Vzpomínáme: Volný čas

  • Vzpomínáme: Volný čas
  • Jakub Sommer
  • Česká republika
  • 2000
  • 19 min.
  • 10—21 let
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. seznámit se se způsoby trávení volného času v socialistickém Československu
  2. reflektovat rozdíly mezi tehdy oficiálně povoleným a běžně nedostupným trávením volného času
  3. uvědomit si výhody demokratického státu

Tvůrci tohoto snímku se pokusili zjistit, jak v komunistickém Československu lidé trávili volný čas. Vzpomínky pražských pamětníků nejdříve zamíří na Matějskou pouť, odkud volně pokračují přes více méně povinnou účast v Pionýru až k fenoménu divadla Semafor, k jedné z mála chytrých zábav v nudné šedi socialismu. Pozvolné uvolňování poměrů v zemi umožnilo vznik prvních rockových kapel, a mladí lidé si tak mohli užít taneční zábavy. V 80. letech začala televize bavit děti pořady typu Studio Kamarád či Magion a jednou z nejrozšířenějších mánií se stalo sbírání drobných plastikových písmenek, nejčastěji tzv. „céček“. V té době lidé začali také mnohem více cestovat, v ideálním případě na mořské pobřeží spřátelené Jugoslávie. Tam však mohli pouze náležitě prověření jedinci loajální ke komunistickému režimu. 

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Volný čas

Aktivita / 45 minut / doporučený věk: 10 - 21 let

Žáci:

  • seznamují se s příklady trávení volného času v socialistickém Československu
  • reflektují rozdíly mezi tehdy oficiálně povoleným a běžně nedostupným trávením volného času
  • uvědomují si výhody demokratického státu

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • fenomén chalupaření a zahradničení
  • výstavba a společenský význam kulturních domů
  • (ne)možnosti zahraniční dovolené
  • činnost monopolní odborové organizace ROH
  • tradice knižních čtvrtků, rozhlasové a televizní vysílání, filmová tvorba
  • funkce hudebních klubů a festivalů v předlistopadové době

Ostalgie ve výuce

Informační texty

  • co je ostalgie
  • úskalí paměti a vzpomínání 
  • ostalgie ve výuce

AKTUALIZOVÁNO: Jak na reflexi emocí po filmové projekci

Informační texty

  • proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
  • základní metody reflexe
  • od reflexe k diskuzi

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Partneři lekce

Výuka s umělou inteligencí

Objevujte se svými žáky svět umělé inteligence


Vyzkoušejte naše nové aktivity do hodin využívající AI chatboty. A pokud je pro vás AI nové téma, nachystali jsme pro vás také manuál Krok za krokem k výuce s umělou inteligencí, díky kterému můžete začít zapojovat AI do výuky vlastním tempem.