Největší přání

  • Největší přání
  • Olga Špátová
  • Česká republika
  • 2012
  • 80 min.
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. porovnat lidské hodnoty v demokratické společnosti i během socialismu
  2. diskutovat o povinnostech vyplývajících ze života v demokratické společnosti
  3. definovat různé rozměry lidských hodnot

Hrdinové dokumentárního filmu Olgy Špátové patří k první dospělé generaci, která se po pádu komunismu utvářela ve svobodné české společnosti. Mladé lidi zamýšlející se nad zdánlivě banální otázkou 'Jaké je tvoje největší přání?' natáčela režisérka ve školách, věznicích, na demonstracích, ve městě i na venkově. Svá srdce jí otevírají lidé z okraje společnosti i ambiciózní profesionálové, lidé zamilovaní nebo věřící. Kaleidoskopem příběhů, ve kterém nechybí okamžiky zrození ani umírání, prochází studenti z iniciativy Inventura demokracie, dvacetiletá vězenkyně Michaela odsouzená za vraždu, rodina Červeňákových z romské osady, těhotná kominice Martina, světově uznávaný dirigent Jakub Hrůša nebo zpěvačka Aneta Langerová. Životní hodnoty současníků jsou ve filmu porovnávány s hodnotami předlistopadových generací, které jsou tu přítomny v záběrech ze stejnojmenných dokumentů režisérčina otce, klasika českého dokumentu Jana Špáty z let 1964 a 1989. Ojedinělý dokumentaristický počin je vzkazem o naději a nadčasových kvalitách života.

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Životní postoj

Aktivita / 45 min.

Žáci:
  • umějí diskutovat na téma svoboda
  • si uvědomují výhody a povinnosti vyplývající ze svobody
  • dokážou pracovat metodou pětilístku

Smysl života

Aktivita / 45 min.

Žáci:

  • umějí pracovat s metodou kritického myšlení kostka
  • dokážou diskutovat o filozofických otázkách smyslu života
  • si uvědomují vlastní hodnoty

Výměna

Aktivita / 70 min. (včetně projekce filmu)

Žáci:

  • vědí, že přání a potřeby nejsou neměnné a že závisí na mnoha okolnostech a životní situaci
  • si uvědomují, jak ovlivňuje naše přání a potřeby politický systém

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • jak se utvářejí lidské hodnoty?
  • posun hodnot v naší společnosti od dob minulého režimu?

Jak na reflexi emocí po filmové projekci

  • proč je důležité pracovat s emocemi, které film v žácích vyvolal
  • základní metody reflexe: Jedno slovo, I.N.S.E.R.T., Pětilístek

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Doprovodné a doporučené materiály

Učitelské noviny

Článek na téma životní hodnoty adolescentů (vztaženo na studenty 9. Třídy, 15 let)

sblizujeme.cz

Základní životní hodnoty dospělého člověka (odborný článek)

Doc Alliance Films

Stránka věnovaná Janu Špátovi, biografie a filmografie

Česká televize

Galerie pražských míst před rokem 1989 a v současnosti

Partneři lekce