Normalizační loutka

  • Normalizační loutka
  • Radek Beran
  • Česká republika
  • 2013
  • 42 min.
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. pochopit život v normalizační společnosti
  2. identifikovat pozůstatky normalizačního chování v dnešní společnosti
  3. seznámit se s prostředky manipulace mládeže komunistického režimu

Snímek Normalizační loutka se na dobu normalizace dívá dětskýma očima. Přibližuje svět školy, betonových hřišť a pionýrských schůzek, svět, který trestá každé vybočení z řady. Hlavní postava filmu má k hrdinství daleko, a tak volby, které v průběhu života činí, nejsou vlastně žádnými skutečnými volbami. Jako mnozí další i ona se stává šedou myší. Na dvou místech filmu má i divák možnost se zamyslet nad volbami hlavní postavy a rozhodnout o dalším pokračování příběhu. Snímek, inspirovaný skutečnými událostmi ze života autorů, vznikl ve spolupráci společnosti Člověk v tísni a divadelního souboru Buchty a loutky. Loutkové pasáže jsou proloženy mnoha archivními záběry.

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Skaut, nebo pionýr?

Aktivita / 30 min.

Žáci:

  • zformulují základní principy skautů a pionýrů a pochopí jejich odlišnosti
  • odhalí v pionýrských pravidlech ideologické prvky a manipulativní charakter komunistické rétoriky

Profil loutky aneb jak přežít normalizaci

Aktivita / 30 min.

Žáci:

  • dokážou charakterizovat tři základní modely chování v normalizační společnosti
  • kriticky zhodnotí pozůstatky normalizace v dnešní společnosti

Žádný skaut, pionýr! Žádná individualita, SSM!

Úvod do problematiky

  • zákaz skautského hnutí a jeho nahrazení pionýrskou organizací
  • ilegální či maskovaná formy skautingu
  • členství v pionýru jako povinný rituál
  • Socialistický svaz mládeže (SSM)

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • nevyhnutelnost vstupu do SSM
  • idea socialistického člověka v mládežnických organizacích
  • dichotomie myšlení v období normalizace
  • volnočasové aktivity mládeže

Jak na reflexi emocí po filmové projekci

  • proč je důležité pracovat s emocemi, které film v žácích vyvolal
  • základní metody reflexe: Jedno slovo, I.N.S.E.R.T., Pětilístek

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Doprovodné a doporučené materiály

Více o filmu

Podrobná synopse, dovětek o vývoji filmu

O svazu socialistické mládeže a středoškolákově "perestrojce"

Daniel Kaiser, z knihy Naše normalizace, Člověk v tísni, Praha 2011.

Divadlelní soubor Buchty a loutky

(oficiální web souboru)

Vzpomínky na normalizaci

Přepis besedy s Danou Němcovou a Petrem Placákem, která byla součástí studentské minikonference v Chomutově v listopadu 2012

Skautský zákon

R. E. Philipps, na stránkách www.svazskautu.cz.

Partneři lekce