Tak to vidím já: Amia

  • Tak to vidím já: Amia
  • Břetislav Rychlík
  • Česká republika
  • 2010
  • 15 min.
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. budovat si kladný vztah k místu, kde žiji
  2. přemýšlet o dobrovolné skromnosti a respektovat hodnoty druhých
  3. uvědomit si dopady svých každodenních činností na životní prostředí

Šestiletá Amia žije s rodiči a mladším bratrem Shivou na rozbořeném statku uprostřed šumavské samoty. Její rodiče opustili město a rozhodli se žít v souladu s přírodou. Jejich domov tak postrádá veškeré výdobytky moderní doby. Žijí velmi skromně a jednoduše. Hospodaří na malých políčkách a snaží se být naprosto soběstační. Na přilehlých pastvinách chovají krávy, ovce, kozy a koně. Amia spolu s Shivou dokážou vymyslet nespočet her a v šumavské divočině prožívají krásné dětství. Na rodinném hospodářství má Amia ale také řadu povinností. Ve svém věku tak dokáže nakrmit zvířata, obdělávat záhony nebo chytit koně do ohlávky. Není jí ale cizí ani svět jejích vrstevníků, dokonce už letěla letadlem. To když byla s rodiči a Shivou v Indii. Rodičům se díky jejich způsobu výchovy daří v obou sourozencích rozvíjet fantazii, svobodnou vůli a osobitost, ale také smysl pro zodpovědnost. O své budoucnosti má už Amia docela jasnou představu – až vyroste, chce být kobylou, nebo vílou.

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Jak si žijeme?

Aktivita / 45 min.

Žáci:

  • si uvědomují výhody a nevýhody místa svého bydliště a pokoušejí se nevýhody eliminovat
  • přemýšlejí nad potřebou masového využívání, resp. nadužívání dnešních výdobytků

 

Jedeme na Šumavu

Aktivita / 30 min.

Žáci:

  • si uvědomují rozdíly mezi životem ve městě a na venkově
  • znají princip dobrovolné skromnosti

Oblíbené místo

Aktivita / 45 min

Žáci:

  • si budují kladný vztah k místu, kde žijí, a pečují o ně
  • poznají nová zajímavá místa ČR, získají tipy na výlety

A jak velkou ekostopu máš ty?

Projekt / 4x 45 min.

Žáci:

  • si uvědomují dopady našich každodenních činností na životní prostředí
  • znají ekologickou stopu domácnosti, ve které žijí

 

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • dobrovolná skromnost
  • ekologická stopa
  • Amiina rodina

Jak na reflexi emocí po filmové projekci

  • proč je důležité pracovat s emocemi, které film v žácích vyvolal
  • základní metody reflexe: Jedno slovo, I.N.S.E.R.T., Pětilístek

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Doprovodné a doporučené materiály

Kalkulátor ekologické stopy

Spočítejte si, jakou ekologickou stopu za sebou necháváte Vy.

Dokument o dobrovolné skromnosti

Pořad o alternativním životním stylu - útěk před konzumem.

Skromní a neklidní (článek)

Životní styl charakterizovaný jako dobrovolná skromnost.

Je skromnost dědičná?( článek)

Článek Tomáše Feřteka o generaci, která vyrostla z rodin, co si zvolili dobrovolnou skromnost.

Skleníková generace (článek)

Jaká bude generace dětí, co jsou zvyklé žít ve městě připoutané u obrazovek?

Pořad o odpovědnosti ve vztahu k prostředí

O vzniku zelené zóny Písnice.

Nejkrásnější místa (online hra)

Zkuste, zda si pamatujete nejkrásnější místa v ČR.

Příklady dobré praxe - Oblíbené místo

Realizace v ZŠ a MŠ Lužná.