Současná ruská propaganda

Využijte lekce a konkrétní aktivity JSNS, které žáky seznámí s prostředky mediálních manipulací a nástroji moderní ruské propagandy. 

Níže doporučené filmy s aktivitami jsou součástí lekcí, které obsahují další aktivity a materiály do výuky. Podívejte se na všechny lekce k tématu Současná ruská propaganda. Prohlédněte si také kompletní nabídku doporučených lekcí k tématu Válka na Ukrajině.

Projděte si s žáky konkrétní videoukázky propagandy přímo z ruských médií nebo ukázky ruské propagandy, která směřuje mimo Rusko

Lekce vhodné pro střední školy (případně nejvyšší ročníky ZŠ)

2022: Ruská informační válka

Témata: mediální manipulace, propaganda

2022: Ruská informační válka

Témata: mediální manipulace, propaganda


Doporučený věk: 15–21 let

Obrácená realita. Tak shrnuje novinář Josef Pazderka obraz událostí prezentovaný v ruských státem ovládaných médiích. Cílená ruská propaganda je založená na silných emocích, vyzdvihování nutnosti bránit ruský národ nebo vykreslování Západu jako zlého nepřítele, který Ruskem pohrdá. Ruská veřejnost má zároveň velmi málo možností, jak si ověřit pravost informací, které jí státní média předkládají. Podle všech dostupných zdrojů proto většina občanu Ruské federace manipulativním, falešným i lživým tvrzením věří. 

Přehrát film (5 min.)


Doporučený materiál: 

Ukázky ruské propagandy směřující mimo Rusko

Jak funguje ruská propaganda? Projděte si s žáky konkrétní ukázky manipulativních mediálních sdělení a cíle, rysy a narativy ruské propagandy směřující zejména do České republiky.

Přejít k materiálu

Zavřít

Zatracená práce

Témata: mediální manipulace, propaganda

Zatracená práce

Témata: mediální manipulace, propaganda


Doporučený věk: 13–21 let

Nataša se rozhodne založit v Rusku svou vlastní televizní stanici pojmenovanou TV Dožď (Déšť). V roce 2008 začíná od nuly. „Déšť je pro mě dobrodružství!“ volá, zatímco tančí bosa v dešti na střeše budovy své stanice, šťastná, že se její sen plní. Jako generální ředitelka dává dohromady dobře fungující tým a přes veškeré počáteční zádrhele vybuduje během několika let z původně oddechového kanálu zásadního hráče v nezávislé žurnalistice v Rusku. Kvůli reportážím, v nichž dává prostor protivládním hlasům, však stanice čím dál víc naráží na odpor ruského režimu. V březnu 2022 Rusko vysílání TV Dožď zcela zablokovalo v souvislosti s informováním o válce na Ukrajině. 

Přehrát film (59 min.)


Doporučená aktivita: 

Demokratický stát?

Žáci píší dopis/zprávu protagonistům z filmu - pracovníkům redakce. Zamýšlí se nad znaky demokracie a nad porušováním lidských práv ze strany režimu.

Přejít k aktivitě

 

Doporučený materiál: 

Ukázky ruské propagandy směřující dovnitř Ruska

Jak vypadá zpravodajství přímo v ruských médií? Projděte si s žáky konkrétní ukázky manipulativních videí a cíle, rysy a narativy ruské propagandy.

Přejít k materiálu

Zavřít

U nás pomáhali taky

Témata: ozbrojený konflikt, mediální manipulace, propaganda

U nás pomáhali taky

Témata: ozbrojený konflikt, mediální manipulace, propaganda


Doporučený věk: 14–21 let 

Když v srpnu 1968 vtrhla sovětská vojska do Československa, lidé byli zoufalí, zděšení a současně odhodlaní k odporu. O okupaci se rozhodlo v Moskvě a jejím hlavním smyslem byla snaha sovětského impéria udržet pod kontrolou zemi, u níž hrozilo, že se vydá vlastní svobodnou cestou. Přáli jsme si tehdy, aby nás svět neopustil. Napsali jsme stovky protestních hesel, v nichž se často opakovalo slovo „nezapomeneme“. Současný ruský útok na Ukrajinu je krvavější, vychází ze stejné ruské imperiální strategie, je stejně protiprávní a ruská propaganda jej stejně lživě označuje za nezbytný čin. 

Přehrát film (6 min.)


Doporučená aktivita: 

Paralela

Aktivita vede žáky k zamyšlení nad paralelou mezi okupacemi našeho území v moderních dějinách s okupací ukrajinského území Ruskem v roce 2014. Žáci pracují s citacemi z dopisů a rozhovoru, kde je vojenská agrese předkládána jako záchrana skupiny osob či politického systému.  

