Moje sousedka

  • Ma voisine et moi
  • Louise-Marie Colon
  • Belgie
  • 2006
  • 9 min.
  • 8—12 let
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. znát základní principy ekologicky šetrné domácnosti
  2. přemýšlet nad vlastním (ne)ekologickým chováním
  3. znát možnosti úspory energií

Loutkově animovaný snímek představuje jeden den v životě dvou obyvatelek jednoho domu. Každá z nich má jiné každodenní rituály a návyky. Sledujeme obě dvě od ranního vstávání – vidíme, jak si vaří kávu, zda se koupou, či sprchují, jak sledují televizi, i to, jak si doma topí. Jedna zachází s energiemi zodpovědně a druhá jimi plýtvá tak, že to sama pozná na svých účtech. Přitom šetřit nemusí být těžké. Stačí zhasínat po odchodu z místnosti světlo nebo utahovat vodovodní kohoutek. Film na vtipném srovnání domácích zvyků dvou sousedek ukazuje, jak i drobná opatření šetří energii a peníze.

Doporučený věk

8—12 let

Tematický okruh

Životní prostředí

Téma

Energie

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Výmluvy

Aktivita / 15 min. / doporučený věk: 8+

Žáci:

  • si uvědomují problematiku environmentální výchovy  
  • přemýšlejí nad vlastním (ne)ekologickým chováním

Šetrná domácnost

Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 8+

Žáci:

  • si uvědomují, jaké chování je z hlediska zacházení s energiemi neekologické
  • umějí najít možné úspory energií

Nezlob se a pomáhej!

Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 8+

Žáci:

  • znají základními principy života v ekologicky šetrné domácnosti
  • dokážou uvést příklady plýtvání energiemi

Jak je to u nás doma

Projekt / dle zadání učitele / doporučený věk: 8+

Žáci:

– si uvědomují, že s ochranou životního prostředí je třeba začít u sebe

– znají ekologicky šetrnější způsoby chování

 

Vypni to

Projekt / 7-14 dní / doporučený věk: 8+

Žáci:

  • si uvědomují, že i oni mohou reálně ovlivnit svět kolem sebe
  • učí se vnímat své okolí v nové perspektivě, stávají se sebevědomými a vnímavými občany
  • si osvojují jednotlivé fáze projektového plánování a praktickou realizaci nápadů

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • zásady ekologicky šetrné domácnosti
  • energie
  • voda
  • odpady

AKTUALIZOVÁNO: Jak na reflexi emocí po filmové projekci

Informační texty

  • proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
  • základní metody reflexe
  • od reflexe k diskuzi

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Distanční výuka

Aktivita pro online výuku

  • zamyšlení nad (ne)ekologickým chováním
  • šetření energií v domácnosti
  • úvaha nad šetrným hospodařdním rodiny

Doprovodné a doporučené materiály

Desatero domácí ekologie

Náhled publikace s radami a tipy, jak ekologicky a šetrně vést domácnost.

40 tipů, jak šetřit energií

Praktické doporučení pro ekologické chování, které šetří životní prostředí i náklady.

Osvětové materiály o třídění odpadu a kompostování

Informační materiály pro školy, obce a domácnosti.

Jak uspořit energii a vodu

Výukový program pro školy s interaktivní hrou: Vyper sněhulákovi prádlo.

Kalkulátor stand-by spotřeby energie v domácnosti

Vypočítejte si, kolik Vás stojí provoz spotřebičů v domácnosti i v době, kdy jsou v pohotovostním stand-by režimu.

Učím o klimatu

Jak zařadit klimatickou změnu do výuky? Jak rozvíjet aktivitu a kritické myšlení? Stáhněte si zdarma výukové materiály o klimatu do různých předmětů.

Příklady dobré praxe - Šetrná domácnost

Ukázka realizace doprovodné aktivity ze ZŠ Tanvald.

Projekt - Učíme se šetřit

Projekt zrealizovaný na ŽŠ Jičínská, Příbor

Zobrazit více Zobrazit méně

Partneři lekce

Tato lekce vznikla v rámci projektu: Praktická podpora Environmentální výchovy s využitím audiovizuálních prostředků

Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.00/08.0049