Zatracená práce

  • F@ck This Job
  • Vera Krichevskaya
  • Německo, Velká Británie
  • 2021
  • 59 min.
  • titulky
  • 13—21 let
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. seznámit se s některými nástroji ruské propagandy 
  2. porozumět rétorice ruské propagandy prostřednictvím mediálních sdělení 
  3. uvědomit si porušování lidských práv v tzv. hybridních režimech 

Nataša se rozhodne založit v Rusku svou vlastní televizní stanici pojmenovanou TV Dožď (Déšť). V roce 2008 začíná od nuly. „Déšť je pro mě dobrodružství!“ volá, zatímco tančí bosa v dešti na střeše budovy své stanice, šťastná, že se její sen plní. Jako generální ředitelka dává dohromady dobře fungující tým a přes veškeré počáteční zádrhele vybuduje během několika let z původně oddechového kanálu zásadního hráče v nezávislé žurnalistice v Rusku. Kvůli reportážím, v nichž dává prostor protivládním hlasům, však stanice čím dál víc naráží na odpor ruského režimu. V březnu 2022 Rusko vysílání TV Dožď zcela zablokovalo v souvislosti s informováním o válce na Ukrajině. 

Lekce obsahuje konkrétní ukázky manipulativních sdělení přímo z ruských médií, včetně užívaných narativů.

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Demokratický stát?

Aktivita / 90 min. (včetně projekce filmu) / doporučený věk: 13+

Žáci:

  • zamýšlí se nad znaky demokracie
  • snaží se vcítit do postav z filmu 
  • uvědomují si porušování lidských práv v tzv. hybridních režimech 

Co je na fotografii?

Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 15+

Žáci:
  • si uvědomí snadnost zneužití fotografie k manipulaci s příjemcem
  • jsou kritičtí k mediálnímu sdělení
 

Ukázky ruské propagandy

  • cíle, rysy a narativy ruské propagandy
  • konkrétní videoukázky manipulativních mediálních sdělení směřujících dovnitř Ruska

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • současná politická situace v Rusku
  • média v Rusku
  • slovník důležitých pojmů 

Jak se ptát – 5 klíčových otázek

Informační texty

  • pět klíčových otázek, které bychom si měli položit při čtení/sledování mediálního sdělení

Jak na reflexi emocí po filmové projekci

Informační texty

  • proč je důležité pracovat s emocemi, které film v žácích vyvolal
  • základní metody reflexe: Jedno slovo, I.N.S.E.R.T., Pětilístek

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Doprovodné a doporučené materiály

Studio JSNS – vysílání pro školy živě každý pátek

Studenti a žáci mají možnost se v živém vysílání Studia JSNS ptát odborníků na otázky související s válkou na Ukrajině, uprchlíky, humanitární pomocí i další témata.

Kontext k TV Dožď

Články, které Česká televize vydala o televizi Dožď.

Světový index svobody médií – Rusko

Žebříček svobody médií v zemích po celém světě, který sestavují Reportéři bez hranic setrvale od roku 2002.

Bellingcat

Investigativní skupina Bellingcat se věnuje vyšetřování a objasňování mezinárodních kauz za pomoci veřejně dostupných zdrojů.

Partneři lekce

Válka na Ukrajině

Materiály JSNS k ruské vojenské invazi

V souvislosti s aktuálními událostmi na Ukrajině jsme z portálu JSNS.CZ vybrali dokumentární filmy, lekce, materiály a aktivity do hodin a také řadu doporučení pro vyučující k tomu, jak s žáky mluvit o válečném konfliktu, uprchlících, mediální manipulaci a propagandě. Na stránce Válka na Ukrajině najdete speciálně připravený výběr lekcí k současné situaci spolu s aktivitami do hodin nebo publikaci Podoby ruské propagandy. Nabídku materiálů budeme průběžně rozšiřovat.