Z kola ven – Jan a Josefina

  • Z kola ven – Jan a Josefina
  • Charlotte Hoogakker
  • Nizozemsko
  • 2006
  • 16 min.
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. respektovat odlišnost druhých
  2. seznámit se s životem lidí s mentálním postižením
  3. rozvíjet altruistické postoje k lidem s handicapem

Janovi je jedenáct let a je nadprůměrně inteligentní. Dokonce do té míry, že už přeskočil dva ročníky a chodí do třídy se staršími spolužáky. Jeho třináctiletá sestra Josefina je jeho pravým opakem. Narodila se totiž s Downovým syndromem. Špatně mluví, její pohyby jsou neohrabané a někdy reaguje podrážděně. Ve speciální škole se jí nelíbilo, a tak chodí do běžné školy, jen o dvě třídy níž než její vrstevníci. Novým spolužákům nejdřív připadala hodně divná a nějakou dobu trvalo, než si na ni zvykli. „Je dobře, že chodí s námi, a ne do speciální školy. Dříve jsem tyto děti vídala a za zády jsem se jim posmívala. Od té doby, co chodí Josefina s námi, jsem jim více porozuměla a víc si jich vážím,“ říká jedna ze spolužaček. Na příkladu Jana, Josefiny a jejich kamarádů můžeme vidět, jak důležité je respektovat odlišnost druhých a jak velkou roli hraje citlivé chování ke komukoli, kdo se nějak vymyká průměru.

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Hlava plná otázek

Aktivita / 25 min.

Žáci:
  • umějí reflektovat své pocity
  • dokážou shrnout své myšlenky v jedné větě

Je to pravda?

Aktivita / 35 min. (včetně projekce filmu)

Žáci:
  • získají informace o Downově syndromu
  • se učí zdůvodnit své odpovědi

Značkování

Aktivita / 40 min. (včetně projekce filmu)

Žáci:
  • umějí vyjádřit negativně zabarvené výroky pozitivně laděnými ekvivalenty
  • reflektují své stereotypní vnímání odlišných lidí nebo skupin
 

I my jsme kdysi chodili do školy

Aktivita / 90 min. (včetně projekce filmu) + domácí úkol

Žáci:

  • aktivita propojující vzájemné vztahy mezi školou, rodinou a žákem
  • uskuteční rozhovor se svými rodiči a prarodiči
  • uvědomují si přínos starší generace pro mladší a naopak

Dvojník

Aktivita / 2 x 45 min. + domácí úkol

Žáci:

  • uvědomí si své kořeny a rysy, které mají společné se svými příbuznými
  • vytvoří mapu své rodiny

 

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • Downův syndrom
  • fyzické rysy postižených Downovým syndromem
  • péče o lidi s Downovým syndromem

Jak na reflexi emocí po filmové projekci

  • proč je důležité pracovat s emocemi, které film v žácích vyvolal
  • základní metody reflexe: Jedno slovo, I.N.S.E.R.T., Pětilístek

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Doprovodné a doporučené materiály

InternetPoradna

Bezplatné odborné sociální poradenství a informační server

Dobromysl.cz

Internetový portál poskytující komplexní informace o problematice zdravotního postižení

Partneři lekce