Kampaň Náhradní planeta neexistuje

Také nechcete ztrácet čas hledáním náhradní planety? Ke Dni Země v roce 2021 jsme pro Vás a Vaše žáky připravili novou environmentální kampaň zaměřenou na změnu klimatu. Kampaň proběhla v termínu 19.-23. dubna 2021. Materiály byly připraveny pro klasickou i distanční výuku a na našem webu zůstávají i po konci kampaně.

Naše audiovizuální materiály Vám umožňují s žáky otevřít nelehké téma změny klimatu srozumitelným způsobem. Lekce a projektové aktivity vám pomáhají posunout téma z abstraktní roviny na osobní úroveň. Objevujte spolu s námi témata jako jsou například dopady změn klimatu na zemědělství, mezinárodní aspekty změny klimatuproměny krajiny nebo význam aktivního občanstvíPodívejte se na dokumentární filmy a pusťte se do projektových aktivit – sestavte si jídelníček s nízkou uhlíkovou stopou, zmapujte, co můžete zlepšit ve svém okolí, nebo prozkoumejte staré mapy a zjistěte, jak se proměňuje krajina okolo Vaší obce. 

A) Pusťte žákům dokumentární filmy: 

Děkujeme za déšť

Julia Dahr, Kisilu Musya / Keňa, Norsko / 2017 / 42 min. /...
Rozbalit

Děkujeme za déšť

Julia Dahr, Kisilu Musya / Keňa, Norsko / 2017 / 42 min. / 12+

„Kdybych byl pánem světa a měl moc, vybral bych pár lídrů a nechal je u nás hladovět,“ říká pohnutě keňský farmář Kisilu. Neskrývá zklamání z atmosféry pařížské Klimatické konference, kde se snažil mezinárodním účastníkům vysvětlit, jak ničivě dopadají změny životního prostředí na jeho komunitu. Svůj zápal a energii se tak vrací šířit do své rodné vesnice v Keni, kde s místními pracují na konkrétních opatřeních proti nevyzpytatelným obdobím sucha a záplav. Emotivní dokumentární film Děkujeme za déšť vypráví silný příběh z míst, kde globální změny klimatu dávno nejsou pouhým bodem na programu škrobených summitů.

PŘEHRÁT FILM

 

Zavřít

×

Děti z mizejícího ostrova

Sandra Winther / Spojené státy / 2019 / 22 min. /...
Rozbalit

Děti z mizejícího ostrova

Sandra Winther / Spojené státy / 2019 / 22 min. / 12+

Ostrov Isle de Jean Charles v americké Louisianě mizí vlivem klimatických změn pomalu ale jistě pod mořem. Pro rodinu Brunetových je ostrov ale jediným domovem, který kdy měla. Většinu obyvatel mizejícího ostrova tvoří potomci původních obyvatel Severní Ameriky. Na úzkém pruhu země na jihovýchodě USA žijí po generace od počátku 19. století. Nyní se poslední ostrované, jejichž domov ohrožuje eroze a činnost hurikánů, mají stát prvními klimatickými uprchlíky na území Spojených států. Sourozenci Juliette a Howard, hlavní protagonisté filmu Děti z mizejícího ostrova, tu po tragické smrti svých rodičů žijí se svým strýcem. Americká vláda pro ně chystá nový domov ve vnitrozemí, kam se mají přesunout už za dva roky. Jak se vypořádají s další ztrátou ve svém životě?

PŘEHRÁT FILM

Zavřít

×

Můj dopis těžařům

Xander de Boer / Nizozemsko, Nigérie / 2018 / 15 min. /...
Rozbalit

Můj dopis těžařům

Xander de Boer / Nizozemsko, Nigérie / 2018 / 15 min. / 10+

Dokumentární film Můj dopis těžařům zachycuje příběh čtrnáctiletého chlapce, který se protlouká se svou matkou a šesti sourozenci ve slumu nigerijského města Yenagoa. Celý jeho život ovlivňuje nedaleká rafinérie, která má na svědomí těžce znečištěné prostředí. Ropa je v půdě i ve vodě, zkrátka všude. Ropná katastrofa si vyžádala život Papilouova malého bratra a stojí za rozpadem manželství jeho rodičů. Když si jde s kamarády zahrát fotbal, musí často lovit míč z jezírka plného rozpálené ropy. Rozhodne se proto napsat ropnému gigantu Shell dopis s prosbou o pomoc.

