Aktivita vede žáky k tomu, aby se na situaci z filmu podívali z různých úhlů pohledu, využívá k tomu vizualizaci kostky.
DÉLKA: 20-30 min.
POMŮCKY: papír a psací potřeby pro každou skupinu, hrací kostka
POSTUP:
1. Ukážeme žákům hrací kostku a zeptáme se jich, co vidí. Odpověď bude pravděpodobně znít: Hrací kostku. Ptáme se dále: Co vidíte teď? Co přesně vidíte? apod. Kostkou otáčíme tak, aby žáci viděli předmět pokaždé z jiné strany, a žáci tak odpovídají: Vidíme dvojku. Vidíme šestku… apod. Vysvětlíme jim, že stejný postup uplatníme při rozboru filmu, který jsme viděli – půjde o analýzu z různých úhlů pohledu.
2. Žáky rozdělíme do skupin.
3. Každá skupina bude představovat jednu osobu z filmu, popřípadě můžeme doplnit postavu „z venku“, např. rodiče, sourozence, souseda, novináře, učitele, úředníka.
4. Nejprve žáci krátce diskutují o přidělené postavě a ujasňují si na ni názory.
5. Poté vyplní Pracovní list 1 - jednodušší variantu nebo Pracovní list 2 - obtížnější variantu. Mají za úkol popsat svou postavu z šesti úhlů, stejně jako je stran kostky.
6. Na závěr mluvčí každé skupiny shrne a přednese vypracované úkoly.
REFLEXE:
Vedle toho, co si žáci zapsali, reflektujeme a diskutujeme i samotný průběh aktivity. Směřujeme žáky k tomu, aby si uvědomili, že na každý problém (každé téma) se lze dívat z různých úhlů pohledu.
TIP:
- Žáky můžeme nechat kostku pro názornost fakticky vyrobit. Na začátku aktivity jim na tabuli nakreslíme schéma, podle kterého si papír vystřihnou.
Stáhnout text v PDF
Pracovní list 1 v PDF
Pracovní list 2 v PDF
Zavřít