Létající Anne

  • Anne Vliegt
  • Catherine Vam Campen
  • Nizozemsko
  • 2010
  • 20 min.
  • titulky
  • 8—12 let
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. respektovat odlišnosti druhých
  2. nebýt lhostejný k lidem s nějakým postižením a zajímat se o jejich potřeby
  3. uvědomit si, v čem je svět lidí s postižením odlišný od světa zdravých a v čem jsou si oba světy podobné

Jedenáctiletá Anne je na první pohled obyčejná holandská dívka. Chodí do školy, nakupuje se sestrami v supermarketu, jezdí na kole a také ráda skáče na trampolíně nebo šplhá na ploty. Anne ale trpí Tourettovým syndromem, mozkovou dysfunkcí, která se projevuje různými tiky. Například se občas začne točit na místě nebo olizuje vše, co má zrovna nablízku. Může to být účtenka v obchodě nebo třeba mýdlo. Anne se za svoje chování stydí, ale nemůže si pomoct. „Je to stejné, jako když jste pod vodou a potřebujete se nadechnout,“ popisuje. Někdy se jí daří její tiky ovládnout, občas to vydrží i celý školní den.

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Každý jsme jiný

Aktivita / 45 min. (včetně projekce filmu) / doporučený věk: 8+

Žáci:

  • si uvědomují potřeby lidí s handicapem
  • pracují s filmovým dokumentem, vyhledávají a třídí informace

Kamaráda si vyberu sám

Aktivita / 45 min. (včetně projekce filmu) / doporučený věk: 11+

Žáci:

  • si uvědomují hodnoty, podle kterých si vybírají své kamarády/přátele
  • umějí diskutovat o tom, co všechno může kamarádství/přátelství pokazit

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • Touretteův syndrom
  • integrace lidí s Tourettovým syndromem

Příběh mojí rodiny

Propojte díky vzpomínkám svět dětí, (pra)rodičů a školy. Projekt přibližuje dětem nedávnou minulost a rodinné příběhy prostřednictvím rozhovorů a aktivit se staršími příbuznými.

Souhrnné informace, aktivity do hodin, další doporučené filmy, tipy a příklady dobré praxe najdete v příručce Příběh mojí rodiny

Aktivita k této lekci:

AKTUALIZOVÁNO: Jak na reflexi emocí po filmové projekci

Informační texty

  • proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
  • základní metody reflexe
  • od reflexe k diskuzi

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Distanční výuka

Aktivita pro distanční výuku

  • kreslení kamaráda/dky a úvaha nad jeho/jejími vlastnostmi
  • úvaha, podle čeho si vybírá kamarády hlavní postava filmu
  • diskuze o životě s jinakostí
  • dopis hrdince z filmu

Doprovodné a doporučené materiály

Občanské sdružení ATOS – Touretteův syndrom

Občanské sdružení věnující se problematice Tourettova syndromu v ČR

Tiky a Tourettův syndrom

Článek MUDR. Ondřeje Fialy věnující se projevům Tourettova syndromu

Partneři lekce

Kamarádi vzdělání