Tak to vidím já: Amia

  • Tak to vidím já: Amia
  • Břetislav Rychlík
  • Česká republika
  • 2010
  • 15 min.
  • 8—12 let
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. budovat si kladný vztah k místu, kde žiji
  2. přemýšlet o dobrovolné skromnosti a respektovat hodnoty druhých
  3. uvědomit si dopady svých každodenních činností na životní prostředí

Šestiletá Amia žije s rodiči a mladším bratrem Shivou na rozbořeném statku uprostřed šumavské samoty. Její rodiče opustili město a rozhodli se žít v souladu s přírodou. Jejich domov tak postrádá veškeré výdobytky moderní doby. Žijí velmi skromně a jednoduše. Hospodaří na malých políčkách a snaží se být naprosto soběstační. Na přilehlých pastvinách chovají krávy, ovce, kozy a koně. Amia spolu s Shivou dokážou vymyslet nespočet her a v šumavské divočině prožívají krásné dětství. Na rodinném hospodářství má Amia ale také řadu povinností. Ve svém věku tak dokáže nakrmit zvířata, obdělávat záhony nebo chytit koně do ohlávky. Není jí ale cizí ani svět jejích vrstevníků, dokonce už letěla letadlem. To když byla s rodiči a Shivou v Indii. Rodičům se díky jejich způsobu výchovy daří v obou sourozencích rozvíjet fantazii, svobodnou vůli a osobitost, ale také smysl pro zodpovědnost. O své budoucnosti má už Amia docela jasnou představu – až vyroste, chce být kobylou, nebo vílou.

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Jak si žijeme?

Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 8+

Žáci:

  • si uvědomují výhody a nevýhody místa svého bydliště a pokoušejí se nevýhody eliminovat
  • přemýšlejí nad potřebou masového využívání, resp. nadužívání dnešních výdobytků

 

Jedeme na Šumavu

Aktivita / 30 min. / doporučený věk: 7+

Žáci:

  • si uvědomují rozdíly mezi životem ve městě a na venkově
  • znají princip dobrovolné skromnosti

Oblíbené místo

Aktivita / 45 min / doporučený věk: 8+

Žáci:

  • si budují kladný vztah k místu, kde žijí, a pečují o ně
  • poznají nová zajímavá místa ČR, získají tipy na výlety

A jak velkou ekostopu máš ty?

Projekt / 4x 45 min. / doporučený věk: 9+

Žáci:

  • si uvědomují dopady našich každodenních činností na životní prostředí
  • znají ekologickou stopu domácnosti, ve které žijí

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • dobrovolná skromnost
  • ekologická stopa
  • Amiina rodina

AKTUALIZOVÁNO: Jak na reflexi emocí po filmové projekci

Informační texty

  • proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
  • základní metody reflexe
  • od reflexe k diskuzi

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Doprovodné a doporučené materiály

O Davidovi, jeho dětech a přátelích

Dokument ČT o rodině Amii, o alternativním způsobu života na statku kousek od Boubínského pralesa.

Kalkulátor ekologické stopy

Hra o Zemi - spočítejte si, jakou ekologickou stopu za sebou necháváte Vy.

Dokument o dobrovolné skromnosti

Pořad o alternativním životním stylu - útěk před konzumem.

Je skromnost dědičná?

Ekolist: Článek Tomáše Feřteka o generaci, která vyrostla z rodin, co si zvolili dobrovolnou skromnost.

Skleníková generace (článek)

Sedmá generace: Jaká bude generace dětí, co jsou zvyklé žít ve městě připoutané u obrazovek?

Pořad o odpovědnosti ve vztahu k prostředí

O vzniku zelené zóny Písnice.

Zobrazit více Zobrazit méně

Partneři lekce

Tato lekce vznikla v rámci projektu: Praktická podpora Environmentální výchovy s využitím audiovizuálních prostředků

Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.00/08.0049