Náramky od Kamar

  • Náramky od Kamar
  • Preeya Nair
  • Velká Británie, Indie
  • 2007
  • 22 min.
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. seznámit se s tématem dětské práce
  2. uvědomit si význam vzdělání z hlediska kvality budoucího života
  3. mít povědomí o překážkách ve vzdělávání dětí v rozvojových zemích

Hlavní postavou snímku je jedenáctiletá indická dívka Kamar – výřečná, bezprostřední a hlavně předčasně dospělá. Místo školy či dětských her se svými vrstevníky totiž musí pomáhat v domácnosti a tvrdě pracovat. Společně s matkou a mladšími sourozenci zdobí levné plastové náramky blyštivými kamínky. Ty jsou tak rozžhavené, že se Kamar při práci často bolestivě popálí. To jí ale tolik nevadí. Mnohem více ji trápí, že jí matka nedovolí chodit do školy. Bez jejího přivýdělku by totiž rodina jen těžko vyšla. Kamar se ale svého snu o vzdělání nevzdává a každý den se modlí k bohu, aby vyslyšel její přání a umožnil jí naučit se číst a psát.

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Žebříček hodnot

Aktivita / 45 min. (včetně projekce filmu)

Žáci:

  • umějí definovat své životní hodnoty
  • si uvědomují důležitost vzdělání

Cesta do školy

Aktivita / 45 min.

Žáci:

  • si uvědomují význam vzdělání z hlediska kvality budoucího života
  • mají povědomí o překážkách ve vzdělávání dětí v rozvojových zemích

 

Obyčejný den

Aktivita / 40 min. (včetně projekce filmu)

Žáci:      

  • si uvědomují rozdílné možnosti dětí z rozvinutých a rozvojových zemí
  • jsou empatičtí k problémům druhých

Zakázáno – Povoleno

Aktivita / 25 min.

Žáci:

  • vědí, co je dětská práce
  • na základě načrtnuté situace umějí vymyslet jednoduchý příběh

Úvod do problematiky

Úvod do problematiky

  • dětská práce
  • nerovný přístup ke vzdělání
  • mezinárodní právní normy

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • přístup dívek ke vzdělání
  • dětská práce v Indii
  • náboženství v Indii
  • informace o hlavní hrdince filmu

Jak na reflexi emocí po filmové projekci

  • proč je důležité pracovat s emocemi, které film v žácích vyvolal
  • základní metody reflexe: Jedno slovo, I.N.S.E.R.T., Pětilístek

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Doprovodné a doporučené materiály

Úmluva o právech dítěte

Klíčový dokument upravující práva dětí

Dětská práce – příčiny, souvislosti, důsledky a řešení

Časopis informačně vzdělávací sekce Člověka v tísni Rozvojovka

Móda bez dětské práce

Reportáž o nové kolekci šatů etiopské módní návrhářky bojující proti dětské práci

Dětská práce dusí třetí svět

Reportáž Českého rozhlasu o problematice dětské práce

Je jim osm let a otročí v kambodžských továrnách

Reportáž Českého rozhlasu o dětské práci v Kambodži

Film - Zóny bez dětské práce

Volně přístupný vzdělávací film sekce Rozvojovka Člověka v tísni

Víte, co jíte? Firmy často těží z dětské práce

Poměrně aktuální článek o dětské práci od České televize doplněný o několik videí

Dětská práce očima NaZemi

Informace o dětské práci poskytnuté od neziskové organizace NaZemi, která se především zaobírá otázkou společenské odpovědnosti a tématu Fair Trade

Fair trade je dobrý - základní informace o tomto sociálním hnutí

Česká stránka organizace NaZemi zaměřená na tématiku Fair trade

Fashion Revolution

Módní revoluce - zapoj se i ty a zajímej se o to, kdo vyrobil tvé oblečení

Partneři lekce