Adelheid

  • Adelheid
  • František Vláčil
  • 1969
  • 99 min.
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. Představit klasická díla české kinematografie mladým divákům
  2. Rozvíjet u mladšího publika diváckou gramotnost a vyvolat zájem o kvalitní českou tvorbu
  3. Seznámit diváky s tvorbou Františka Vláčila

V dramatu podivné lásky, situovaném do poválečných Sudet, se na historickém pomezí setkávají dvě nešťastné lidské bytosti - příslušník zahraničního odboje Viktor Chotovický a dcera místního nacistického pohlavára Adelheid Heidenmannová. On se vrátil do vlasti s podlomeným zdravím, toužící po klidu a teplé lidské dlani, ona se z prominentní dcerky stala služkou ve vlastním domě. Oba jsou zásadně determinováni tím, čím dosud byli a jejich šance na nový život není příliš velká. Zvláště když Viktor u Adelheid podcení přirozenou, leč zhoubnou sílu jejího rodinného zázemí a výchovy. Deziluze na obou stranách má pak fatální rozměr. Přitom tu nejde jen o prosté minutí, nýbrž o obecnou výpověď o existenci v narušeném světě, který obyčejnému lidskému štěstí nepřeje, o drama odlišných mentalit a obrovské osamocenosti jedince ve víru dějinných událostí.

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • Jak můžeme charakterizovat životní a profesní dráhu Františka Vláčila?
  • Proč si z jeho tvorby nejvíce ceníme Markety Lazarové?
  • Jak vypadala Vláčilova dokumentární tvorba?
  • Věnoval se ve svých filmech také dětskému hrdinovi?

Slovo historika

Informační texty

  • spolupráce s dalšími tvůrci filmu
  • vysvětlení kontextu doby
  • popis práce s barvou a hudbou ve filmu
  • srovnání Viktora s podobnými postavami v jiných dílech

Adelheid z pohledu filmové výchovy

Informační texty

  • jak diskutovat o filmu
  • posílení filmové gramotnosti žáků
  • čeho si všimnout u filmu Adelheid

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Jak na reflexi emocí po filmové projekci

  • proč je důležité pracovat s emocemi, které film v žácích vyvolal
  • základní metody reflexe: Jedno slovo, I.N.S.E.R.T., Pětilístek

Partneři lekce