Přejít k aktivitě

 

Zavřít

My jsme Rusko

Téma: ozbrojený konflikt, mediální manipulace, propaganda

My jsme Rusko

Téma: ozbrojený konflikt, mediální manipulace, propaganda


Doporučený věk: 14–21 let 

Milena a Kolja se v Moskvě přidávají k největším protiputinovským protestům v novodobé historii Ruska. Po dlouhých letech mají šanci veřejně podpořit nadějného opozičního kandidáta – Alexeje Navalného. Na každého, kdo se ho rozhodne veřejně podpořit, však čeká bariéra předsudků tradiční společnosti následovaná tvrdou silou státního bezpečnostního aparátu.  

Přehrát film (63 min.)


Doporučená aktivita: 

Demokracie

Žáci se pomocí aktivity zamýšlejí nad pojmem demokracie. Uvažují nad smyslem aktivismu mladých ruských odpůrců putinovského režimu z filmu a zamýšlejí se nad tím, co je a co není demokratický stát.

Přejít na aktivitu

Zavřít

2015: Krym, návrat do vlasti

Téma: mediální manipulace, propaganda

2015: Krym, návrat do vlasti

Téma: mediální manipulace, propaganda


Doporučený věk: 15–21 let 

Ukázka z ruského pečlivě inscenovaného snímku s kýčovitě vlasteneckou atmosférou výmluvně ukazuje, jakou podobu může mít filmová propaganda. Ve smyšleném příběhu velitel lidové domobrany vzpomíná, jak se v předvečer ruské anexe Krymu 27. února 2014 postavil do čela ruských dobrovolníků a na radost nad příchodem ruských vojáků. Přítomnost ruských jednotek na Krymu přitom prezident Putin ještě na jaře 2014 veřejně popíral. 

Přehrát film (10 min.)


Doporučené aktivity:

A pak přišli ti zdvořilí zelení mládenci 

Aktivita vede žáky k zamyšlení nad využitím vhodných jazykových prostředků jako účinného nástroje propagandy. Žáci provedou analýzu zhlédnuté ukázky, přičemž se zaměří především na výrazy, které v ní byly použity. Porovnají je se seznamy slov využívaných při očerňování protivníka a naopak s těmi, které se užívají pro pozitivní propagandu. 

Přejít k aktivitě

 

Dokonalý muž 

Prostřednictvím aktivity si žáci uvědomí, že jednou z důležitých cílových skupin ruské propagandy jsou i mladí lidé. Zhlédnou propagandistické video a videoklipy zaměřené na podporu Vladimira Putina a diskutují o jejich formě a obsahu. 

Přejít k aktivitě

Zavřít

2015: Svět podle Russia Today

Téma: mediální manipulace, propaganda

2015: Svět podle Russia Today

Téma: mediální manipulace, propaganda


Doporučený věk: 15–21 let 

V roce 2005 zahájila svou činnost televizní zpravodajská stanice Russia Today, které namísto objektivního zpravodajství předkládá světu informace pouze v souladu s politikou ruské vlády. V současné době se jedná o nejsledovanější zpravodajský kanál na YouTube.  

Dokumentární film důkladně analyzuje způsob manipulace s informacemi této televize především v souvislosti se sestřelením malajsijského letadla na východě Ukrajiny v roce 2014. 

Přehrát film (40 min.)


Doporučené aktivity:

Co se stalo s MH17? 

Aktivita žákům na příkladu pádu malajsijského letadla MH17 odhaluje jednu ze strategií ruské propagandy, a to záměrné vypouštění spekulací za účelem zpochybnění objektivních informací. Prostřednictvím aktivity si žáci uvědomí nutnost ověřování informací z více zdrojů a zároveň nutnost ověřování nezávislosti těchto zdrojů. 

Přejít k aktivitě

 

Trollové

Aktivita nastíní žákům systém práce internetových trollů najatých ruskou vládou k šíření propagandy. Úkolem žáků je – s obdobným zadáním, jaké mají ruští trollové – rozpoutat tematickou on-line diskusi. 

Přejít k aktivitě

Zavřít

Ruská propaganda v Česku

Téma: mediální manipulace, propaganda

Ruská propaganda v Česku

Téma: mediální manipulace, propaganda


Doporučený věk: 15–21 let 

S využitím ukázek z televizního zpravodajství i článků z nejrůznějších webových stránek vysvětluje novinář Ondřej Soukup, jakým způsobem pracuje ruská propaganda. Z vlastních zkušeností dobře ví, jak velký zájem má Rusko na ovlivňování veřejného mínění v zemích Evropské unie včetně České republiky.  