PŘEHRÁT FILM

 

Zavřít

×

B) Nezůstaňte jen u projekce. Motivujte žáky projektovými aktivitami: 

Klimatická změna na talíři

Projekt / 7-14 dní / 14+ / Děkujeme za...
Rozbalit

Klimatická změna na talíři

Projekt / 7-14 dní / 14+ / Děkujeme za déšť 

Žáci:   

  • si uvědomí provázanost svého počínání a změn klimatu, 
  • se seznámí s problémy, kterým musí čelit farmáři v rozvojovém světě,
  • se naučí, jak vhodným výběrem potravin mohou snížit svou uhlíkovou stopu.  

Během týdenního až dvoutýdenního projektu si žáci uvědomí souvislosti mezi potravinami a jejich dopadem na změnu klimatu. Naučí se využívat kalkulačku pro spočítání uhlíkové stopy jednotlivých potravin a pokusí se navrhnout jídelníček s nižším dopadem na životní prostředí.  

VYZKOUŠEJTE PROJEKT

Zavřít

×

Moje okolí, moje zodpovědnost

Projekt / 7-14 dní / 11+ / Můj dopis...
Rozbalit

Moje okolí, moje zodpovědnost

Projekt / 7-14 dní / 11+ / Můj dopis těžařům 

Žáci:   

  • cítí zodpovědnost za své chování, způsob života a jeho dopady na planetu, 
  • si osvojí návyky, jak mohou redukovat svou uhlíkovou stopu,
  • dokážou zmapovat lokalitu/komunitu, kde žijí, a aktivně se zasadit o změnu věcí, které vnímají jako problematické.  

Týdenní až dvoutýdenní aktivita se zaměřuje na individuální výzvu v oblasti ochrany klimatu a občanského aktivismu. Během 7/14 dnů budou žáci plnit úkoly spojené s redukcí vlastní uhlíkové stopy, mapováním své komunity a hledáním možností, jak ji pozitivně ovlivnit. Plnění úkolů si zaznamenávají do pracovního listu. 

VYZKOUŠEJTE PROJEKT 

Zavřít

×

Bylo, je a bude

Projekt / 7 dní / 12+ / Děti z mizejícího...
Rozbalit

Bylo, je a bude

Projekt / 7 dní / 12+ / Děti z mizejícího ostrova 

Žáci:   

  • se zamyslí nad důležitostí zeleně v krajině,
  • cítí odpovědnost za prostředí, ve kterém žijí,
  • přemýšlí o tom, jak bude vypadat krajina v budoucnu.  

V týdenním projektu žáci porovnají historické letecké snímky se současnými a zamýšlí se nad tím, jak se v uplynulých letech změnilo prostřední jejich obce a využití krajiny v jejich okolí. Navrhnou, jak by místo, kde žijí, mohlo ideálně vypadat v budoucnu. 

VYZKOUŠEJTE PROJEKT 

Zavřít

×

C) Inspirujte se a podívejte se na záznam online diskuze:

Obohaťte diskuzi o změně klimatu ve třídě. Podívejte se na záznam online inspirační akce InspiRACE: Jak na klima? z 21. 4. 2021.

Se svými příspěvky vystoupili:

Tomáš Blaha (guerillový sadař a biouhlíř z Tišnovska) 
Ema Ostřížková (členka Fridays for Future) 
Lucie Smolková (koordinátorka programu Re-generátor Nadace Partnerství) 
Tadeáš Žďárský (environmentalista, lektor NaZemi) 

A následně diskutovali o tom, proč je změna klimatu výzva pro studenty i vyučující, o roli jednotlivců  i systémových řešení, důležitosti vlastní angažovanosti nebo o hledání vizí udržitelného světa.


D) Promítněte si jakýkoliv jiný film ze sekce Životní prostředí

Partneři kampaně

Výuka s umělou inteligencí

Objevujte se svými žáky svět umělé inteligence


Vyzkoušejte naše nové aktivity do hodin využívající AI chatboty. A pokud je pro vás AI nové téma, nachystali jsme pro vás také manuál Krok za krokem k výuce s umělou inteligencí, díky kterému můžete začít zapojovat AI do výuky vlastním tempem.