5. U nás pomáhali taky

  • U nás pomáhali taky
  • Karel Strachota
  • Česká republika
  • 2015
  • 6 min.
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

 
  1. porovnat okupace našeho území v moderních dějinách se současnou ruskou okupací ukrajinského území 
  2. porovnat sovětskou propagandistickou rétoriku z roku 1968 se současnou ruskou 
  3. seznámit se s konkrétními propagandistickými materiály vydanými v srpnu 1968 okupační propagandou 
 

Když v srpnu 1968 vtrhla sovětská vojska do Československa, byli jsme zoufalí, zděšení, a současně odhodlaní k odporu. O okupaci se rozhodlo v Moskvě a jejím hlavním smyslem byla snaha sovětského impéria udržet pod kontrolou zemi, u níž hrozilo, že se vydá vlastní svobodnou cestou. Přáli jsme si tehdy, aby nás svět neopustil. Napsali jsme stovky protestních hesel, v nichž se často opakovalo slovo „nezapomeneme“. Nezapomněli jsme? Současný ruský útok na Ukrajinu je krvavější, vychází ze stejné ruské imperiální strategie, je stejně protiprávní a ruská propaganda jej stejně lživě označuje za nezbytný čin, vedený ušlechtilými pohnutkami. „Přijmout pasivně roli, kterou nám vykážou jiní, znamenalo by morálně se zabít,“ říká v souvislosti s okupací Václav Havel v krátkém střihovém filmu Karla Strachoty. Emotivní snímek zachycuje vzdor vůči okupantům, v srpnu 1968 a následnou rezignaci celé společnosti. Závěr dokumentu přináší paralelu se situací na Krymu v roce 2014.

Doporučený věk

14—21 let

Tematický okruh

Mediální vzdělávání

Téma

Současná ruská propaganda

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Paralela

Aktivita / 45 min. (včetně projekce)

Žáci: 
  • si připomenou okupace Československa v roce 1939 a v roce 1968
  • porovnají příklady okupace našeho území s anexí ukrajinského území Ruskem 
  • jsou citliví vůči projevům manipulace 
 

Fašismus v ruské propagandě

Aktivita / 30 min.

Žáci: 
  • chápou, proč ruská propaganda využívá ve své rétorice hrozbu fašismu
  • porovnají propagandistické citace vzniklé v různých historických obdobích 
  • rozvíjejí svou mediální gramotnost
 

Dnešní vydání

Aktivita / 45 min. (včetně projekce)

Žáci:

  • se seznámí s nástroji propagandy využité během okupace ČSSR v roce 1968
  • porovnají články z oficiálního a okupační propagandou podvrženého vydání Rudého práva 

 

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • okupace ČSSR vojsky Varšavské smlouvy v roce 1968 
  • srovnání okupace ČSSR v roce 1968 s ruskou anexí Krymu, s důrazem na propagandu
  • zájmy SSSR v tehdejším ČSSR a zájmy Ruské federace na Ukrajině 

Propagandistické lahůdky

Informační texty

  • 7 ruských propagandistických videí s komentářem
  • videoklipy, TV reportáž o Foru 2000, dětský TV pořad, animovaný film, promo a virální videa

Rejstřík pojmů

Informační texty

  • rejstřík pojmů souvisejících s rusko-ukrajinským konfliktem
  • klíčové události, osoby, místa a média

Jak se ptát - 5 klíčových otázek

Informační texty

  • pět klíčových otázek, které bychom si měli položit při čtení/sledování mediálního sdělení

Kontrolní mechanismy médií

Informační texty

  • schéma porovnání kontrolních mechanismů nezávislých médií a médií řízených autoritativním režimem

Jak na reflexi emocí po filmové projekci

  • proč je důležité pracovat s emocemi, které film v žácích vyvolal
  • základní metody reflexe: Jedno slovo, I.N.S.E.R.T., Pětilístek

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Doprovodné a doporučené materiály

Kremelský fašismus aneb Propaganda jako ideologie

Článek o roli fašismu v ruské a sovětské propagandistické rétorice

Partneři lekce