Adelheid

  • Adelheid
  • František Vláčil
  • Česká republika
  • 1969
  • 99 min.
  • 14—21 let
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. Představit klasická díla české kinematografie mladým divákům
  2. Rozvíjet u mladšího publika diváckou gramotnost a vyvolat zájem o kvalitní českou tvorbu
  3. Seznámit diváky s tvorbou Františka Vláčila

V dramatu podivné lásky, situovaném do poválečných Sudet, se na historickém pomezí setkávají dvě nešťastné lidské bytosti - příslušník zahraničního odboje Viktor Chotovický a dcera místního nacistického pohlavára Adelheid Heidenmannová. On se vrátil do vlasti s podlomeným zdravím, toužící po klidu a teplé lidské dlani, ona se z prominentní dcerky stala služkou ve vlastním domě. Oba jsou zásadně determinováni tím, čím dosud byli a jejich šance na nový život není příliš velká. Zvláště když Viktor u Adelheid podcení přirozenou, leč zhoubnou sílu jejího rodinného zázemí a výchovy. Deziluze na obou stranách má pak fatální rozměr. Přitom tu nejde jen o prosté minutí, nýbrž o obecnou výpověď o existenci v narušeném světě, který obyčejnému lidskému štěstí nepřeje, o drama odlišných mentalit a obrovské osamocenosti jedince ve víru dějinných událostí.

Doporučený věk

14—21 let

Tematický okruh

Filmová výchova

Téma

Perly české kinematografie

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Kolektivní vina v dějinách

Aktivita / 30 min. / doporučený věk: 15+

Žáci:

  • se seznámí s principem kolektivní viny
  • nahlíží na poválečný odsun Němců z různých úhlů pohledu
  • pomocí pomyslné názorové osy prezentují svůj názor a diskutují o něm se spolužáky

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • Jak můžeme charakterizovat životní a profesní dráhu Františka Vláčila?
  • Proč si z jeho tvorby nejvíce ceníme Markety Lazarové?
  • Jak vypadala Vláčilova dokumentární tvorba?
  • Věnoval se ve svých filmech také dětskému hrdinovi?

Slovo historika

Informační texty

  • spolupráce s dalšími tvůrci filmu
  • vysvětlení kontextu doby
  • popis práce s barvou a hudbou ve filmu
  • srovnání Viktora s podobnými postavami v jiných dílech

Adelheid z pohledu filmové výchovy

Informační texty

  • jak diskutovat o filmu
  • posílení filmové gramotnosti žáků
  • čeho si všimnout u filmu Adelheid

Jak na reflexi emocí po filmové projekci

Informační texty

  • proč je důležité pracovat s emocemi, které film v žácích vyvolal
  • základní metody reflexe: Jedno slovo, I.N.S.E.R.T., Pětilístek

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Distanční výuka

Aktivita pro distanční výuku

  • seznámení s tématem kolektivní viny
  • vcítění se do pocitů účastníků kolektivní viny skrze psaní eseje
  • úvaha nad charakterem snímku: tvorba scénáře jedné ze scén

Partneři lekce

Zpřístupnění filmů žákům

 

Upozornění pro vyučující

Všichni vyučující, kteří mají bezplatnou registraci na našem portále, mohou zpřístupnit jakýkoliv film žákům.

Volbou Zpřístupnit žákům zahrnutou u všech lekcí, je možné vygenerovat přístupové údaje pro žáky.