Na sever od slunce

  • Na sever od slunce
  • Jørn Nyseth Ranum, Inge Wegge
  • Norsko
  • 2012
  • 46 min.
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. umět porovnat různé životní styly a hodnoty
  2. cítit odpovědnost za svoje chování
  3. vědět, odkud pocházejí potraviny, které konzumujeme

Prožít zimu na pláži za polárním kruhem a trávit čas surfováním v ledovém oceánu se rozhodli dva nadšení filmaři z Norska. A nebyla to jen touha po dobrodružství, ale i snaha udělat něco pro přírodu. Jørn a Inge se vybavili prošlými potravinami, na opuštěné pláži vybudovali chatrč ze dřeva a naplavených předmětů, které použili jako izolaci. Odpadky sbírali průběžně a podařilo se jim shromáždit tři tuny vyhozených věcí. Než napadl sníh, vyrobili si kamínka ze starých barelů, aby měli jak topit a vařit. Dvojice kamarádů se stala na několik měsíců zcela samostatnou a téměř nezávislou na civilizovaném světě. Zima přitom kromě chladu a sněhu přináší i tmu, neboť na celé tři měsíce nastane polární noc. Čas začal plynout úplně jinak. „Je skvělé mít čas přemýšlet o svém životě a dělat prostě jenom to, co doopravdy chcete,“ říká Jørn. Oba mladíci mají časem jediné přání – aby polární záři vystřídaly sluneční paprsky... Dokument ukazuje způsob alternativního, ekologicky pojatého životního stylu, realizovaného v souladu s životní filozofií.

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Kdo chce hýbat světem

Aktivita / 90 min. (včetně projekce filmu)

Žáci:

  • si uvědomí význam aktivního občanství, místa jednotlivce v občanské společnosti
  • si uvědomí zodpovědnost za své chování

Liduprázdná pláž

Aktivita / 75 min. (včetně projekce filmu)

Žáci:

  • si uvědomují, jak lze nést aktivně odpovědnost za životní prostředí
  • vědí, jak nenáročně lze žít
  • si uvědomují své životní hodnoty

Na co se dá využít

Aktivita / 15 min.

Žáci:

  • hledáním vlastních návrhů a nápadů rozvíjejí svou kreativitu
  • mají zájem o environmentálně šetrné/uvědomělé chování
  • umějí pracovat v týmu

Jak se žije

Aktivita / 90 min. (včetně projekce filmu)

Žáci:

  • znají pojmy životní styl a životní způsob
  • si uvědomují existenci různých životních stylů
  • umějí porovnat různé životní styly a hodnoty

Stránky z deníku

Aktivita / 105 min. (včetně projekce filmu)

Žáci:

  • si uvědomují, jak by se chovali v podmínkách ukázaných ve filmu
  • kriticky zhodnotí, zda by mohli něco změnit ve svém životě tak, aby prospěli sobě nebo společnosti

Kupujeme obaly?

Aktivita / 90 min. (včetně projekce filmu)

Žáci:

  • umějí porovnat hodnotu obalu a samotného výrobku
  • jsou zodpovědní za své chování
  • vytvoří vlastní obal

Mapujeme myšlenky

Aktivita / 80 min.

Žáci:

  • dokážou reflektovat film skrze myšlenkovou mapu
  • si uvědomují problémy, které se jich zdánlivě netýkají

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • environmentálně šetrné chování
  • potraviny a plýtvání jimi
  • znečištění vod
  • aktivity přispívající k ochraně přírody

Zpráva Kdo jiný? ve Středočeském kraji

Informační texty

  • Hodnocení týmových projektů žáky a pedagogy
  • Hodnocení výuky pomocí AV lekcí žáky a pedagogy
  • Celkové zhodnocení týmových projektů

Jak na reflexi emocí po filmové projekci

  • proč je důležité pracovat s emocemi, které film v žácích vyvolal
  • základní metody reflexe: Jedno slovo, I.N.S.E.R.T., Pětilístek

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Doprovodné a doporučené materiály

Mladí lidé a dobrovolnictví

Závěrečná zpráva z výzkumu zaměřeného na účast mladeže v oblasti péče o přírodu a kulturní dědictví

Moře volá SOS

Kampaň společnosti Greenpeace zaměřená na ochranu rozmanitosti oceánů a jejich přírodních zdrojů

Sedmý kontinent je z odpadků

Článek National Geographic zabývající se problematikou znečištění oceánů

Zachraň jídlo

Projekt upozorňující na problém plýtvání jídlem

Ekologické chování

Závěrečná zpráva z výzkumu zaměřeného na ekologické chování českých domácností

Česká Federace potravinových bank

Občanské sdužení shromažďující a rozdělující potraviny organizacím poskytujícím pomoc potřebným lidem

Nakupujte lokálně

Webový portál podporující producenty lokálních potravin

Kalkulačka uhlíkové stopy

Kalkukačka umožňuje spočítat naši produkci skleníkových plynů v každodenním životě

Partneři lekce

Tato lekce vznikla v rámci projektu, Kdo jiný? Posilování podnikatelských dovedností žáků ve Středočeském kraji prostřednictvím občanské angažovanosti (CZ.1.07/1.1.32/02.0119) je spolufinancována z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.