Vzpomínáme: Volný čas

  • Vzpomínáme: Volný čas
  • Jakub Sommer
  • Česká republika
  • 2000
  • 19 min.
  • 10—21 let
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. seznámit se se způsoby trávení volného času v socialistickém Československu
  2. reflektovat rozdíly mezi tehdy oficiálně povoleným a běžně nedostupným trávením volného času
  3. uvědomit si výhody demokratického státu

Tvůrci tohoto snímku se pokusili zjistit, jak v komunistickém Československu lidé trávili volný čas. Vzpomínky pražských pamětníků nejdříve zamíří na Matějskou pouť, odkud volně pokračují přes více méně povinnou účast v Pionýru až k fenoménu divadla Semafor, k jedné z mála chytrých zábav v nudné šedi socialismu. Pozvolné uvolňování poměrů v zemi umožnilo vznik prvních rockových kapel, a mladí lidé si tak mohli užít taneční zábavy. V 80. letech začala televize bavit děti pořady typu Studio Kamarád či Magion a jednou z nejrozšířenějších mánií se stalo sbírání drobných plastikových písmenek, nejčastěji tzv. „céček“. V té době lidé začali také mnohem více cestovat, v ideálním případě na mořské pobřeží spřátelené Jugoslávie. Tam však mohli pouze náležitě prověření jedinci loajální ke komunistickému režimu. 

Doporučený věk

10—21 let

Tematický okruh

Moderní československé dějiny

Téma

Normalizace

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Volný čas

Aktivita / 45 minut / doporučený věk: 10 - 21 let

Žáci:

  • seznamují se s příklady trávení volného času v socialistickém Československu
  • reflektují rozdíly mezi tehdy oficiálně povoleným a běžně nedostupným trávením volného času
  • uvědomují si výhody demokratického státu

Ostalgie ve výuce

Informační texty

  • co je ostalgie
  • úskalí paměti a vzpomínání 
  • ostalgie ve výuce

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • trávení volného času v komunistickém Československu
  • dovolená mimo státy východního bloku
  • organizace ROH
  • jak fungovalo vysílání televize a rozhlasu

 

AKTUALIZOVÁNO: Jak na reflexi emocí po filmové projekci

Informační texty

  • proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
  • základní metody reflexe
  • od reflexe k diskuzi

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Partneři lekce