Vzpomínáme: Za hranice všedních dní

  • Vzpomínáme: Za hranice všedních dní
  • Kamila Vondrová
  • Česká republika
  • 2000
  • 19 min.
  • 10—21 let
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. dozvědět se, jak lidé za socialismu trávili volný čas a za jakých podmínek mohli cestovat
  2. poznat tehdejší všudypřítomnou kontrolu státu
  3. uvědomit si výhody svobodného pohybu v současnosti

Dokument popisuje možnosti, kterými se dalo vymanit z šedi socialistické každodennosti obemknuté neprostupnými státními hranicemi. Jednou z prvních možností byly tzv. Mezinárodní tábory míru, které vybraným členům pionýrských organizací umožňovaly navštívit své vrstevníky ve spřátelených zemích, např. v Albánii. Protože komunistický režim obyčejným lidem cesty do zahraničí neumožňoval, rozšířilo se v 60. a 70. letech na našem území kempování a tramping. V případě trampingu však museli být jeho účastníci připraveni na zvýšený zájem ze strany policie. Ani tyto překážky však řadě z nich nezabránily změnit o víkendu svou identitu a cele se oddat roli kovbojů či indiánů. Únik ze stereotypní nudy nesvobodného Československa řešili jiní stavbou hausbótů, autostopem a ti nejradikálnější pokusem o nelegální a životu nebezpečné překročení státních hranic směrem na západ.

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Za hranice jen pod dohledem

Aktivita / 45 minut / doporučený věk: 10 - 16 let

Žáci:

  • dozvědí se, jak trávili volný čas lidé za socialismu
  • vysvětlí, za jakých podmínek mohli v tehdejší době lidé cestovat
  • uvědomují si výhody svobodného pohybu v současnost

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • kam a za jakých podmínek se jezdilo na zahraniční dovolenou
  • jak fungovaly cestovní kanceláře
  • vysvětlení zkratek ROH a RVHP
  • fenomén autostopu
  • vznik trampingu a jeho nepohodlnost pro režim

Ostalgie ve výuce

Informační texty

  • co je ostalgie
  • úskalí paměti a vzpomínání 
  • ostalgie ve výuce

AKTUALIZOVÁNO: Jak na reflexi emocí po filmové projekci

Informační texty

  • proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
  • základní metody reflexe
  • od reflexe k diskuzi

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Partneři lekce

Výuka s umělou inteligencí

Objevujte se svými žáky svět umělé inteligence


Vyzkoušejte naše nové aktivity do hodin využívající AI chatboty. A pokud je pro vás AI nové téma, nachystali jsme pro vás také manuál Krok za krokem k výuce s umělou inteligencí, díky kterému můžete začít zapojovat AI do výuky vlastním tempem.