Jak motýl

  • Jak motyl
  • Ewa Pieta
  • Polsko
  • 2004
  • 29 min.
  • titulky
  • 10—21 let
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. umět pracovat s vlastními emocemi a schopností empatie
  2. diskutovat o problematice postavení lidí s postižením ve většinové společnosti
  3. uvědomit si, v čem je svět lidí s postižením odlišný od světa zdravých a v čem jsou si oba světy podobné

Přemek se narodil s těžkým tělesným postižením. Do svých šesti let věřil, že je stejný jako ostatní a že jeho matka rozumí neartikulovaným zvukům, které v jeho hlavě zněly jako řeč. Postupně ale zjistil, že nikdo netuší, jaký je jeho skutečný stav a že jeho vrozená vada se týká pouze těla a ne mysli. Lékaři o něm prohlásili, že je “hloupý” a neschopný jakékoli komunikace. Jeho matka tudíž netušila, že Přemek rozumí tomu, co se říká v televizi, že jí odpovídá několika základními signály a že se v duchu učí počítat, když ho krmí. Kdykoli se pokoušel „mluvit“, dostával prášek, jako kdyby měl epileptický záchvat. „Říkali mi debile, poleno. Připadal jsem si jako pohřbený zaživa,“ popisuje Přemek. Až po mnoha letech strávených v ústavu odhalila terapeutka signály, které k ní vysílal. Naučila ho speciální obrázkový jazyk, díky němuž začal v šestnácti letech nejen komunikovat se svým okolím, ale i psát poezii. 

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Co je nejhorší?

Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 12+

Žáci:

  • si uvědomují, v čem je svět lidí s postižením odlišný od světa zdravých a v čem jsou si oba světy podobné

 

Symboly BLISS

Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 10+

Žáci:

  • si vyzkouší práci se symboly speciálního jazyka BLISS
  • jsou empatičtí k lidem s postižením

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • péče o lidi s postižením
  • formy pomoci a možnosti realizace handicapovaných lidí

Využití lekce v třídnické hodině

  • otevření tématu postižení, životní omezení, inkluze
  • vzájemné naslouchání, tolerance a respekt 
  • inspirativní metody, jak sebe a žáky rozvíjet  
  • zlepšení klimatu třídy  

AKTUALIZOVÁNO: Jak na reflexi emocí po filmové projekci

Informační texty

  • proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
  • základní metody reflexe
  • od reflexe k diskuzi

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Doprovodné a doporučené materiály

Helpnet.cz

Informační portál pro osoby se specifickými potřebami.

Šance dětem

Podpora dětí a dospělých se speciálními potřebami.

Dobromysl

Portál o životě s postižením.

Lidé odvedle

Projekt Nadace Sirius s cílem změnit vnímání postižených lidí veřejností.

Spokojené děti

Článek o tom, jak porozumět duši dítěte s mentálním postižením.

Zobrazit více Zobrazit méně

Partneři lekce

Lekce vznikla za podpory: