




Upcyklace je čím dál rozšířenější metoda, která dokáže využít materiál z přebytečných výrobků k vytvoření produktu vyšší hodnoty. Své kolekce podle tohoto principu vytváří i estonská módní návrhářka Reet Ausová. Využívat textil, který by běžně skončil na skládce, podobně jako další tisíce tun oblečení, které se neprodalo nebo vyšlo z módy. Při pátrání ve stopách módního průmyslu, od obchodních řetězců až k asijským velkovýrobnám, si Reet ověřuje, jak je taková nadprodukce dlouhodobě neudržitelná, jak hazarduje se zdravím lidí a neúměrně plýtvá zdroji celé planety. Ambice Reety jsou proto opravdu vysoké: o nutnosti upcyklace chce přesvědčit vedení módních korporací. Je Reet bláhovým snílkem, nebo předznamenává novou éru módní produkce?
materiály označené zámkem vyžadují přihlášení
Aktivita / 90 minut (včetně projekce filmu)
Žáci:
Aktivita / 90 minut (včetně projekce filmu)
Žáci:
Informační texty
Informační texty
Aktivita pro distanční výuku
Mezinárodní aliance usilující o zlepšení pracovních podmínek v oděvním průmyslu
Brněnská organizace NaZemi monitoruje pracovní podmínky v rozvojových zemích, informuje o nich veřejnost a usiluje o pozitivní změny. Přečtěte si více o tom, co můžete udělat i vy
Módní revoluce - zapoj se i ty a zajímej se o to, kdo vyrobil tvé oblečení
Webový portál představující upcyklaci
Dokument České televize o fair trade obchodování
Článek o udržitelné módě
Disertační práce Lucie Nenckové z VŠE (2017) analyzující nepotřebný či obnošený textil z českých domácností
Diplomová práce Michaely Mrázové z FSV UK, která se zaobírá pracovními podmínkami v rozvojových zemích se dotýká, mimo jiné, rovněž problematice oděvního průmyslu
Ne vše co se nám líbí musíme vlastnit, nemyslíte?
12. Cíl udržitelného rozvoje zformulovaný členskými státy OSN, týkající se udržitelné spotřeby a výroby
Mladí kluci z hudební kapely The Fellas natočili video o výhodách a smyslu nakupování oblečení v second-handech. Podívejte se
Informační materiál Českého fóra pro rozvojovou spolupráci o globálním vzdělávání v České republice.
Módní průmysl bývá kritiky označován za jednoho z největších znečišťovatelů planety. Jak se však ukazuje, přehlížení obav zákazníků ze změn klimatu se už nemusí módním značkám vyplatit.
Z nové zprávy Oxfam International o stavu ekonomických nerovností ve světě vyplývá, že v roce 2019 pouhých 2 153 lidí disponovalo větším majetkem než 60 % světové populace.
Příběh bot vyráběných pro mezinárodní trhy včetně českého provází zneužívání zaměstnanců, dětská práce i klamání spotřebitelů.
Webový portál, který umožňuje snadno dohledat, jakou mzdu dostávají lidé, kteří vyrábějí oblečení pro více než sto módních značek, mezi něž patří například Primark, adidas nebo ZARA.