Přehrát film (6 min.)


Doporučené aktivity:

Porovnání článků 

Prostřednictvím aktivity si žáci uvědomí nutnost ověřování informací z více zdrojů. Ve skupinách zanalyzují pět článků týkajících se stejné události uveřejněných na různých informačních serverech. Porovnají jejich obsah, styl i důvěryhodnost. 

Přejít k aktivitě

 

Neověřená informace 

Aktivita žákům ukazuje cestu propagandistické informace využité v rusko-ukrajinském konfliktu v roce 2015 k českému čtenáři. Žáci si přečtou zprávu uveřejněnou na českém proruském webu a zhlédnou reportáž ruské TV stanice, která ji odvysílala. Po diskusi pak zhlédnou reportáž BBC, která odhaluje, že zpráva byla účelovou mystifikací.  

Přejít k aktivitě

 

Americký konvoj 

Aktivita žákům přiblíží, jak ruská státní média informovala o průjezdu amerického vojenského konvoje přes naše území v roce 2015. 

Přejít k aktivitě

 

Zavřít

2015: Rusko-ukrajinská informační válka

Téma: mediální manipulace, propaganda

2015: Rusko-ukrajinská informační válka

Téma: mediální manipulace, propaganda


Doporučený věk: 14–21 let 

Reportáž zpravodaje České televize Josefa Pazderky se zabývá podobami ruské propagandy v souvislosti s válkou na Ukrajině v roce 2014 a 2015. Ruská vláda investuje do propagandy stamiliony dolarů a využívá i zcela lživé informace, jako například v případě, kdy prezentovala syrského uprchlíka jako ukrajinského chlapce, který měl být zraněn na letišti v Doněcku.  

Přehrát film (7 min.)


Doporučené aktivity:

Co je na fotografii? 

Prostřednictvím aktivity si žáci uvědomí snadnost zneužití fotografie k manipulaci s příjemcem. Dostanou fotografii a zodpoví jednoduché otázky směřující k tomu, co na ní vidí. Následně své odpovědi porovnají s jejím reálným obsahem.

Přejít k aktivitě

 

Trojí identita 

Prostřednictvím aktivity si žáci uvědomí snadnost manipulace mediálním sdělením a potřebu ověřovat si informace z více zdrojů. Žáci ve skupinách analyzují jednu ze tří identit, pod kterými byla ruskými médii prezentovaná jedna a tatáž osoba.

Přejít k aktivitě 

Zavřít

Masterplan

Téma: mediální manipulace, propaganda

Masterplan

Téma: mediální manipulace, propaganda


Doporučený věk: 15–21 let 

Film Masterplan přibližuje důmyslné metody, jakými Rusko prosazuje své mocenské cíle v Evropě i v celém světě. Na příkladu pobaltských republik sledujeme nebezpečnou hru dirigovanou z nejvyšších pater ruské politiky, v níž svou roli sehrávají nejen proruská média, státem financované společnosti a politicky vlivní jedinci, ale i běžní občané, kteří z národní pýchy i nostalgie po sovětských časech ochotně hájí v evropských zemích zájmy své rodné země. Účelem hybridní informační války je nejen demonstrovat vojenskou moc, ale především omezit nezávislá média a systematicky ovlivňovat veřejné mínění doma i v zahraničí.  

Přehrát film (52 min.)


Doporučená aktivita:

Jsem ruský okupant 

Aktivita vede žáky ke kritickému myšlení a uvědomění si potřeby ověřovat přijímané informace. Žáci porovnají interpretaci různých vojenských intervencí sovětské a ruské armády, kterou nabízí propagandistické video, s historickými fakty. 

Přejít k aktivitě

Zavřít

 

Propagandistické lahůdky

Jak vypadají propagandistická mediální sdělení? Podívejte se s žáky na materiál, ve kterém najdete 7 různých videí s komentářem – videoklipy, TV reportáž, dětský TV pořad, animovaný film nebo promo video.

Propagandistické lahůdky

 

Podívejte se na všechny lekce k současné ruské propagandě

Současná ruská propaganda

 

Stáhněte si všechny doporučené lekce v PDF 

Stáhnout PDF 

 

Máte dotazy?  

Pokud máte jakékoli otázky, tipy nebo připomínky, neváhejte nám napsat.

Výuka s umělou inteligencí

Objevujte se svými žáky svět umělé inteligence


Vyzkoušejte naše nové aktivity do hodin využívající AI chatboty. A pokud je pro vás AI nové téma, nachystali jsme pro vás také manuál Krok za krokem k výuce s umělou inteligencí, díky kterému můžete začít zapojovat AI do výuky vlastním tempem.