Vzpomínáme: Na ulici

  • Vzpomínáme: Na ulici
  • Andrea Prenghyová
  • Česká republika
  • 2000
  • 19 min.
  • 10—21 let
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. dozvědět se o chronickém nedostatku zboží v době komunistického režimu
  2. seznámit se s tehdejší kulturou automobilismu
  3. uvědomit si, jakým způsobem se z vlastnění stává prostředek sociálního statusu

V padesátých letech byla naše města téměř bez aut a ulice byly především místem dětských her. Postupně se u nás začaly vyrábět automobily ve větším množství - koupit si ho však mohl jen zasloužilý a řádně angažovaný pracovník na speciální poukaz. Jezdilo se tedy veřejnou dopravou: oblíbené byly zejména otevřené tramvaje, do kterých se mohlo naskakovat během jízdy. V dobových záběrech se seznámíme také se slavnostním zahájením provozu pražského metra, na které byli komunisté náležitě pyšní. V polovině 70. let už byla města auty celkem zaplněná, většinou však jen několika málo typy zakoupenými po čekání v několikadenní frontě. Ve snaze odlišit svůj vůz od ostatních si je motoristé vylepšovali nejrůznějšími módními doplňky, kterých byla na rozdíl od náhradních dílů na pultech dostatek. Film končí záběry z 80. let, kdy byly v prvních autobazarech ojeté vozy dražší než nové a kdy byl majitel zahraničního vozu považován za podezřelého. 

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Samopohyb

Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 12-21 let

Žáci:

  • seznamují se s kulturou automobilismu v době komunismu
  • identifikují příčiny a následky rostoucího počtu automobilů v České republice
  • zamýšlí se nad možnými způsoby budoucího řešení současné automobilové krize

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • chronický nedostatek zboží a typické fronty 
  • první automobily v Československu
  • způsoby distribuce aut v socialistickém hospodářství
  • proměny cen pohonných hmot
  • vznik pražského metra

Ostalgie ve výuce

Informační texty

  • co je ostalgie
  • úskalí paměti a vzpomínání 
  • ostalgie ve výuce

AKTUALIZOVÁNO: Jak na reflexi emocí po filmové projekci

Informační texty

  • proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
  • základní metody reflexe
  • od reflexe k diskuzi

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Partneři lekce

Výuka s umělou inteligencí

Objevujte se svými žáky svět umělé inteligence


Vyzkoušejte naše nové aktivity do hodin využívající AI chatboty. A pokud je pro vás AI nové téma, nachystali jsme pro vás také manuál Krok za krokem k výuce s umělou inteligencí, díky kterému můžete začít zapojovat AI do výuky vlastním tempem.