Ostře sledované vlaky

  • Ostře sledované vlaky
  • Jiří Menzel
  • Česká republika
  • 1966
  • 89 min.
  • 15—21 let
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. Představit hodnotná díla české kinematografie a vychovávat nové filmové diváky
  2. Seznámit diváky s tvorbou Jiřího Menzela
  3. Rozvíjet u mladšího publika diváckou gramotnost a vyvolat zájem o kvalitní českou tvorbu

„Božský železničář" – tak nazval Bohumila Hrabala jistý italský univerzitní profesor a znalec jeho díla. Nehodilo by se ale toto obdivné označení právě tak na mladičkého Miloše Hrmu, ač v úvodu příběhu teprve nastupuje do skromného místa eléva u dráhy? Znáte snad někoho druhého, kdo má tak „božsky" udivené oči, nevinnou tvář a bezelstné vystupování jako právě Miloš? Nedaří se mu pozbýt panictví, a protože na něho bere hezká konduktérka Máša, není divu, že mu jeho problémy s mužstvím vyplňují celý horizont. Vypadá to však, že se zahleděností do svého soukromého světa jsou na tom na zapadlém nádražíčku, kde Miloš slouží, všichni obdobně, a to navzdory zlým válečným časům. Film kolem diváka rozprostírá nostalgickou náladu, jiskří vtípky a drobnými anekdotami, vyzařuje čirou lyrickou krásu, a náhle se překlopí do tragédie. Drobná historka o malých lidech se promění ve velký příběh o krutosti války, lásce a smrti.

Doporučený věk

15—21 let

Tematický okruh

Filmová výchova

Téma

Perly české kinematografie

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Odvaha

Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 15+

Žáci:

  • se zamýšlí nad hodnotou odvahy
  • si uvědomí, co odvaha znamená pro ně samé
  • diskutují o tom, v jakých životních situacích by potřebovali "dodat více odvahy"

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • Které období v dějinách československé kinematografie označujeme jako nová vlna a co je pro ně příznačné? 
  • Jakým typem hrdiny je Miloš Hrma a jak Ostře sledované vlaky pojednávají téma odboje? 
  • Které další látky Bohumila Hrabala režisér filmově zpracoval?
  • Jak se vyvíjela Menzelova kariéra po úspěšném debutu?

Slovo historika

Informační texty

  • popis Menzelova debutu s Ostře sledovanými vlaky
  • porovnání filmu s Hrabalovou literární předlohou
  • vysvětlení kontextu doby 
  • spolupráce s autory knižních předloh Menzelových filmů

Ostře sledované vlaky z pohledu filmové výchovy

Informační texty

  • jak diskutovat o filmu
  • posílení filmové gramotnosti žáků
  • čeho si všimnout u filmu Ostře sledované vlaky

Jak na reflexi emocí po filmové projekci

Informační texty

  • proč je důležité pracovat s emocemi, které film v žácích vyvolal
  • základní metody reflexe: Jedno slovo, I.N.S.E.R.T., Pětilístek

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Distanční výuka

Aktivita pro distanční výuku

  • úvaha o hodnotách odvahy
  • zamyšlení nad odvážnými osobnostmi, činy a vlastní odvahou
  • porozumění historickým souvislostem skrze psaní textu  

Partneři lekce

Zpřístupnění filmů žákům

 

Upozornění pro vyučující

Všichni vyučující, kteří mají bezplatnou registraci na našem portále, mohou zpřístupnit jakýkoliv film žákům.

Volbou Zpřístupnit žákům zahrnutou u všech lekcí, je možné vygenerovat přístupové údaje pro žáky.