Věřím, že více světla potřeba nebude

  • Věřím, že více světla potřeba nebude
  • Olga Sommerová
  • Česká republika
  • 2020
  • 39 min.
  • 13—21 let
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1.  získat jiný a nový pohled na čin Jana Palacha a Jana Zajíce, rozumět přesahu jejich činu do současnosti
  2. orientovat se ve faktech, týkajících se protestu proti společenské a politické situaci formou „lidských pochodní“ v Československu v roce 1969
  3.  na základě získaných informací kriticky posoudit dané historické události a zaujmout k nim vlastní stanovisko

„Umřel jen ten, kdo žil pro sebe.“ Citát, kterým uzavírá svůj dopis na rozloučenou Jan Zajíc. Student, který se jako ‚Pochodeň č. 2‘ veřejně upálil, aby podpořil požadavky Jana Palacha. Nejvyšší oběť a zejména její forma, kterou oba studenti chtěli vyburcovat český národ z letargie po sovětské vojenské okupaci v srpnu 1968, budí i po letech silné emoce. O méně známých okolnostech šokujících činů ve filmu Olgy Sommerové vypráví historici, spolužáci a v palčivých vzpomínkách i nejbližší příbuzní mladých hrdinů. Líčí Palachovu inspiraci vlnou sebeupalování budhistických mnichů ve Vietnamu z počátku 60. let 20. století a vzpomínají na něho jako na věčného rváče a milovníka veškerého života. Působivé dobové záběry ilustrují nadějeplnou atmosféru pražského jara a doslova hmatatelnou frustraci, která se národem rozprostřela po invazi a jejímž vyvrcholením byla právě Palachova sebevražda. Tak jako jeho vzor mistr Jan Hus i Jan Palach nade vše ctil pravdu a jeho vzdor zůstává aktuálním vzkazem o tom, jak vysokou cenu má svoboda a lidská důstojnost.

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Smrt Jana Palacha očima novin tehdy a dnes

Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 15+

Žáci:

  • umějí odhalit manipulaci veřejným míněním prostřednictvím tištěných médií;
  • dokážou kriticky pojmenovat roli tisku v období normalizace a obecně popsat prostředky, které manipulativnímu charakteru a podjatosti tisku mohou sloužit.

Otázky a odpovědi

  • společenská situace po okupaci Československa vojsky pěti států Varšavské smlouvy
  • život Jana Palacha
  • motivy a důsledky Palachova činu
  • průběh pohřbu Jana Palacha
  • fenomén sebeupálení a jeho další oběti

Lidský příběh

Informační texty

  • příběh Jana Palacha a Jana Zajíce
  • ukázka z knihy Komunismu navzdory

AKTUALIZOVÁNO: Jak na reflexi emocí po filmové projekci

Informační texty

  • proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
  • základní metody reflexe
  • od reflexe k diskuzi

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Doprovodné a doporučené materiály

T. Halík: Pochodeň svědomí (úryvky z eseje)

Vyjádření stanoviska Tomáše Halíka k aktu sebeupálení Jana Palacha

Jan Palach: Poslední dopis

Originál posledního dopisu Jana Palacha

Jan Palach

Leták k uctění památky Jana Palacha k 20. výročí úmrtí

Jan Palach: Multimediální projekt Univerzity Karlovy

Webové stránky představují životní příběh studenta FF UK v Praze Jana Palacha, který se 16. ledna 1969 zapálil na Václavském náměstí

Příběh Jana Zajíce

Informační webový portál o Janu Zajícovi

Zobrazit více Zobrazit méně

Partneři lekce

Výuka s umělou inteligencí

Objevujte se svými žáky svět umělé inteligence


Vyzkoušejte naše nové aktivity do hodin využívající AI chatboty. A pokud je pro vás AI nové téma, nachystali jsme pro vás také manuál Krok za krokem k výuce s umělou inteligencí, díky kterému můžete začít zapojovat AI do výuky vlastním tempem.