Férová móda

  • Férová móda
  • Johannes Kizler
  • Německo
  • 2011
  • 1 min.
  • titulky
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. znají podmínky, za kterých bývá zboží vyráběno v rozvojových zemích
  2. uvědomují si, jakou cestu musí urazit zboží než se dostane k zákazníkovi
  3. uvědomují si, co vše je skryto za výrobou oblečení, a zaujímají k této problematice vlastní stanovisko

V prostředí reklamního studia se fotí pohledná modelka v exkluzivním modelu. Najednou se jí na šatech objevuje tmavá šmouha. Není všechno zlato, co se třpytí. Stylové oblečení, které si kupujeme v módních obchodech, dost možná ušily chudé děti v rozvojovém světě. Nákupem textilu s certifikátem fair trade podpoříme spravedlivé podmínky, za kterých se zboží vyrábí.

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Z Asie do Česka

Aktivita / 45 min.

Žáci:

  • na konkrétním příkladu si uvědomí cestu, kterou v dnešní době obvykle uskuteční zboží, než se dostane k zákazníkovi
  • zamýšlí se nad způsobem výroby a podmínkami, za jakých bývá zboží vyráběno v rozvojových zemích

Příběh oblečení

Aktivita / 60 min

Žáci:

  • uvědomují si, co vše je skryto za výrobou oblečení, a zaujímají k této problematice vlastní stanovisko
  • navrhují možná řešení problému neférově vyráběných látek a oblečení

Úvod do problematiky

Úvod do problematiky

  • zodpovědný konzum
  • zásady zodpovědného konzumu
  • společenská odpovědnost firem

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • pracovní podmínky v textilním průmyslu v zemích s levnou pracovní silou
  • místo výroby oblečení pro evropský trh
  • certifikace fair trade

Jak na reflexi emocí po filmové projekci

Informační texty

  • proč je důležité pracovat s emocemi, které film v žácích vyvolal
  • základní metody reflexe: Jedno slovo, I.N.S.E.R.T., Pětilístek

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Doprovodné a doporučené materiály

Ušili to na nás!

Informační text ke kampani za zlepšení pracovních podmínek v rozvojových zemích

Fair trade - obchod jak má být

Dokument České televize o fair trade obchodování

Svět v nákupním košíku

Webový portál organizace NaZemi zaměřený na problematiku Zodpovědného konzumu

Fairtrade Česko a Slovensko

Webový portál zabývá se podporou certifikační známky fair trade

Cíle udržitelného rozvoje (SDGs)

12. Cíl udržitelného rozvoje zformulovaný členskými státy OSN, týkající se udržitelné spotřeby a výroby

Focus ČT 24 - Fair trade

Pořad České televize věnující se problematice fair trade v České republice

Mzdy v globálním oděvním průmyslu

Výzva pro evropský parlament za zlepšení podmínek v oděvním průmyslu

Fashion Revolution

Módní revoluce - zapoj se i ty a zajímej se o to, kdo vyrobil tvé oblečení

Fashion Checker

Webový portál, který umožňuje snadno dohledat, jakou mzdu dostávají lidé, kteří vyrábějí oblečení pro více než sto módních značek, mezi něž patří například Primark, adidas nebo ZARA.

Upcyklace

Webový portál představující upcyklaci

Institut cirkulární ekonomiky

Webový portál neziskové organizace, která se zaměřuje na inovativní environmentální management

Móda může být "pomalá"

Článek o udržitelné módě

Dnes vám šichta neskončí, obouváme svět. Reportáž o tom, jak vznikají vaše boty.

Příběh bot vyráběných pro mezinárodní trhy včetně českého provází zneužívání zaměstnanců, dětská práce i klamání spotřebitelů.

Proč a jak v Česku lépe vzdělávat o světě

Informační materiál Českého fóra pro rozvojovou spolupráci o globálním vzdělávání v České republice.

Partneři lekce