Meatrix

  • Meatrix
  • Louis Fox
  • Spojené státy
  • 2003
  • 4 min.
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. vnímat zvířata jako živé bytosti
  2. přemýšlet nad podmínkami, ve kterých žijí zvířata ve velkochovech
  3. uvědomovat si svůj vztah k masu jako k potravině a znát cestu živočišných výrobků od chovatele ke spotřebiteli

Víte, co je to Meatrix? Je to obecně rozšířená lež o původu masa, které věříme. Alespoň to tvrdí autoři ve vtipné animované parodii na sci-fi film Matrix. Mladému čuníku Leovi odhaluje pravdu o jeho životě tajemný býk Moopheus, když mu pomocí pilulky odkrývá pravdu o skutečném světě. Příjemná rodinná farma, kde Leo doposud spokojeně žil, najednou mizí a Leo s Moopheem se ocitají ve velkokapacitním vepříně. Tam Leo postupně zjišťuje, jakým způsobem lidé zacházejí s hospodářskými zvířaty: zavírají je v malých kotcích bez možnosti výběhu a krmí je nekvalitní stravou. Velkofarmy jsou navíc velkou zátěží pro okolní přírodu. Bude se chtít Leo vrátit do světa fantazie, nebo se rozhodne bojovat za pravdu a přidá se k Moopheovi a jeho přátelům?

Doporučený věk

8—12 let

Tematický okruh

Životní prostředí

Téma

Zvířata

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Lidská drůbežárna

Aktivita / 30–40 min.

Žáci:

  • si uvědomují podmínky, ve kterých žijí zvířata ve velkochovech
  • se zajímají o environmentálně šetrné/uvědomělé chování

Masoškála

Aktivita / 2x 45 min.

Žáci:

  • si uvědomují svůj vztah k masu jako k potravině a znají cestu, jak se masné výrobky (a např. vajíčka) dostávají na jejich stůl
  • znají příčiny a důsledky vzniku velkochovů

Jsme to, co jíme

Aktivita / 45 min.

Žáci:

  • znají zásady zdravého životního stylu a zdravé stravovací návyky
  • přemýšlejí nad tím, co jí, a snaží se preferovat kvalitu

Co mi chutná

Projekt / 2x 45 min.

Žáci:

  • přemýšlejí nad tím, co denně konzumují
  • znají pojem uvědomělý konzum

 

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • původ potravin a welfare
  • velkochov vs. malé farmy
  • ekologické zemědělství
  • biopotraviny

Jak na reflexi emocí po filmové projekci

  • proč je důležité pracovat s emocemi, které film v žácích vyvolal
  • základní metody reflexe: Jedno slovo, I.N.S.E.R.T., Pětilístek

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Doprovodné a doporučené materiály

Uhlíková stopa potravin: proč kupovat ty místní?, online článek

Jaké jsou výhody nákupu lokálních potravin a nedostatky těch dovezených?

Chov hospodářských zvířat a ekologické zemědělství

Informace zpracované hnutím Duha: Rozdíly mezi průmyslovým a ekologickým zemědělstvím?

Ekologické zemědělství & bio ve zkratce

Jaká jsou pravidla pro ekologické zemědělství? Kolik procent potravin se takto pěstuje?

Onilne hra Hokynář – jak se orientovat ve značkách na výrobcích

Zvládnete správně oštítkovat výrobky? Máte 3 minuty.

Adresář biozemědělců

Hnutí Duha mapuje biozemědělce v ČR. Kde máte svého nejbližšího?

Příklady dobré praxe - Lidská drůbežárna

Realizace ZŠ T.G.Masaryka a MŠ Písek.

Projekt - Filmová noc

Filmová noc na ZŠ Lužná u Rakovníka

Food Right Now – Všichni mají právo na jídlo

Příručka popisující problematiku celosvětového hladu v globálních souvislostech

Pokračování animovaného filmu Meatrix

Podrobné informace o projektu meatrix.com (v aj)

Partneři lekce

Tato lekce vznikla v rámci projektu: Praktická podpora Environmentální výchovy s využitím audiovizuálních prostředků

Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.00/08.0049