Ztracená duše národa: Ztráta tradice

  • Ztracená duše národa: Ztráta tradice
  • Olga Sommerová
  • Česká republika
  • 2010
  • 22 min.
  • 14—21 let
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. seznámit se s důsledky kolektivizace a s perzekucí občanů v komunistickém Československu 50. let
  2. poznat základní mechanismy, kterými komunisté nutili soukromé zemědělce ke vstupu do JZD
  3. vcítit se do situace perzekuovaných zemědělců a zajímat se o místo, kde žiji

V 50. letech bylo násilně vystěhováno, často stovky kilometrů daleko od rodného domu, na pět tisíc sedláckých rodin. Měly se stát výstražným příkladem pro ostatní a jejich majetky základem pro vznikající JZD. Tito lidé se provinili tím, že jejich rody pracovaly na půdě celá staletí a po generace postupně přidávaly měřici k měřici, hektar k hektaru, až vytvořily velká hospodářství. Zkrátka byli úspěšní a měli majetek. Bohumil Loucký, syn sedláka z Jaroměřic nad Rokytnou, byl zatčen spolu s otcem: „Nikomu jsem neublížil, a jenom proto, že na mě táta nechal napsat dvanáct hektarů, aby to mohli ukrást, poslali mě na tři roky do jáchymovských dolů. A tatínkovi dali v jeho šedesáti letech šest roků na Borech.” Do jejich rodného domu mezitím nastěhovali deputátníky. Dům tak dlouho chátral, až ho zbourali. Dokument Olgy Sommerové odhaluje na základě výpovědí čtyř perzekuovaných sedláků zločinnost komunistického režimu a dospívá ke zjištění, že národ, který ničí selské rody, ztrácí svou tradici.

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Když jsem vstupoval do JZD

Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 15+

Žáci:

  • poznávají základní mechanismy, kterými komunisté nutili soukromé zemědělce ke vstupu do JZD
  • popíší, co zemědělci prožívali a cítili

Smutné dědictví

Aktivita / 90 min. / doporučený věk: 15+

Žáci:

  • si uvědomují hlavní důsledky kolektivizace a to, jak změnila způsob života na vesnici
  • znají příklady dosud viditelných důsledků kolektivizace v místě svého bydliště

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • Akce „K“
  • (ne)efektivita družstevního vlastnictví
  • každodenní život v komunistických věznicích
  • život zemědělců po propuštění z vězení

AKTUALIZOVÁNO: Jak na reflexi emocí po filmové projekci

Informační texty

  • proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
  • základní metody reflexe
  • od reflexe k diskuzi

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Doprovodné a doporučené materiály

Jak to bylo s kolektivizací (slovníček vybraných pojmů)

Průběh kolektivizace, zákon o JZD a dobová situace sedláků

Rozhovor s O. Sommerovou

Pohnutky Olgy Sommerové k natočení dokumentu

Čítanka kolektivizace (web ÚSTR ČR)

Ústav pro studium totalitních režimů shromažduje materiály o průběhu, propagandě apod.

Rekonstrukce soudního procesu se spisovatelem Karlem Peckou

Záznam ČT 24 ze 7. ročníku festivalu Méně Tekel (ve spolupráci s nakladatelstvím Atlantis)

Kulak - likvidaci tzv. vesnických boháčů

Krátká reportáž o likvidaci tzv. vesnických boháčů, na stránkách www.moderni-dejiny.cz

Podoby kolektivizace

Pracovní text s návrhy otázek pro studenty, na stránkách www.moderni-dejiny.cz

Zobrazit více Zobrazit méně

Partneři lekce

Výuka s umělou inteligencí

Objevujte se svými žáky svět umělé inteligence


Vyzkoušejte naše nové aktivity do hodin využívající AI chatboty. A pokud je pro vás AI nové téma, nachystali jsme pro vás také manuál Krok za krokem k výuce s umělou inteligencí, díky kterému můžete začít zapojovat AI do výuky vlastním tempem.