Příběhy 20. století: Vyvlastnění

  • Příběhy 20. století: Vyvlastnění
  • Viktor Portel
  • 2019
  • 27 min.
  • 13—21 let
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. Porozumět pojmu vyvlastnění a tomu, jak komunistický režim tento represivní prostředek používal
  2. Pochopit pojem underground a jeho význam v době normalizace
  3. Zamyslet se nad rolí justice a dalších podpůrných složek komunistického režimu

Manželé Chnápkovi měli za sebou coby chartisti složitá léta v disentu plná šikany a perzekucí ze strany státu a těsně před 17. listopadem 1989 se smiřovali s možností života v exilu. Soud totiž právě tehdy rozhodl o združstevnění jejich mlýna v obci Osvračín na Domažlicku. Už podruhé tak během jediné dekády přišli o svůj domov. Úřady jim už na začátku osmdesátých let vyvlastnili statek v Nové Vísce, kde se jim dařilo žít v relativní svobodě. Za koncerty zakázaných kapel se sem sjížděly až stovky lidí a vznikal tu undergroundový časopis Vokno. Úřadům byl ostrůvek volnosti trnem v oku a Chnápkovým se za jejich svobodomyslné aktivity mstil. Ani návrat k demokracii neznamenal prosazení právního státu a konec problémů s institucemi. Jak ukazuje film, komunistický režim nestál jen na absurdních zákonech nebo ideologii, ale přežívá v činech jednotlivců, kteří doposud sedí na rozhodujících místech úřadů včetně soudů a místních samospráv.

Snímek je v nabídce listopadového Měsíce filmu na školách 2022, již nyní jej ale v rámci přípravy můžete zhlédnout. Metodické materiály k lekci (aktivity, informační texty) budou zveřejněny v průběhu října. 

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

AKTUALIZOVÁNO: Jak na reflexi emocí po filmové projekci

Informační texty

  • proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
  • základní metody reflexe
  • od reflexe k diskuzi

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Doprovodné a doporučené materiály

Partneři lekce