Létající Anne

  • Anne Vliegt
  • Catherine Vam Campen
  • Nizozemsko
  • 2010
  • 20 min.
  • titulky
  • 8—12 let
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. respektovat odlišnosti druhých
  2. nebýt lhostejný k lidem s nějakým postižením a zajímat se o jejich potřeby
  3. uvědomit si, v čem je svět lidí s postižením odlišný od světa zdravých a v čem jsou si oba světy podobné

Jedenáctiletá Anne je na první pohled obyčejná dívka. Chodí do školy, nakupuje se sestrami v supermarketu, jezdí na kole a také ráda skáče na trampolíně nebo šplhá na ploty. Kromě věcí, které dělá vědomě dělá ale také některé, které dělat nechce, ale je těžké se různým tikům ubránit. „Je to stejné, jako když jste pod vodou a potřebujete se nadechnout,“ popisuje. O svém životě s Tourettovým syndromem se s pomocí odborníků naučila mluvit i se svými spolužáky. 

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Každý jsme jedinečný

Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 8+

Žáci:

  • si uvědomují potřeby lidí s jinakostí
  • se zamýšlejí nad fungováním třídního kolektivu
  • přemýšlejí o tom, jak případně zlepšit atmosféru ve třídě

Kamaráda si vyberu sám

Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 11+

Žáci:

  • si uvědomují hodnoty, podle kterých si vybírají své kamarády/přátele
  • umějí diskutovat o tom, co všechno může kamarádství/přátelství pokazit

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • Touretteův syndrom
  • integrace lidí s Tourettovým syndromem

Příběh mojí rodiny

Propojte díky vzpomínkám svět dětí, (pra)rodičů a školy. Projekt přibližuje dětem nedávnou minulost a rodinné příběhy prostřednictvím rozhovorů a aktivit se staršími příbuznými.

Souhrnné informace, aktivity do hodin, další doporučené filmy, tipy a příklady dobré praxe najdete v příručce Příběh mojí rodiny

Aktivita k této lekci:

AKTUALIZOVÁNO: Jak na reflexi emocí po filmové projekci

Informační texty

  • proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
  • základní metody reflexe
  • od reflexe k diskuzi

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Distanční výuka

Aktivita pro distanční výuku

  • kreslení kamaráda/dky a úvaha nad jeho/jejími vlastnostmi
  • úvaha, podle čeho si vybírá kamarády hlavní postava filmu
  • diskuze o životě s jinakostí
  • dopis hrdince z filmu

Doprovodné a doporučené materiály

Občanské sdružení ATOS – Touretteův syndrom

Občanské sdružení věnující se problematice Tourettova syndromu v ČR

Tiky a Tourettův syndrom

Článek MUDR. Ondřeje Fialy věnující se projevům Tourettova syndromu

Zobrazit více Zobrazit méně

Partneři lekce

Kamarádi vzdělání