Punkový syndrom

  • Punkový syndrom
  • Jukka Kärkkäinen, Jani-Petteri Passi
  • Finsko
  • 2012
  • 85 min.
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. respektovat odlišnost druhých
  2. seznámit se s životem lidí s mentálním postižením
  3. nebýt lhostejný k lidem s postižením a zajímat se o jejich potřeby

Perrti, Toni, Kari a Sami z finské hudební skupiny Perrti Kurrikka‘s Name Day trpí, jak sami s úsměvem říkají, „punkovým syndromem“. Jejich kapela naplňuje s vtipem sobě vlastním punkový étos – dělat muziku na vlastní pěst přes různá omezení a překážky. Skrze svou hudbu boří členové kapely předsudky a hranice „normality“ – všichni jsou totiž mentálně postižení. Jejich texty se přitom věnují celospolečenským problémům i každodenním zážitkům: jak strašně nanic je chodit na pedikúru nebo žít v chráněném bydlení. Snímek mapuje vzestup kapely od společných zkoušek přes řadu koncertů až po nahrávání vysněného EP. Muzikanti také vyrážejí na hlasitou jízdu po klubech a festivalech, kde přes osobní šarvátky a různá životní zklamání nacházejí vytoužené pochopení u lidí z různých subkultur. Film přináší silnou výpověď o peripetiích čtyř kamarádů, kteří se rozhodli jít proti proudu vlastním životním stylem, navzdory svému handicapu.

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • mentální postižení
  • umění a lidé s postižením
  • kapela Pertti Kurikka‘s Name Day

Studentské filmové kluby

Informační texty

  • informace o projektu Studentské filmové kluby Jeden svět na školách

Publikace Kdo jiný?

Informační texty

  • praktické návody pro zapojení do veřejného dění
  • praktické příklady začlenění projektu do výuky

Manuál pro Studentské filmové kluby JSNŠ

Informační texty

  • rady a doporučení začínajícím organizátorům filmových klubů vycházející z praktických zkušeností

Základy dokumentárního filmu

Informační texty

  • orientace v základních teoretických i technických pojmech a aspektech dokumentárního filmu

Jak na reflexi emocí po filmové projekci

  • proč je důležité pracovat s emocemi, které film v žácích vyvolal
  • základní metody reflexe: Jedno slovo, I.N.S.E.R.T., Pětilístek

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Partneři lekce