Z kola ven – Jan a Josefina

  • Odd One Out - Very Normal, Really: Jan a Josefina
  • Charlotte Hoogakker
  • Nizozemsko
  • 2006
  • 16 min.
  • 10—14 let
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. respektovat odlišnost druhých
  2. seznámit se s životem lidí s mentálním postižením
  3. rozvíjet altruistické postoje k lidem s handicapem

Jan a Josefina jsou sourozenci, jemu je jedenáct a přeskočil dva ročníky, zatímco třináctiletá Josefina navštěvuje třídu o dva ročníky níže. Smějí se tomu, že si prohodili třídy. Oba se vymykají průměru. Jan je nadprůměrně učenlivý a velmi inteligentní a ve škole má tendenci se trochu nudit. Učivo vyššího ročníku mu více vyhovuje, zapadnout do třídy plné starších dětí je však jiná výzva. Josefina se narodila s Downovým syndromem a ve speciální škole se jí nelíbilo, a tak chodí do běžné školy. Novým spolužákům nejdřív připadala hodně divná a nějakou dobu trvalo, než si na ni zvykli. „Je dobře, že chodí s námi, a ne do speciální školy. Dříve jsem tyto děti vídala a za zády jsem se jim posmívala. Od té doby, co chodí Josefina s námi, jsem jim více porozuměla a víc si jich vážím,“ říká jedna ze spolužaček. Na příkladu Jana, Josefiny a jejich kamarádů můžeme vidět integraci dětí se specifickými vzdělávacími potřebami a jak velkou roli hraje vzájemná ohleduplnost v inkluzivním přístupu. 

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Hlava plná otázek

Aktivita / 25 min. / doporučený věk: 10+

Žáci:
  • umějí reflektovat své pocity
  • dokážou shrnout své myšlenky v jedné větě

Je to pravda?

Aktivita / 35 min. / doporučený věk: 10+

Žáci:
  • získají informace o Downově syndromu
  • se učí zdůvodnit své odpovědi

Značkování

Aktivita / 40 min. / doporučený věk: 12+

Žáci:
  • umějí vyjádřit negativně zabarvené výroky pozitivně laděnými ekvivalenty
  • reflektují své stereotypní vnímání odlišných lidí nebo skupin
 

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • Downův syndrom
  • fyzické rysy postižených Downovým syndromem
  • péče o lidi s Downovým syndromem

Příběh mojí rodiny

Propojte díky vzpomínkám svět dětí, (pra)rodičů a školy. Projekt přibližuje dětem nedávnou minulost a rodinné příběhy prostřednictvím rozhovorů a aktivit se staršími příbuznými.

Souhrnné informace, aktivity do hodin, další doporučené filmy, tipy a příklady dobré praxe najdete v příručce Příběh mojí rodiny.

Aktivity k této lekci:

AKTUALIZOVÁNO: Jak na reflexi emocí po filmové projekci

Informační texty

  • proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
  • základní metody reflexe
  • od reflexe k diskuzi

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Výuka na dálku

Aktivita pro online výuku

  • kreslení sebe samého a vlastní charaktertisika
  • hledání dvojníka v rodině
  • výtvarné ztvárnění a popis nejlepšího kamaráda/dky

Doprovodné a doporučené materiály

InternetPoradna

Bezplatné odborné sociální poradenství a informační server

Dobromysl.cz

Internetový portál poskytující komplexní informace o problematice zdravotního postižení

Zobrazit více Zobrazit méně

Partneři lekce

Kamarádi vzdělání