Dům plný snů

  • Hoofd vol dromen
  • Marinka de Jongh
  • Nizozemsko
  • 2015
  • 19 min.
  • 10—12 let
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. se seznamují se životem lidí s mentálním postižením
  2. učí se být otevření vůči jinakosti
  3. uvědomují si, že předsudky jsou jen v nás.

Desetiletá Anne přirozeně chápe, že různí lidé mají různé odlišnosti a individuální potřeby. Bydlí totiž ve velkém domě, který kromě její rodiny obývá také osm osob s mentálním postižením. Pro Anne jsou její spolubydlící kamarády, se kterými si hraje a tráví volný čas. Umí každého rozveselit, když je smutný a umí podat pomocnou ruku. Nejraději si s nimi ale povídá o jejich snech. A protože Bob je básník, Robin hraje na bicí a Olivier dobře zpívá, rozhodnou se na blížící se sousedskou slavnost složit a zazpívat píseň o tom, že „žádný sen není tak velký, aby se nemohl stát skutečností“. 

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Mýty, předsudky a realita

Aktivita / 60 min. / doporučený věk: 10+

Žáci:  

  • se seznámí se životem lidí s mentálním postižením;
  • rozvíjejí empatii k lidem s mentálním postižením;
  • se učí porozumět textu.

Pravidla chování

Aktivita / 60 min. / doporučený věk: 13+

Žáci:  

  • jsou citlivější ke svým spolužákům, hlavně k těm odstrkovaným
  • uvědomují si vlastní postoje a hodnoty
  • snaží se pojmenovat příčiny agresivního chování šikanujících

Sousedi

Aktivita / 60 min. / doporučený věk: 12+

Žáci:  

  • diskutují o předsudcích, stereotypech, hodnotách a limitech tolerance
  • si uvědomují rozdíly obecného a individuálního přístupu

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • soužití s mentálně postiženími
  • chráněné bydlení a další alternativy
  • vnímání a možnosti lidí s mentálním postižením

AKTUALIZOVÁNO: Jak na reflexi emocí po filmové projekci

Informační texty

  • proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
  • základní metody reflexe
  • od reflexe k diskuzi

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Distanční výuka

Aktivita pro distanční výuku

  • úvaha, jak podle žáků vypadá člověk s postižením
  • porozumění odlišnostem mezi životy lidí bez a s postižením
  • kreslení životních snů

Doprovodné a doporučené materiály

Inventura

Platforma pro podporu a prezentaci umělecké a publicistické tvorby lidí s mentálním hendikepem

Rytmus

Nevládní nezisková organizace, která podporujeme lidi se zdravotním postižením v aktivním začleňování do života.

Reportáž z Holandska ze zkoušky Jostibandu

Reportáž z Holandska ze zkoušky Jostibandu - nejveselejšího orchestru na světě, kde účinkují mentálně postižení lidé.

Camphill

Camphillské společenství vytváří a poskytuje příležitost lidem ze speciálními potřebami učit se, pracovat a společně žít v přátelském a respektujícím prostředí.

Zobrazit více Zobrazit méně

Partneři lekce