Ekoduely: Energie obnovitelná versus neobnovitelná

  • Ekoduely: Energie obnovitelná versus neobnovitelná
  • Jana Počtová
  • Česká republika
  • 2012
  • 22 min.
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. znát zdroje elektrické energie a jejich výhody a nevýhody
  2. uvědomit si svou závislost na elektrické energii a cítit osobní zodpovědnost za její spotřebu
  3. porovnat finanční náklady u jednotlivých energetických zdrojů

Energie je pro život v civilizaci nezbytná, o tom není pochyb. Otázkou však zůstává, jak ji vytvořit a použít, aniž bychom tím škodili přírodě. Dokument ze série Ekoduely přináší tentokrát diskusi o obnovitelných a neobnovitelných zdrojích. Zastánci neobnovitelných zdrojů – ropy, uhlí, plynu a jádra – nepopírají, že by bylo vhodné šetřit nerostným bohatstvím, prohlašují však, že jsou ostatní zdroje nespolehlivé. Příznivci obnovitelných zdrojů – větrných, vodních a fotovoltaických elektráren – argumentují tím, že výsledky jejich práce už zaznamenaly své úspěchy. Snaží se přesvědčit skeptiky, že čerpání obnovitelných zdrojů není tak nereálné, jak si mnozí z nich představují na základě stereotypů a mýtů s nimi spojených. A co si o této problematice myslí studenti gymnázií? Zvažují pro a proti, snaží se vyřešit otázku, jak se zachovat. Podle nich i dalších expertů by bylo prozatím vhodné neobnovitelné a obnovitelné zdroje kombinovat. Všechny strany vystupující v dokumentu se ale shodují na jednom – chceme-li být ekologičtí, musíme se především snažit s energií neplýtvat.

Doporučený věk

13—21 let

Tematický okruh

Životní prostředí

Téma

Energie

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Co když dojde?

Aktivita / 20 min.

Žáci:

  • si uvědomují svou závislost na elektrické energii a cítí osobní zodpovědnost za její spotřebu
  • znají zdroje elektrické energie a jejich výhody a nevýhody

 

Kolik stojí výroba energie?

Aktivita / 35 min.

Žáci:

  • znají hlavní zdroje elektrické energie v ČR
  • umějí spočítat a porovnat finanční náklady u jednotlivých energetických zdrojů

Účinnost a vlastnosti energetických zařízení

Aktivita / 30 min.

Žáci:

  • mají přehled o funkci a využití různých zdrojů energie
  • rozvíjejí schopnosti porovnání, výběru a použití vyhovující alternativy

Moje energetické stopy

Projekt / 4x 45 min.

Žáci:

  • si uvědomují dopad svých činností na spotřebu energetických zdrojů
  • vypočítají cenu elektrické energie, kterou spotřebují

Úvod do problematiky

Úvod do problematiky

  • obnovitelné zdroje energie
  • neobnovitelné zdroje energie
  • éra nedostatku energie?

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • energetická situace ČR
  • těžba uhlí a rekultivace krajiny
  • uchovávání energie
  • technologie budoucnosti

Jak na reflexi emocí po filmové projekci

  • proč je důležité pracovat s emocemi, které film v žácích vyvolal
  • základní metody reflexe: Jedno slovo, I.N.S.E.R.T., Pětilístek

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Doprovodné a doporučené materiály

Pořad O malých vodních elektrárnách

Projekt České televize. Historie a současná obnova malých vodních elektráren.

Pořad Jak snížit závislost na fosilních palivech?

Alternativa ve formě biomasy, která měla zajistit energetickou soběstačnost malých obcí, se díky úpravě zákona minula účinkem.

Energetický regulační věstník

Zpráva o dosažené úrovni nepřetržitosti přenosu nebo distribuce elektřiny za rok 2013

Online publikace Chytrá energie

Plán ekologických organizací, jak zelené inovace a nová odvětví mohou proměnit energetický metabolismus české ekonomiky

Online publikace Velká výzva

Proč by Česko mělo do své ekonomické politiky zařadit snižování naší závislosti na fosilních palivech

Ročenka Surovinové zdroje ČR (2011)

Zdroje nerostných surovin v ČR, obchod, ceny na trhu a statistiky.

Partneři lekce

Tato lekce vznikla v rámci projektu: Praktická podpora Environmentální výchovy s využitím audiovizuálních prostředků

Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.00/08.0049