Ztracená duše národa - Ztráta důstojnosti

  • Ztracená duše národa - Ztráta důstojnosti
  • Olga Sommerová
  • Česká republika
  • 2002
  • 23 min.
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. seznámit se s osudy vojenských důstojníků v 50. letech
  2. zamýšlet se nad významem svobody a zajímat se o lidská práva v současném světě
  3. dozvědět se o internačních zařízeních ve svém regionu

 

 

Během let 1949–1950 byla odstraněna polovina důstojnického sboru Československé armády. Tisíce vojáků byly uvězněny, několik desítek popraveno. Dokumentární snímek Olgy Sommerové přibližuje osudy plukovníka Luboše Hrušky a  generálmajora Miroslava Káchy, kteří byli komunistickým režimem na dlouhá léta uvězněni. Oba byli vychováváni v masarykovském duchu a práce v armádě pro ně představovala přirozené vyústění jejich vlastenectví. Pro své pevné zásady a averzi k nastupujícímu totalitnímu režimu byli vládnoucí mocí odklizeni do těch nejtěžších žalářů. „Byla to univerzita života, rozhodně této zkušenosti nelituji,“ říká ve filmu Luboš Hruška, jemuž veškeré útrapy pomohla překonat objevená víra a který v invalidním důchodu vytvořil rozsáhlou meditativní zahradu s křížovou cestou koncipovanou jako památník obětem zla. „Když se jednou člověk otevřeně postaví proti zlu, udělá to i podruhé,“ říká Miroslav Kácha, kterému vojenská čest nedovolila nečinně přihlížet nespravedlnostem páchaným u nás ve jménu komunismu. 

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Tak přísaháme

Aktivita / 60 min.

Žáci:

  • se seznámí s postavením vojenských důstojníků ve společnosti ve 20. století
  • se zamýšlí nad tím, co je úlohou (vojenské) přísahy

Byl jsem mukl

Aktivita / 45 min.

Žáci:

  • se seznámí s podmínkami politických vězňů ve věznicích
  • pátrají po regionálních dějinách

Člověk, který miluje svobodu...

Aktivita / 90 min.

Žáci:

  • se seznámí se Všeobecnou deklarací lidských práv
  • zjišťují, kde jsou v dnešní době lidská práva potlačována

Křížová cesta

Aktivita / 65 min.

Žáci:

  • uměleckou formou ztvárňují příběhy důstojníků
  • se učí pojmenovávat jednotlivé prvky ve svých dílech

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • vojenští důstojníci v období komunismu
  • podmínky ve věznicích v 50. letech
  • bachaři ve věznicích
  • rehabilitace politických vězňů

Jak na reflexi emocí po filmové projekci

  • proč je důležité pracovat s emocemi, které film v žácích vyvolal
  • základní metody reflexe: Jedno slovo, I.N.S.E.R.T., Pětilístek

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Doprovodné a doporučené materiály

Gulag.cz

Online muzeum Gulagu, které umožňuje virtuální prohlídku sovětského pracovního lágru

Human Rights Watch

Stránky mezinárodní nevládní organizace, která sleduje stav lidských práv po celém světě

Památník obětem zla

Stránky plzeňského památníku a meditační zahrady

Mapa internačních zařízení v Československu

Věznice, tábory nucených prací a pomocné technické prapory v období komunismu (mapa vznikla jako materiál k této lekci)

Povídačky pro mukly

Studentský film o politickém vězni Jiřím Stránském

Partneři lekce