Nikomu jsem neublížil

  • Nikomu jsem neublížil
  • Pavel Křemen
  • Česká republika
  • 2011
  • 43 min.
  • 14—21 let
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. porovnat a posoudit motivy, které vedly řadové občany ke spolupráci s StB
  2. pokusit se sestavit osobnostní charakteristiku příslušníka StB
  3. uvědomit si vliv činnosti příslušníků StB na psychiku a život sledovaného člověka

Odhaduje se, že v době komunismu spolupracovalo se Státní bezpečností (StB) v nějaké formě až dvě stě tisíc lidí. Jak je možné, že se řadoví občané v takovém množství zaprodávali zločinnému režimu? Jaké byly nejčastější motivy jejich kolaborace a jak své jednání hodnotí s odstupem let? Na tyto a další otázky se pokouší nalézt odpověď film Pavla Křemena. Vedle bývalých spolupracovníků v něm vypovídají i samotní bývalí důstojníci StB, kteří konfidenty verbovali a následně řídili. Každý se ke své minulosti staví po svém – ale většina z nich ve filmu alibisticky prohlašuje, že vědomě „nikomu neublížili“. Jednou z klíčových postav dokumentu je i režisérův kamarád, bývalý novinář Jaroslav Kolář. V dobách totality zapálený ekolog, člen punkové skupiny a signatář dokumentu Několik vět se poprvé veřejně přiznává k několikaleté intenzivní spolupráci s StB, kdy jako agent donášel na své blízké. Dokument působivě ilustruje, jak rafinovanými způsoby komunismus korumpoval lidské charaktery.

Doporučený věk

14—21 let

Tematický okruh

Moderní československé dějiny

Téma

Normalizace

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Nejsem žádný udavač

Aktivita / 30 min. / doporučený věk: 14+

Žáci:

  • analyzují důvody spolupráce s StB
  • vlastními slovy reagují na výroky související s StB

Kariéra v StB

Aktivita / 20 min. / doporučený věk: 16+

Žáci:

  • porovnají a posoudí motivy, které vedly ke spolupráci s StB
  • charakterizují příslušníka StB

Opravdu nikomu neublížili?

Aktivita / 30 min. / doporučený věk: 16+

Žáci:

  • uvědomí si vliv činnosti příslušníků StB na osobnost, psychiku a život člověka, který byl StB sledován a omezován
  • kriticky posuzují metody, které používala StB

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • metody získávání agentů a spolupracovníků StB
  • Cibulkovy seznamy
  • potrestání viníků

Lidský příběh

Informační texty

  • rozhovor se Zdenou Tominovou o rodinném životě pod tlakem StB a nuceném odchodu z vlasti
  • ukázka z knihy Naše normalizace

AKTUALIZOVÁNO: Jak na reflexi emocí po filmové projekci

Informační texty

  • proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
  • základní metody reflexe
  • od reflexe k diskuzi

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Doprovodné a doporučené materiály

Slovo historika k filmu Nikomu jsem neublížil

Slovo historika a odborného poradce filmu Petra Blažka k dokumentu "Nikomu jsem neublížil"

Estébácké přepadení Ziny Freundové

Sdělení Výboru na obranu nespravedlivě stíhaných o přepadení Ziny Freundové, mluvčí Charty 77 a členky VONSu

Výslech signatáře Charty 77 Zbyňka Benýška

Výňatek ze stížnosti Zbyňka Benýška na postup policie adresované Inspekci ministerstva vnitra

O normalizačních důstojnících StB, kteří se podobali svým předchůdcům z padesátých let

Text z knihy Naše normalizace: Výběr operativních důstojníků "bojujících proti třídnímu nepříteli“

Devět z deseti lidí se spolupráci s StB dokázalo vyhnout

Rozhovor s badatelem Radkem Schovánkem z Ústavu pro studium totalitních režimů o spolupráci s StB

Fakta usvědčují protivníky politiky mírového soužití

Článek o špionážní činnosti proti socialistickým zemím uvedený 30. 1. 1977 v Rudém právu

Vzpomínky na normalizaci

Přepis besedy s Danou Němcovou a Petrem Placákem, která byla součástí studentské minikonference v Chomutově v listopadu 2012

Zobrazit více Zobrazit méně

Partneři lekce

Výuka s umělou inteligencí

Objevujte se svými žáky svět umělé inteligence


Vyzkoušejte naše nové aktivity do hodin využívající AI chatboty. A pokud je pro vás AI nové téma, nachystali jsme pro vás také manuál Krok za krokem k výuce s umělou inteligencí, díky kterému můžete začít zapojovat AI do výuky vlastním tempem.