Just Eat It

  • Just Eat It: A Food Waste Story
  • Grant Baldwin
  • Kanada
  • 2014
  • 33 min.
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. Seznámit se s problémem plýtvání v potravinářském průmyslu. 
  2. Poznat způsoby, jakými lze omezit plýtvání potravin v domácnosti.
  3. Zamyslet se nad šetrností vlastních každodenních návyků.

Jenny a Grant jsou filmaři a milují jídlo. Nelíbí se jim ovšem způsob, jakým s ním lidé na Západě nakládají, a rozhodnou se půlročním projektem ukázat, kam až sahá problém plýtvání potravinami. Celých šest měsíců se noří do kontejnerů a žijí z vyhozených surovin, které ještě ani neprošly datem spotřeby a už skončily na smetišti. Celosvětově se odhaduje, že až třetina veškeré potravinové produkce se vyhodí. Obrovské ztráty energie a zdrojů, plýtvání zemědělskou půdou nebo uvolňování skleníkových plynů ze skládek komentuje v hravém dokumentu řada odborníků, kteří mimo jiné připomínají nesmyslnost „kosmetických“ standardů, jež se aplikují na vzhled průmyslových potravin mířících na pulty supermarketů. K zásadní změně systematického plýtvání by přitom stačilo docela málo – podívat se do ledničky dřív než půjdu nakupovat a v obchodě přemýšlet nad tím, co jsem reálně schopen spotřebovat.

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Jak na reflexi emocí po filmové projekci

  • proč je důležité pracovat s emocemi, které film v žácích vyvolal
  • základní metody reflexe: Jedno slovo, I.N.S.E.R.T., Pětilístek

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Je to na nás

Aktivita / 45 min

Žáci:

  • si uvědomují, že plýtvání jídlem znamená plýtvání penězi, vodou, energií, pohonnými látkami, půdou, lidskou prací, životním prostředím aj.
  • znají způsoby, jakými lze omezit plýtvání potravinami v domácnosti
  • cítí zodpovědnost vůči životnímu prostředí

Kam odchází papriky?

Aktivita / 90 min

Žáci:

  • se seznámí s problematikou plýtvání potravinami
  • si uvědomují, že ke snížení plýtvání může přispět každý z nás
  • znají možnosti využití nechtěných potravin

Partneři lekce