Vzpomínáme: Co se nosilo

  • Vzpomínáme: Co se nosilo II.
  • Česká republika
  • 1999
  • 19 min.
  • 10—21 let
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. seznámit se s běžným životem mladých lidí v době normalizace
  2. uvědomit si fádnost a uniformitu tehdejší doby, kterou charakterizovala i oficiální móda
  3. pochopit snahu být kreativní a odlišit se

Hlavním tématem filmu je odívání a móda v časech komunistické normalizace. Vzpomínky na červené trenýrky, „zvonáče“ neboli kalhoty do zvonu různých tvarů, často ušité z kalhot pro zedníky, či barvy na textil značky Duha připomínají dobu, kdy si mladí lidé, kteří toužili být odlišní alespoň v oblékání, museli fádní podobu socialistické módy vylepšit vlastní improvizací. Dobové záběry na unylé modely státních krejčovství opožděné vždy o několik let za přáními zákazníků kontrastují se vzpomínkami na papírové bundy či černé brýle à la Fitipaldi dovezené z Maďarska. Film je doprovázen písněmi zpívajícího právníka Iva Jahelky z 80. let, které výstižně a vtipně ironicky glosují tehdejší realitu, kdy muži s dlouhými vlasy bývali automaticky podezřelí z protistátní činnosti. 

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Model z doby mládí tvé babičky

Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 10-14 let

Žáci:

  • znají dobu normalizace – běžný život mladých lidí, fádnost tehdejší doby, kterou charakterizovala i oficiální móda
  • uvědomují si uniformitu tehdejší doby a snahu mladých se odlišit
  • se učí diskutovat, prezentovat a obhájit svůj názor

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • uniformita oděvního průmyslu v komunistickém Československu
  • alternativní způsoby oblékání mladých lidí jako symbol revolty vůči režimu
  • chronické nedostatky vybraného zboží
  • domácí výroba oblečení
  • obdiv mladých lidí k západní kultuře

Ostalgie ve výuce

Informační texty

  • co je ostalgie
  • úskalí paměti a vzpomínání 
  • ostalgie ve výuce

AKTUALIZOVÁNO: Jak na reflexi emocí po filmové projekci

Informační texty

  • proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
  • základní metody reflexe
  • od reflexe k diskuzi

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Partneři lekce