlastní angažovanosti a vytvářejí si vlastní názor na to, zda jít nebo nejít k volbám. 
 

CÍLE

Žáci:
  • zažívají situaci, kdy je některým z nich odebráno hlasovací právo 
  • se zamýšlejí nad přínosy aktivního jednání a zapojení se do hlasování 
  • umějí formulovat a prezentovat své názory
Informační texty: Otázky a odpovědi (volební systém v ČR, ovlivňování voleb)
Zavřít

Děti jdou k volbám

90 min. / 15+
Doporučená aktivita: Zasedání městské rady

Děti jdou k volbám

90 min. / 15+
Doporučená aktivita: Zasedání městské rady


Makkala Panchayat / Ramchandra PN / Indie / 2007 / 30 min. / titulky / 1517 let

Žáky jedné indické školy trápí řada věcí. Aby se na svých požadavcích shodli, uspořádají ve škole řádné volby.

Přehrát film (30 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Zasedání městské rady

(15+ / 90 min. včetně projekce) 

Prostřednictvím aktivity se žáci učí formulovat své názory, myšlenky a vhodně argumentovat. Zároveň posilují svou občanskou angažovanost. 

CÍLE 

Žáci:

  • umějí formulovat své myšlenky a utvářet vlastní názor,
  • dokážou argumentovat a obhajovat svůj názor.

Informační texty: Otázky a odpovědi (pokračování příběhu, indické školství, podobné aktivity v ČR) 

Zavřít

Na sever od slunce

90 min. / 15+
Doporučení aktivita: Kde chce hýbat světem

Na sever od slunce

90 min. / 15+
Doporučení aktivita: Kde chce hýbat světem


Nordfor sola / Jørn Nyseth Ranum, Inge Wegge / Norsko / 2012 / 46 min. / titulky / 1321 let

Prožít zimu za polárním kruhem, surfovat v ledovém oceánu a udělat něco pro přírodu se rozhodli dva nadšení filmaři z Norska.

Přehrát film (46 min.)
Plná verze lekce


Doporučená aktivita: Kdo chce hýbat světem

(15+ / 90 min. včetně projekce) 

Prostřednictvím aktivity si žáci uvědomují význam aktivního občanství, místa jednotlivce v občanské společnosti a jeho možnosti prosadit či uskutečnit svůj záměr. 

CÍLE

 Žáci:

  • si uvědomují význam aktivního občanství,
  • mají zodpovědnost za své chování.

Informační texty: Otázky a odpovědi (plýtvání potravinami, znečištění vod, ochrana přírody) 

Zavřít