
Ekoduely: Energie obnovitelná versus neobnovitelná
- Ekoduely: Energie obnovitelná versus neobnovitelná
- Jana Počtová
- Česká republika
- 2012
- 22 min.
Cíle lekce
- znát zdroje elektrické energie a jejich výhody a nevýhody
- uvědomit si svou závislost na elektrické energii a cítit osobní zodpovědnost za její spotřebu
- porovnat finanční náklady u jednotlivých energetických zdrojů
Energie je pro život v civilizaci nezbytná, o tom není pochyb. Otázkou však zůstává, jak ji vytvořit a použít, aniž bychom tím škodili přírodě. Dokument ze série Ekoduely přináší tentokrát diskusi o obnovitelných a neobnovitelných zdrojích. Zastánci neobnovitelných zdrojů – ropy, uhlí, plynu a jádra – nepopírají, že by bylo vhodné šetřit nerostným bohatstvím, prohlašují však, že jsou ostatní zdroje nespolehlivé. Příznivci obnovitelných zdrojů – větrných, vodních a fotovoltaických elektráren – argumentují tím, že výsledky jejich práce už zaznamenaly své úspěchy. Snaží se přesvědčit skeptiky, že čerpání obnovitelných zdrojů není tak nereálné, jak si mnozí z nich představují na základě stereotypů a mýtů s nimi spojených. A co si o této problematice myslí studenti gymnázií? Zvažují pro a proti, snaží se vyřešit otázku, jak se zachovat. Podle nich i dalších expertů by bylo prozatím vhodné neobnovitelné a obnovitelné zdroje kombinovat. Všechny strany vystupující v dokumentu se ale shodují na jednom – chceme-li být ekologičtí, musíme se především snažit s energií neplýtvat.

Výukové materiály
materiály označené zámkem vyžadují přihlášení
Co když dojde?
Aktivita / 20 min.
Žáci:
- si uvědomují svou závislost na elektrické energii a cítí osobní zodpovědnost za její spotřebu
- znají zdroje elektrické energie a jejich výhody a nevýhody
Kolik stojí výroba energie?
Aktivita / 35 min.
Žáci:
- znají hlavní zdroje elektrické energie v ČR
- umějí spočítat a porovnat finanční náklady u jednotlivých energetických zdrojů
Účinnost a vlastnosti energetických zařízení
Aktivita / 30 min.
Žáci:
- mají přehled o funkci a využití různých zdrojů energie
- rozvíjejí schopnosti porovnání, výběru a použití vyhovující alternativy
Moje energetické stopy
Projekt / 4x 45 min.
Žáci:
- si uvědomují dopad svých činností na spotřebu energetických zdrojů
- vypočítají cenu elektrické energie, kterou spotřebují
Úvod do problematiky
Úvod do problematiky
- obnovitelné zdroje energie
- neobnovitelné zdroje energie
- éra nedostatku energie?
Otázky a odpovědi
Informační texty
- energetická situace ČR
- těžba uhlí a rekultivace krajiny
- uchovávání energie
- technologie budoucnosti
Jak na reflexi emocí po filmové projekci
Informační texty
- proč je důležité pracovat s emocemi, které film v žácích vyvolal
- základní metody reflexe: Jedno slovo, I.N.S.E.R.T., Pětilístek
Jak pracovat s audiovizuálními materiály
- instruktážní film
- rady a doporučení
- manuál
- obecné aktivity
Doprovodné a doporučené materiály
Pořad O malých vodních elektrárnách
Projekt České televize. Historie a současná obnova malých vodních elektráren.
Pořad Jak snížit závislost na fosilních palivech?
Alternativa ve formě biomasy, která měla zajistit energetickou soběstačnost malých obcí, se díky úpravě zákona minula účinkem.
Energetický regulační věstník
Zpráva o dosažené úrovni nepřetržitosti přenosu nebo distribuce elektřiny za rok 2013
Online publikace Chytrá energie
Plán ekologických organizací, jak zelené inovace a nová odvětví mohou proměnit energetický metabolismus české ekonomiky
Online publikace Velká výzva
Proč by Česko mělo do své ekonomické politiky zařadit snižování naší závislosti na fosilních palivech
Ročenka Surovinové zdroje ČR (2011)
Zdroje nerostných surovin v ČR, obchod, ceny na trhu a statistiky.
Příklady dobré praxe - Co když dojde?
Realizace ZŠ Brno.