
Náramky od Kamar
- Quamer - Working to Live
- Preeya Nair
- Velká Británie, Indie
- 2007
- 22 min.
- titulky
Cíle lekce
- seznámit se s tématem dětské práce
- uvědomit si význam vzdělání z hlediska kvality budoucího života
- mít povědomí o překážkách ve vzdělávání dětí v rozvojových zemích
Hlavní postavou snímku je jedenáctiletá indická dívka Kamar – výřečná, bezprostřední a hlavně předčasně dospělá. Místo školy či dětských her se svými vrstevníky totiž musí pomáhat v domácnosti a tvrdě pracovat. Společně s matkou a mladšími sourozenci zdobí levné plastové náramky blyštivými kamínky. Ty jsou tak rozžhavené, že se Kamar při práci často bolestivě popálí. To jí ale tolik nevadí. Mnohem více ji trápí, že jí matka nedovolí chodit do školy. Bez jejího přivýdělku by totiž rodina jen těžko vyšla. Kamar se ale svého snu o vzdělání nevzdává a každý den se modlí k bohu, aby vyslyšel její přání a umožnil jí naučit se číst a psát.

Výukové materiály
materiály označené zámkem vyžadují přihlášení
Žebříček hodnot
Aktivita / 45 min. (včetně projekce filmu)
Žáci:
- umějí definovat své životní hodnoty
- si uvědomují důležitost vzdělání
Obyčejný den
Aktivita / 40 min. (včetně projekce filmu)
Žáci:
- si uvědomují rozdílné možnosti dětí z rozvinutých a rozvojových zemí
- jsou empatičtí k problémům druhých
Zakázáno – Povoleno
Aktivita / 25 min.
Žáci:
- vědí, co je dětská práce
- na základě načrtnuté situace umějí vymyslet jednoduchý příběh
Úvod do problematiky
Úvod do problematiky
- dětská práce
- nerovný přístup ke vzdělání
- mezinárodní právní normy
Otázky a odpovědi
Informační texty
- přístup dívek ke vzdělání
- dětská práce v Indii
- náboženství v Indii
- informace o hlavní hrdince filmu
Jak na reflexi emocí po filmové projekci
Informační texty
- proč je důležité pracovat s emocemi, které film v žácích vyvolal
- základní metody reflexe: Jedno slovo, I.N.S.E.R.T., Pětilístek
Jak pracovat s audiovizuálními materiály
- instruktážní film
- rady a doporučení
- manuál
- obecné aktivity
Distanční výuka
Aktivita pro distanční výuku
- skládání básničky pomocí metody Pětilístek
- porozumění odlišnostem mezi životy hlavní hrdinky filmu a žáků
- životní hodnoty a tvorba myšlenkové mapy
Doprovodné a doporučené materiály
Úmluva o právech dítěte
Klíčový dokument upravující práva dětí
Dětská práce – příčiny, souvislosti, důsledky a řešení
Časopis informačně vzdělávací sekce Člověka v tísni Rozvojovka
Dollar Street
Web, který ilustruje jakým způsobem žijí stovky rodin po celém světe v různých příjmových skupinách. Domácnosti můžete třídit podle příjmu, lokace nebo třeba podle zubního kartáčku.
Móda bez dětské práce
Reportáž o nové kolekci šatů etiopské módní návrhářky bojující proti dětské práci
Dětská práce dusí třetí svět
Reportáž Českého rozhlasu o problematice dětské práce
Je jim osm let a otročí v kambodžských továrnách
Reportáž Českého rozhlasu o dětské práci v Kambodži
Film - Zóny bez dětské práce
Volně přístupný vzdělávací film sekce Rozvojovka Člověka v tísni
Víte, co jíte? Firmy často těží z dětské práce
Poměrně aktuální článek o dětské práci od České televize doplněný o několik videí
Dětská práce očima NaZemi
Informace o dětské práci poskytnuté od neziskové organizace NaZemi, která se zaobírá otázkou společenské odpovědnosti a tématu Fair Trade
Oxfam International - Time to care
Z nové zprávy Oxfam International o stavu ekonomických nerovností ve světě vyplývá, že v roce 2019 pouhých 2 153 lidí disponovalo větším majetkem než 60 % světové populace.
Cíle udržitelného rozvoje (SDGs)
8. Cíl udržitelného rozvoje zformulovaný členskými státy OSN, týkající se podpory trvalého, inkluzivního a udržitelného hospodářského růstu, plné a produktivní zaměstnanosti a důstojné práce
Fair trade je dobrý - základní informace o tomto sociálním hnutí
Česká stránka organizace NaZemi zaměřená na tématiku Fair trade
Fashion Revolution
Módní revoluce - zapoj se i ty a zajímej se o to, kdo vyrobil tvé oblečení
Proč a jak v Česku lépe vzdělávat o světě
Informační materiál Českého fóra pro rozvojovou spolupráci o globálním vzdělávání v České republice.