Vzpomínáme: Za hranice všedních dní

  • Vzpomínáme: Za hranice všedních dní
  • Kamila Vondrová
  • Česká republika
  • 2000
  • 19 min.
  • 10—21 let
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. dozvědět se, jak lidé za socialismu trávili volný čas a za jakých podmínek mohli cestovat
  2. poznat tehdejší všudypřítomnou kontrolu státu
  3. uvědomit si výhody svobodného pohybu v současnosti

Dokument popisuje možnosti, kterými se dalo vymanit z šedi socialistické každodennosti obemknuté neprostupnými státními hranicemi. Jednou z prvních možností byly tzv. Mezinárodní tábory míru, které vybraným členům pionýrských organizací umožňovaly navštívit své vrstevníky ve spřátelených zemích, např. v Albánii. Protože komunistický režim obyčejným lidem cesty do zahraničí neumožňoval, rozšířilo se v 60. a 70. letech na našem území kempování a tramping. V případě trampingu však museli být jeho účastníci připraveni na zvýšený zájem ze strany policie. Ani tyto překážky však řadě z nich nezabránily změnit o víkendu svou identitu a cele se oddat roli kovbojů či indiánů. Únik ze stereotypní nudy nesvobodného Československa řešili jiní stavbou hausbótů, autostopem a ti nejradikálnější pokusem o nelegální a životu nebezpečné překročení státních hranic směrem na západ.

Doporučený věk

10—21 let

Tematický okruh

Moderní československé dějiny

Téma

Normalizace

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Za hranice jen pod dohledem

Aktivita / 45 minut / doporučený věk: 10 - 16 let

Žáci:

  • dozvědí se, jak trávili volný čas lidé za socialismu
  • vysvětlí, za jakých podmínek mohli v tehdejší době lidé cestovat
  • uvědomují si výhody svobodného pohybu v současnost

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • kam a za jakých podmínek se jezdilo na zahraniční dovolenou
  • jak fungovaly cestovní kanceláře
  • vysvětlení zkratek ROH a RVHP
  • fenomén autostopu
  • vznik trampingu a jeho nepohodlnost pro režim

Ostalgie ve výuce

Informační texty

  • co je ostalgie
  • úskalí paměti a vzpomínání 
  • ostalgie ve výuce

AKTUALIZOVÁNO: Jak na reflexi emocí po filmové projekci

Informační texty

  • proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
  • základní metody reflexe
  • od reflexe k diskuzi

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Partneři lekce