Muž, který sázel stromy

  • Muž, který sázel stromy
  • Fredérick Back
  • Kanada
  • 1987
  • 30 min.
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. rozvíjet vztah ke krajině a přírodě obecně
  2. znát příčiny a důsledky změn v krajině a význam krajinných prvků
  3. uvědomit si, že zásadní věci může dokázat i obyčejný člověk

V poetickém animovaném snímku sledujeme příběh fiktivní postavy Élzearda Bouffiera, osamělého pastevce z pustiny ve francouzských Alpách. Jednoho dne, datovaného do roku 1910, ho potká mladý poutník. Fascinovaně pozoruje muže, který každý den vysadí sto žaludů do neúrodné planiny, aby tak vrátil život do míst, jež zdánlivě navždy zahynula. Poutník nemůže na obětavého Élzearda zapomenout, proto se po deseti letech vrací a zjišťuje, že v místech, která bývala mrtvou krajinou, raší mladý les. Pastevec neúnavně a nezištně pokračuje ve své práci, která dává jeho životu smysl. Po mnoha letech se oblast díky jeho zásahu obrodí a osídlí ji zvířata i lidé. Příběh ukazuje, jak mocný může být zásah jediného člověka, který vytrvá ve své obětavé práci.

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Čím se liší?

Aktivita / 20 min.

Žáci:

  • si uvědomují význam krajinných prvků v přírodě
  • řeší příčiny a důsledky změn v krajině

 

Bingo – krajinná ekologie

Aktivita / 20 min.

Žáci:

  • znají základní pojmy krajinné ekologie
  • mají základní znalosti z oblasti krajinné ekologie

 

Síla lidského ducha

Aktivita / 45 min.

Žáci:

  • si uvědomují, že zásadní věci může dokázat i „běžný“ člověk
  • si vytvoří portfolio příběhů, které je mohou inspirovat

Jak to bylo dřív?

Projekt / 2× 45 min. (+ dlouhodobá práce v terénu)

Žáci:

  • si uvědomují, které přírodní a architektonické prvky jsou pro jejich obec typické
  • si osvojí reportáž jako slohový útvar

 

Město nebo samota

Aktivita / 90 min.

Žáci:

  • umějí reflektovat svoje hodnoty
  • si uvědomují, že i oni mohou mít vliv na své okolí
  • si uvědomují, že i jednotlivec může „měnit svět“

Za lepší místo

Aktivita / 90 min.

Žáci:

  • si uvědomují svou sounáležitost s místem, ve kterém žijí
  • se zajímají o své okolí a aktivně přispívají k jeho rozvoji
  • dovedou formulovat své myšlenky

Ekologická novela

Aktivita / 90 min. (včetně projekce ukázky filmu)

Žáci:

  • znají obsah novely J. Giona Muž, který sázel stromy
  • umějí předložený text literárně-teoreticky rozebrat
  • vytvoří fiktivní začátek a závěr textu

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • pojem krajina
  • význam lesů
  • odlesňování a jeho dopady na krajinu

Jak na reflexi emocí po filmové projekci

  • proč je důležité pracovat s emocemi, které film v žácích vyvolal
  • základní metody reflexe: Jedno slovo, I.N.S.E.R.T., Pětilístek

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Doprovodné a doporučené materiály

Evropská úmluva o krajině

Úmluva sepsaná v roce 2010, která má pomoci plánovat, spravovat a šířit povědomí a znalosti o krajině a přírodě.

Dokument Aleje jako součást naší krajiny

Dokumentarista Václav Cílek provází diváka historií a současnou podobou alejí.

Cyklus Mizející místa domova

Publicista Ondřej Vaculík se vydává po stopách dnes již neexistující křížové cesty.

Muž, který sázel stromy po indicku (článek)

Jadav Payeng zasvětil svůj život sázení stromů kolem řeky Brahmaputry. A nebyl na světě jediný.

Zábory půdy - hrozba, ale i příležitost (článek)

Půda se stává lukrativním zbožím. Ale obírá o základní obživu obyvatele, kterým patřila.

Projekt - Jak to bylo dřív

Projekt zrealizovaný na ZŠ Zbiroh