Co se nenosí

  • Moest Väljas
  • Jaak Kilmi, Lennart Laberenz
  • Estonsko
  • 2015
  • 58 min.
  • titulky
  • 13—21 let
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. rozumět životnímu cyklu výrobků módního průmyslu
  2. uvědomit si dopady současného způsobu fungování módního průmyslu na stav životního prostředí
  3. přemýšlet o možnostech vlastního šetrného způsobu života

Upcyklace je čím dál rozšířenější metoda, která dokáže využít materiál z přebytečných výrobků k vytvoření produktu vyšší hodnoty. Své kolekce podle tohoto principu vytváří i estonská módní návrhářka Reet Ausová. Využívat textil, který by běžně skončil na skládce, podobně jako další tisíce tun oblečení, které se neprodalo nebo vyšlo z módy. Při pátrání ve stopách módního průmyslu, od obchodních řetězců až k asijským velkovýrobnám, si Reet ověřuje, jak je taková nadprodukce dlouhodobě neudržitelná, jak hazarduje se zdravím lidí a neúměrně plýtvá zdroji celé planety. Ambice Reety jsou proto opravdu vysoké: o nutnosti upcyklace chce přesvědčit vedení módních korporací. Je Reet bláhovým snílkem, nebo předznamenává novou éru módní produkce?

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Kolik stojí důstojnost

Aktivita / 90 minut / doporučený věk: 13+

Žáci:

  • se zamýšlejí nad svým spotřebitelským chováním;
  • reflektují negativní dopady přesouvání výroby do rozvojových zemí. 

Šatník

Aktivita / 90 minut / doporučený věk: 16+

Žáci:

  • si uvědomují vliv globalizace v oděvním průmyslu;
  • si uvědomují negativní dopady nadprodukce na životní prostředí. 

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • smysl recyklace a upcyklace
  • pracovní podmínky v textilním průmyslu v zemích s levnou pracovní silou
  • dopad textilního průmyslu na životní prostředí

AKTUALIZOVÁNO: Jak na reflexi emocí po filmové projekci

Informační texty

  • proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
  • základní metody reflexe
  • od reflexe k diskuzi

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Distanční výuka

Aktivita pro online výuku

  • porozumění problematice textilního průmyslu v souvislosti s životním prostředím
  • zamyšlení se nad svým spotřebitelským chováním
  • zjišťování informací o ekologickém chování známých obchodních řetězců

Doprovodné a doporučené materiály

Clean Clothes Campaign

Mezinárodní aliance usilující o zlepšení pracovních podmínek v oděvním průmyslu

Důstojné pracovní podmínky

Brněnská organizace NaZemi monitoruje pracovní podmínky v rozvojových zemích, informuje o nich veřejnost a usiluje o pozitivní změny. Přečtěte si více o tom, co můžete udělat i vy

Učím o klimatu

Jak zařadit klimatickou změnu do výuky? Jak rozvíjet aktivitu a kritické myšlení? Stáhněte si zdarma výukové materiály o klimatu do různých předmětů.

Fashion Revolution

Módní revoluce - zapoj se i ty a zajímej se o to, kdo vyrobil tvé oblečení

Upcyklace

Webový portál představující upcyklaci

Fair Trade - obchod jak má být

Dokument České televize o fair trade obchodování

Móda může být 'pomalá'

Článek o udržitelné módě

Současný stav a nakládání s textilním odpadem z domácností v ČR

Disertační práce Lucie Nenckové z VŠE (2017) analyzující nepotřebný či obnošený textil z českých domácností

Pracovní podmínky v rozvojových zemích: vliv mezinárodních organizací

Diplomová práce Michaely Mrázové z FSV UK, která se zaobírá pracovními podmínkami v rozvojových zemích se dotýká, mimo jiné, rovněž problematice oděvního průmyslu

Nakupujme s rozumem

Ne vše co se nám líbí musíme vlastnit, nemyslíte?

Cíle udržitelného rozvoje (SDGs)

12. Cíl udržitelného rozvoje zformulovaný členskými státy OSN, týkající se udržitelné spotřeby a výroby

The Fellas v sekáči

Mladí kluci z hudební kapely The Fellas natočili video o výhodách a smyslu nakupování oblečení v second-handech. Podívejte se

Proč a jak v Česku lépe vzdělávat o světě

Informační materiál Českého fóra pro rozvojovou spolupráci o globálním vzdělávání v České republice.

Kdo nemyslí zeleně, prodělá. Rychlá móda už tak netáhne, zákazníky inspiruje i Greta

Módní průmysl bývá kritiky označován za jednoho z největších znečišťovatelů planety. Jak se však ukazuje, přehlížení obav zákazníků ze změn klimatu se už nemusí módním značkám vyplatit.

Oxfam International - Time to care

Z nové zprávy Oxfam International o stavu ekonomických nerovností ve světě vyplývá, že v roce 2019 pouhých 2 153 lidí disponovalo větším majetkem než 60 % světové populace.

Dnes vám šichta neskončí, obouváme svět. Reportáž o tom, jak vznikají vaše boty.

Příběh bot vyráběných pro mezinárodní trhy včetně českého provází zneužívání zaměstnanců, dětská práce i klamání spotřebitelů.

Fashion Checker

Webový portál, který umožňuje snadno dohledat, jakou mzdu dostávají lidé, kteří vyrábějí oblečení pro více než sto módních značek, mezi něž patří například Primark, adidas nebo ZARA.

Zobrazit více Zobrazit méně

Partneři lekce