Ostře sledované vlaky

  • Ostře sledované vlaky
  • Česká republika
  • 89 min.
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. Představit hodnotná díla české kinematografie a vychovávat nové filmové diváky
  2. Seznámit diváky s tvorbou Jiřího Menzela
  3. Rozvíjet u mladšího publika diváckou gramotnost a vyvolat zájem o kvalitní českou tvorbu

„Božský železničář" – tak nazval Bohumila Hrabala jistý italský univerzitní profesor a znalec jeho díla. Nehodilo by se ale toto obdivné označení právě tak na mladičkého Miloše Hrmu, ač v úvodu příběhu teprve nastupuje do skromného místa eléva u dráhy? Znáte snad někoho druhého, kdo má tak „božsky" udivené oči, nevinnou tvář a bezelstné vystupování jako právě Miloš? Nedaří se mu pozbýt panictví, a protože na něho bere hezká konduktérka Máša, není divu, že mu jeho problémy s mužstvím vyplňují celý horizont. Vypadá to však, že se zahleděností do svého soukromého světa jsou na tom na zapadlém nádražíčku, kde Miloš slouží, všichni obdobně, a to navzdory zlým válečným časům. Film kolem diváka rozprostírá nostalgickou náladu, jiskří vtípky a drobnými anekdotami, vyzařuje čirou lyrickou krásu, a náhle se překlopí do tragédie. Drobná historka o malých lidech se promění ve velký příběh o krutosti války, lásce a smrti.

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • Které období v dějinách československé kinematografie označujeme jako nová vlna a co je pro ně příznačné? 
  • Jakým typem hrdiny je Miloš Hrma a jak Ostře sledované vlaky pojednávají téma odboje? 
  • Které další látky Bohumila Hrabala režisér filmově zpracoval?
  • Jak se vyvíjela Menzelova kariéra po úspěšném debutu?

Slovo historika

Informační texty

  • popis Menzelova debutu s Ostře sledovanými vlaky
  • porovnání filmu s Hrabalovou literární předlohou
  • vysvětlení kontextu doby 
  • spolupráce s autory knižních předloh Menzelových filmů

Ostře sledované vlaky z pohledu filmové výchovy

Informační texty

  • jak diskutovat o filmu
  • posílení filmové gramotnosti žáků
  • čeho si všimnout u filmu Ostře sledované vlaky

Jak na reflexi emocí po filmové projekci

  • proč je důležité pracovat s emocemi, které film v žácích vyvolal
  • základní metody reflexe: Jedno slovo, I.N.S.E.R.T., Pětilístek

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Partneři lekce