Z kola ven – Jan a Josefina

  • Odd One Out - Very Normal, Really: Jan a Josefina
  • Charlotte Hoogakker
  • Nizozemsko
  • 2006
  • 16 min.
  • 10—14 let
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. respektovat odlišnost druhých
  2. seznámit se s životem lidí s mentálním postižením
  3. rozvíjet altruistické postoje k lidem s handicapem

Janovi je jedenáct let a je nadprůměrně inteligentní. Dokonce do té míry, že už přeskočil dva ročníky a chodí do třídy se staršími spolužáky. Jeho třináctiletá sestra Josefina je jeho pravým opakem. Narodila se totiž s Downovým syndromem. Špatně mluví, její pohyby jsou neohrabané a někdy reaguje podrážděně. Ve speciální škole se jí nelíbilo, a tak chodí do běžné školy, jen o dvě třídy níž než její vrstevníci. Novým spolužákům nejdřív připadala hodně divná a nějakou dobu trvalo, než si na ni zvykli. „Je dobře, že chodí s námi, a ne do speciální školy. Dříve jsem tyto děti vídala a za zády jsem se jim posmívala. Od té doby, co chodí Josefina s námi, jsem jim více porozuměla a víc si jich vážím,“ říká jedna ze spolužaček. Na příkladu Jana, Josefiny a jejich kamarádů můžeme vidět, jak důležité je respektovat odlišnost druhých a jak velkou roli hraje citlivé chování ke komukoli, kdo se nějak vymyká průměru.

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Hlava plná otázek

Aktivita / 25 min. / doporučený věk: 10+

Žáci:
  • umějí reflektovat své pocity
  • dokážou shrnout své myšlenky v jedné větě

Je to pravda?

Aktivita / 35 min. / doporučený věk: 10+

Žáci:
  • získají informace o Downově syndromu
  • se učí zdůvodnit své odpovědi

Značkování

Aktivita / 40 min. / doporučený věk: 12+

Žáci:
  • umějí vyjádřit negativně zabarvené výroky pozitivně laděnými ekvivalenty
  • reflektují své stereotypní vnímání odlišných lidí nebo skupin
 

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • Downův syndrom
  • fyzické rysy postižených Downovým syndromem
  • péče o lidi s Downovým syndromem

Příběh mojí rodiny

Propojte díky vzpomínkám svět dětí, (pra)rodičů a školy. Projekt přibližuje dětem nedávnou minulost a rodinné příběhy prostřednictvím rozhovorů a aktivit se staršími příbuznými.

Souhrnné informace, aktivity do hodin, další doporučené filmy, tipy a příklady dobré praxe najdete v příručce Příběh mojí rodiny.

Aktivity k této lekci:

Jak na reflexi emocí po filmové projekci

Informační texty

  • proč je důležité pracovat s emocemi, které film v žácích vyvolal
  • základní metody reflexe: Jedno slovo, I.N.S.E.R.T., Pětilístek

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Výuka na dálku

Aktivita pro distanční výuku

  • kreslení sebe samého a vlastní charaktertisika
  • hledání dvojníka v rodině
  • výtvarné ztvárnění a popis nejlepšího kamaráda/dky

Doprovodné a doporučené materiály

InternetPoradna

Bezplatné odborné sociální poradenství a informační server

Dobromysl.cz

Internetový portál poskytující komplexní informace o problematice zdravotního postižení

Partneři lekce

Kamarádi vzdělání
Zpřístupnění filmů žákům

 

Upozornění pro vyučující

Všichni vyučující, kteří mají bezplatnou registraci na našem portále, mohou zpřístupnit jakýkoliv film žákům.

Volbou Zpřístupnit žákům zahrnutou u všech lekcí, je možné vygenerovat přístupové údaje pro žáky.